Тазгодишното издание на изложението за селскостопанска техника АГРА 2022 беше белязано от началото на войната в Украйна и кризата с горивата, а това силно повлия върху изложителите, немалка част от които не присъстваха в Пловдив. Въпреки че това изложение се провежда за 30-и път и би трябвало като юбилейно да привлече повече търговци и производители на техника и консумативи за селското стопанство.
Традиционните изложители обаче, за които АГРА си остава важен форум за среща със земеделските производители, участваха в пролетния панаир, представяйки последните си иновативни разработки. Сред тях беше и компанията за внос на оранжерии и консумативи за оранжериите „Виссер опора”, която от зората на демокрацията през 1996 година досега неизменно участва в пловдивския панаир на земеделска техника.
За читателите на Синор.бг собственикът на компанията Тервел Николов представя тенденциите в развитието на оранжерийното производство.
Г-н Николов, оранжерийният бизнес пострада жестоко от трите поредни кризи, които се стоварват върху него през последната година. Как това се отразява върху вноса на съоръжения за изграждане на оранжерии в страната?
– И нашият пазар като всички останали преминава през необичайно рязка промяна, предизвикана от резкия скок на горивата и елелектроенергията. В условия на кризи бизнесът винаги е бил гъвкав, затова и земеделците все повече се преориентират към неотопляемото производство – и тази тенденция ясно се проявява през последните няколко месеца.
Повече от 30 години „Виссер опора” си партнира с френската компания Ришел (Richel Group), чийто създател преди 70 години е изобретил клипса за закрепване на полиетилена за стоманените профили. Това гарантира цялостно закрепване на полиетилена по цялата дължина на оранжерията и удължава живота на конструкцията. Компанията е създадена през 1964 г. като семейна и днес трето поколение мениджъри продължават този бизнес, който е сред водещите в производството на пластмасови оранжерии в Европа .
На тазгодишното изложение АГРА „Виссер опора” предлага специално създадените слепени конструкции за неотопляеми оранжерии Richel, които се отличават с висока устойчивост на сняг и вятър. В момент, когато горивата са необичайно скъпи, а конкуренцията необичайно остра, хората се преориентират, като избягват да гледат зеленчуци през зимата, когато разходите за отопление са толкова високи. Затова интересът към тези оранжерии определено се засилва.
А какви производители търсят тези конструкции?
От контактите с клиентите виждаме, че всеки земеделец търси алтернатива за производство. Интересът има и от големи инвеститори, но и от малки фермери. Търсят се основно неотопляеми конструкции за сезонно производство, на които през зимата им се маха найлонът, така че да се постигне възможно най-ранно производство на зеленчуци, но без излишни разходи.
Когато говорим за стоманени конструкции, разликата в цената неизбежно идва от разликата в качеството. Цените на оранжериите в момента (говорим за март тази година) варират от 20 евро до 30 евро на квадратен метър за цялостно окомплектована оранжерия - като разбира се, поръчките зависят от потребностите на клиента.
Един декар оранжерия е сравнително малка като площ за професионално производство. Напоследък обаче все по-често имаме запитвания от инвеститори – това са големи заводи и други производства, които имат отпадна топлина, ползвана за оранжерии.
Вече работим с няколко подобни завода, които за да не изхвърлят тази топлина в атмосферата, я трансформират за отопляване на оранжерии. Пример в това отношение е „Загора био” в Стара Загора. А вече преговаряме и с други инвеститори. Този бизнес държи на качеството и бързо се убеждава в предимствата да ползват оранжерии с марката „Ришел”.
Как конструкциите на френската компания отговарят на промените в климата – оранжериите устойчиви ли са на ураганни ветрове, например?
Всички производители работят по единни стандарти, като устойчивостта на вятър е 96 километра в час средна скорост, но оранжериите на „Ришел” могат да издържат и отделни повеи до 120 км в час (но повеи, не постоянен вятър). По отношение на снега също има стандарт, който осигурява издръжливост на конструкциите – знаем, че веднъж на 5-10 години се случва някъде в България да има сериозен снеговалеж. Стандартите на фирма „Ришел” отгововарят на тези екстремни събития.
Ако дойдат при вас малки производители с поръчка примерно за 200-300 квадрата, изпълнявате ли я?
Да, имаме клиенти с подобни поръчки. Изграждаме тунели с размери 8 на 20 метра. Но при подобни проекти е трудно да се постигне много добра цена, защото когато конструкцията е малка, а цената на една хубава плъзгаща се врата е 2 хил. евро, тогава и общата стойност се вдига.
Напоследък обаче имаме и друг вид поръчки - когато нямаме отопление в оранжерията, но имаме място, тогава се практикува изграждане на малки конструкции над растенията, които се покриват с агривел или друг нетъкан текстил. Не говорим за големи оранжерии, където се търси професионална практика и големи добиви, а за малки фермери, които искат чрез този способ да спасят растенията от измръзване.
Сред експонатите ви на АГРА е и панетованият от вас капан за молци и нощенки. Какви са предимствата на това съоръжение?
Патентовах този капан и вече втора година той успешно се ползва в няколко оранжерии. Първите модели на серийното им производство ги очакваме до два месеца. На АГРА отново го представям, като вече имаме интерес и от чужбина.
Ще припомня че този капан е афектиран за всички видове Lepidoptera, включително Зелева нощенка (Mamestra brassicae), Доматен листоминиращмолец (Tuta absoluta), Картофен молец (Phthorimaea operculella), молци по храните, като Зърнов молец (Sitotroga cerealella Oliv), Сив брашнен молец (Ephestia kuehniella), дървесни молци, като Кестенов молец (Cameraria ohridella).
При този капан по специален начин е разположена светлината спрямо водния басейн, в който насекомите се улавят, и е изключително ефективен. Именно затова се надяваме на завишено търсене от земеделските производители.
Как според вас ще се отрази войната на бизнеса?
Няма как да направя прогноза и едва ли някои друг би могъл да предвиди какво ще се случи до няколко месеца. Ситуацията е толкова хаотична, че тепърва всеки бизнес ще се напасва според условията. Надеждите на всички са за край на войната!
Интервюто взе: Екатерина Стоилова