08-05-2006 г. Преди 50 години най-голямата американска компания за производство на земеделска техника John Deere решава да започне разширението си извън границите на САЩ не само като пласмент на своята продукция, но и като редовно производство. Естествено, за онези години първите погледи бяха отправени към Европа, където бяха основните конкуренти на компанията от една страна и, от друга страна, се създаваха изключителни предпоставки за интензивно икономическо развитие, което по-късно доведе до Европейската икономическа общност, която сега наричаме Европейски съюз. 5,3 милиона долара бха изразходвани за закупуването на 51 % от дяловете на един от водещите европейски производители фирмата Хайнрих Ланц. Трябваха няколко години на усилена работа за да се превърнат заводите на Ланц в Германия - Манхайм и Цвайбрюкен и Испания - Гетафе в истински конкурентноспособни и печеливши производствени единици в обкръжението на около 40 главни конкуренти в Европа. Първите произведени в Европа машини заработват през 60-те През 60-те години започна интензивното предлагане на нови продукти трактори и комбайни базирани на разработки в САЩ. Същевременно Джон Диър придоби дялове в френската производствена и търговска компания Компани Континентал де Мотокюлтур и така бяха поставени основите на днешното присъствие на Джон Диър във Франция. Тези действия бяха подпомогнати от изграждането на завода за двигатели в Серан и беше открит европейския път на компанията за производство на дизелови мотори 3,4 и 6- цилиндрови . Създадоха се търговски клонове в Испания (1964), Великобритания и Ирландия (1966), Франция и Германия (1967) и Швеция (1968). Тези компании поддържат своя мрежа от дилъри. Същевременно беше създадено и Джон Диър Експорт, който да отговаря за по-малките пазари от Европейската общност, Африка и Близкия Изток , където бяха определени импортьори, които създадаха собствена дилърска мрежа със сервизи и финансови услуги. Годината 1967 в общи линии маркира консолидирането на истинския търговско-производствен комплекс Джон Диър, чието присъствие на пазара до голяма степен преобрази европейския пазар на земеделска техника и внесе нов технологичен импулс. Десетилетието на технологията Джон Диър През 70-години фирмата пръва въведе най-новите дизайни и технологични новини в двигателите на тракторите и комбайните, нови решения в трансмисиите, независимото окачване, новите кабини с намален шум донесоха значителни успехи на Джон Диър през тези години. По това време пазара на земеделски машини преживяваше истински разцвет и компанията обърна много внимание в рационализирането на дилърската мрежа в Европа, запълването на някои празнини в картите на отделните страни, подобраването на доставките на резервни части, интензивното обучение на техническо-сервизния персонал, осигуряването нана-качествена търговса и техническа литература и засилена реклама. Като нов аспект в работата запоцна реализацията на машини в държавните стопанства в Унгария и Югославия и така бяха поставени основите на несъмнения успех в страните от Централна и Източна Европа две десетилетия по-късно. Мощноста на машините непрекъснато нараства 80-те години бележат продължаване на интензивното инвестиране, независимо от значителното спадане на пазара. След продадени 300000 трактора през 1979 г. продажбите в Европа започнаха да спадат, тъй като свръхпроизводството и съответното спадане на цените на зърното и другите земеделски производства доведе до изчезването на редица малки и средни стопанства в Европа. Докато броя на стопанствата в Европейската общност спадна от 10,1 мил до 8,5 мил. Средните нива на конските сили на тракторите се увеличиха от 69 к.с на 85 к.с. Това, обаче, не се отрази на Джон Диър, който увеличи своя дял в продажбите в Европа до 10,8%., докато други производители трябваше да търсят стратегически партньори или просто да затворят. Изключително големите инвестиции в научно-развойна дейност доведоха до въвеждането на цяла серия нови продукти, които си оставаха първенци по отношение на технологичните си предимства. Същевременно в Брукзал(Германия) беше въведен в експлатация завода за производство на кабини, преобразеният завод за комбайни в Цвайбрюкен се превърна в истински център на съвременните комбайнни технологии. За да може да отговори най-високите изисквания Джон Дър създаде в Брукзал Европейския разпределителен център за части. След няколко разширения днес този център работи с повече от 165000 номера на части. В края на периода компанията Джон Диър беше официално обявена от наблюдаващите индустрията за “Най-големия специалист в земеделиет о- истински модел за пълно и качествено обслужване на клиентите.” Падането на Берлинската стена откри необятни пазари 90-те години бяха нов етап в европейското развитие на компанията, която получи нов тласък от променените политически условия в Европа. Продуктите, които заводите в Манхайм, Цвайбрюкен и Арк-ле-гре(Франция) въведоха на пазара представляваха нов технологичен връх – припомнете си серията трактори 6000! Тогава бяха взети важни решения по разширяването на компанията, което увеличи гамата на предлаганите машини. Придобиването на френската компания САБО и нейната дъщерна компания Роберин добавиха към гамата качествени косачки. Беше придобита компанията Кемпер – един от най-добрите производители на хедери за жътва на редови култури и силажокомбайни. В новия завод на компанията Дувен в Хорст(Холандия) започна производството на високачествени пръскачни машини. Много полезно за фермерите бе обособяването на Джон Диър Банк С.А. със седалище в Люксембург , която осигури нови възможности за финансирането на европейските стопани. Новото хилядолетие донесе нови предизвикателства към компанията в диминирането на основните европийски пазари През септември, 2000 г. беше оповестено че 95% от продукцията в Европа ще бъде съставена от модели не по-стари от 3 години. Тогава бяха въведени 63 нови модели машини - цяла гама комбайни за малки, средни и големи стопанства, нови модели трактори от сериите 6020, 7020 и 8020, новите силажокомбайни, новите телескопични товорачи. Бяха преставени сателитни системи за управление и оптимизиране на производствените процеси. Тези инвестиции дадоха резултат – бяха завоювани първите места в пазара на трактори в основните европейски страни. В Испания първото място беше достигнато още в 1972 г., но сега водачеството беше поето в Великобритания (1997), Германия (2000 г.) и Франция (2002 г.) Значително се увеличи и дела на продаваните комбайни, където успехите са особено забележителни на фона на сериозната европейска конкуренция. Продължи и експанзията в Източна Европа. Бяха създадени компании на Джон Диър в Полша, Русия и Турция., както и завод за сеялно оборудване в Оренбург (Русия, за което вестник “Земеделски пазар”, пръв информира свойте читатели в бр.13, 2006 г) Компанията Джон Диър Интърнешънъл има главната заслуга за добиване на основния дял от продажбите на високотехнологична техника в Източна Европа. “Когато гледаме към всичко сторено през последните 10 години, става очевидно, че ние сме създали много конкурентноспособна база в Европа. Това ще позволи на Джон Диър да отговори на нарастващото търсене на високотехнологична земеделска техника, която ще задоволи нуждите както на старите, таки и на новите членове на Европейския съюз и бившите съветски републики. Ние сме готови да разширим нашето присъствие, включително и чрез Джон Диър Кредит. Ние сме убедени, че след 50 години работа на компанията в Европа, най-добрите години на Джон Диър на континета още предстоят.” – това каза главния вицепрезидент на компанията Маркфарт фон Пенц. Независимо от разширените ангажименти на Джон Диър в Южна Америка и Азия, компанията ще продължи инвестициите в Европа. Престои довършването на новия Изложбен център в Манхайм, който ще бъде отворен за посетители през лятото на 2007 г. Мая Асенова, в. "Земеделски пазар"