На 26 януари Европейската комисия предяви искове пред Съда на ЕС срещу България, Ирландия, Гърция, Италия, Латвия и Португалия, които не са приложили част от разпоредбите на еврорегламент от 2014 г. за въвеждане на мерки срещу неразпространение на инвазивните чужди видове. Става въпрос нападателни в развитието си видове растения и животни, нетипични за определени географски региони, които агресивно настъпват. Тези видове представляват сериозна заплаха за местните видове и сортове животни и растения в Европа, като приблизителните оценки сочат, че щетите, които те нанасят на европейската икономика достигат 12 млрд. евро годишно, съобщиха от пресцентъра на ЕК.
Справянето с този проблем е важен аспект от целта на ЕС за спиране на загубата на биологично разнообразие, заложена в Европейския зелен пакт и Европейската стратегия за биологичното разнообразие за 2030 г., припомнят евроексперти.
Шестте държави, сред които и България, не са изготвили и приложили на ЕК планове за действие за пресичане на най-важните пътища на навлизане и разпространяване на тези видове.
Отгоре на всичко, България и Гърция все още не са създали и системи за наблюдение на инвазивните чужди видове, нито са ги включили в съществуваща система, въпреки че крайният срок за това е изтекъл през януари 2018 г. От своя страна Гърция не разполага със структури за извършване на официалните проверки, с които би било предотвратено преднамереното въвеждане на инвазивни чужди видове.
От ЕК припомниха, че през юни 2021 г. Комисията изпрати уведомления до 18-те държави членки (Белгия, България, Чехия, Германия, Ирландия, Гърция, Испания, Франция, Хърватия, Италия, Кипър, Латвия, Литва, Полша, Португалия, Румъния, Словения и Словакия), които през февруари 2022 г. бяха последвани от мотивирани становища до 15 от тези държави (Белгия, България, Чехия, Ирландия, Гърция, Франция, Италия, Кипър, Латвия, Литва, Полша, Португалия, Румъния, Словения и Словакия). Оттогава досега задълженията си са изпълнили 11 държави членки, а една държава ще предприеме необходимите действия в най-скоро време. Въпреки известния напредък обаче останалите шест държави членки (България, Гърция, Ирландия, Италия, Латвия и Португалия) не са предприели всички необходими действия за отстраняване на неизпълнението. Комисията счита, че досегашните усилия на органите на тези шест държави са незадоволителни и недостатъчни, поради което предявява искове срещу тях пред Съда на ЕС.
Регламентът за инвазивните чужди видове влезе в сила на 1 януари 2015 г. Той е насочен към видовете, за които се смята, че „засягат Съюза“. Понастоящем има 88 такива вида, във връзка с които са необходими действия на европейско равнище — например растения като воден зюмбюл и животни като азиатски стършел или миеща се мечка. Държавите членки са длъжни да предприемат ефективни мерки за предотвратяване на преднамереното или непреднамереното въвеждане на тези видове в ЕС, за тяхното откриване и за своевременното им ликвидиране на ранен етап от инвазията. Ако даден вид вече е широко разпространен, държавите трябва да предприемат действия за неговото ликвидиране и контрол или за предотвратяване на по-нататъшното му разпространение.
В околната среда в Европа има поне 12 000 чужди вида, от които 10-15% са инвазивни. Инвазивните чужди видове могат да доведат до изчезването на местни видове — например чрез конкуренция за ограничени ресурси (като храна и местообитания), кръстосване или разпространение на болести. Те могат да променят функционирането на цели екосистеми и така да ограничат способността им да предоставят ценни услуги като опрашване, регулиране на водите или контрол на наводненията. Като пример може да се посочи азиатският стършел, въведен случайно в Европа през 2005 г., който напада местните медоносни пчели, намалява съществуващото разнообразие от насекоми и засяга опрашването като цяло.
В много случаи инвазивните чужди видове оказват значително икономическо въздействие, като водят до намаляване на добивите от селското, горското и рибното стопанство. Така например гребеновидната медуза, въведена случайно в Черно море, е причинила рязко намаляване на поне 26 рибни запаса със стопанско значение в този воден басейн, включително запасите от хамсия и атлантическо-средиземноморска скумрия. Инвазивните видове могат да нанесат щети на инфраструктурата, да възпрепятстват транспорта или да намалят наличността на вода, като блокират водни пътища или запушват промишлени водопроводи.
Инвазивните чужди видове могат също така да са сериозен проблем за човешкото здраве, като предизвикват тежки алергии и кожни проблеми (напр. изгаряния, причинени от гигантски хераклеум) и действат като вектори на опасни патогени и болести (напр. предаване на болести на животни и хора от миещи се мечки).
В този контекст превантивните действия, които са обект на исковете на ЕК пред Съда на ЕС, са от съществено значение, защото е много по-ефективно и по-икономично да се предотвратява въвеждането на инвазивни видове, отколкото да се ограничават и отстраняват щетите, причинени от тяхното разпространение.