През първите 6 месеца на годината Турция е увеличила приходите от износа на домати до 247,998 млн. долара от 216,38 млн. долара през същия период на 2021 г., съобщи „Анадолската агенция”, като се позова на данни на Асоциацията на съюза на износителите от югоизточен Анадол. При това ръстът на приходите е постигнат при спад в изнесените количества до 287 439 тона от 328 334 тона през първите 6 месеца на миналата година. От началото на годината доставки на турски домати са осъществени в 51 държави. За сравнение – през 2021 г. като цяло Турция е осъществила износ на домати в 54 страни на обща стойност 363,29 млн. долара.
Основен клиент за турските домати през първата половина на годината е била Румъния с 44,62 млн. долара, следвана от Украйна с 34,65 млн. долара и Германия с 24,52 млн. долара. Русия е едва шеста с 20,78 млн. долара.
Председателят на турския Съюз на оранжерийните инвеститори и производители Мюслим Йънмаз коментира, че въпреки икономическата криза и Руско-украинската война Турция е развила пазарна мрежа за доставки и е увеличила броя на държавите, за които осъществява износ. „Ако по-рано водещ вносител за турските плодове и зеленчуци, включително доматите, бе Русия, след кризата със сваления самолет ние преориентирахме пазарите за реализация. Турската продукция започна да се изнася най-вече за Европейския съюз, както и в страните от персийския залив и Близкия Изток. В сравнение с 6-те месеца на 2021 г. например износът за Израел нарасна 700 пъти в количествено изражение, а за Германия, Полша и Нидерландия – с 50%. В ценово изражение ръстът е около 100%”, изтъкна Йънмаз.