Съставът на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ) да бъде увеличен с допълнителни 130 човека, предлага проект на постановление за изменение на Устройствения правилник на ДФЗ, публикуван на сайта на земеделското министерство.
В мотивите към проекта се посочва, че необходимостта за увеличение на служителите е продиктувано от значителното нарастване на броя на схемите и мерките, които се администрират от ДФЗ, както и на броя на бенефициерите по тях. На база на анализ е достигнато до заключение за необходимост от следните допълнителни 130 бройки, разпределени, както следва:
1 Дирекция „Договориране по ПМРСР“ - 66
2 Дирекция „Оторизация на плащанията по ПМРСР“- 5
3 Дирекция "Селскостопански пазарни механизми"- 4
4 Ново - Дирекция „Мониторинг, докладване и оценка“ - 25
5 Дирекция "Интегрирани информационни системи" - 6
6 Дирекция „Технически инспекторат“ - 9
7 Дирекция „Директни плащания“ - 13
8 Дирекция „Краткосрочни схеми за подпомагане“ - 2
Освен увеличаване на персонала се създава и нова дирекция „Мониторинг, докладване и оценка“ с численост от 25 бройки в специализираната администрация на ДФЗ в изпълнение на нормативни изисквания за следващият програмен период, която ще е свързана с изпълнението на допълнителни функции, свързани със създаването на Системата за мониторинг на площ.
Производители на торове в ЕС настояват за още мерки за поевтиняване на газа
Всяка държава членка на ЕС следва да започне да прилага система за мониторинг на площта като функционална част от Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), но с различни функции от системата за контрол и санкции.
Тази нова дирекция ще отговаря основно за редовното и систематично наблюдение, проследяване и оценка на селскостопанските дейности и практики, извършвани в рамките на селскостопански площи, чрез географски цифрови данни и данни от спътниците Сентинел по програма „Коперник“ или други данни с поне еквивалентна стойност. Дирекцията ще разработва, анализира, документира, оценява и оптимизира работни процеси по идентифициране на специфични селскостопански събития и/или характеристики на културите въз основа на систематични сателитни наблюдения, получени върху дадена земеделска площ през годината (или част от нея) за всички интервенции и мерки, посочени в глава II, чл. 65, пар. 2 от Регламент (ЕС) 2021/2116, като по този начин участва в управлението, наблюдението, оценката и контрола на Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони на Република България. Друга задача на дирекция „Мониторинг, докладване и оценка“ ще бъде координацията на изпълнение на дейностите свързани със задълженията на Разплащателна агенция, както и координация на изпълнение на дейностите свързани със задълженията на държавата-членка. Дирекция „Мониторинг, докладване и оценка“ ще отговаря за координацията на регистрирането и съхранението в системата на ключова информация относно изпълнението на съответния стратегически план по Общата селскостопанска политика на Европейския съюз, която е необходима за мониторинг и оценка, по-специално за наблюдение на напредъка към заложените цели и целеви стойности, включително информация за всеки бенефициер и операция, която информация ще се обобщава в изискуемия от европейското право вид за докладване.
Създава се и ново структурно звено – дирекция „Специализирани проверки и последващ контрол“, свързано и с констатациите и препоръките от последния сертификационен одит на Европейската комисия, който предвижда подобряване на реда и сроковете за администриране и приключване на сигнали за нередности и налага прецизиране на функциите на ангажираните с тази дейност структурни звена в рамките на ДФЗ. По тази причина вътрешното преструктуриране в сферата предвижда закриването на дирекция „Противодействие на измамите“ и създаването на нова дирекция „Специализирани проверки и последващ контрол“. Предвижда се дирекция „Специализирани проверки и последващ контрол“ да е част от общата администрация на ДФ „Земеделие“ с численост от 17 щатни бройки. Тази втора нова дирекция ще отговаря основно за превенцията на всякакви действия или бездействия, които са несъвместими с принципите на законност, отговорност и отчетност, предвидимост, обективност и безпристрастност, и в частност ще извършва специализирани проверки по установени нередности, при които са налични данни, даващи основание за сезиране на правоприлагащи органи на национално и европейско ниво и ще осъществява последващ контрол.
Предвижда се и преструктурирането и увеличаването на щата на „Интегрирана система за администриране и контрол“ (ИСАК) на 42 щатни бройки и преобразуването му в дирекция „Интегрирани информационни системи“ с цел укрепване на административния му капацитет за прилагане на цитираните по-горе промени в правото на ЕС в посока внедряване на иновативни технологии и цифровизация.
Вследствие на предвидените в проекта на акт изменения на щатната численост на Държавен фонд „Земеделие“ е необходимо да бъдат осигурени допълнителни разходи по бюджета на Държавен фонд „Земеделие“ .
Необходимите финансови средства за 2023 г. са в общ размер на 11 500 000 лв., в т.ч. разходи за персонал – 7 500 000 лв., разходи за издръжка – 1 400 000 лв. и капиталови разходи – 2 600 000 лв. Разходите за персонал за 2023 г. са разчетени за 130 нови щатни бройки за периода, в т.ч. за възнаграждения на персонала и за осигурителни вноски. .
Необходимите финансови средства за 2024 г. са 8 900 000 лв., в т.ч. разходи за персонал – 7 500 000 лв. и разходи за издръжка – 1 400 000 лв.