В репортажите си от тазгодишното изложение АГРА в Пловдив Синор.бг представя модерно мислещите земеделци, изложители в тазгодишното издание на панаира, чиято бизнес стратегия е отдадена изцяло на философията за здравословните храни. Във втората част на поредицата „Модерно мислещите земеделци печелят с качество” ви запознаваме с Мария Василева, собственик и управител семейна ферма и мандра в пловдивското село Строево.
Подобно на производителя на зеленчуци Йордан Чергаров от пазарджишката фирма „Нова стайл”, чиято дейност представихме в първия текст, семейството на Мария Василева от "Фермерска мандра" - Строево, също е посветило труда си на производството на качествените храни, от които българският пазар неистово се нуждае.
Това са новите фермери, които разчитат основно на себе си и на смислено начертаните бизнес стратегии, които не почиват на хаос и незнание за това що е то земеделски труд, а на дълбоко изследване на пазара и на потребителя. И за да обобщим – това са точно онези земеделци, от които българското селско стопанство има огромна потребност, за да престане да бъде губещо и неконкурентно. И да върне имиджа си на европейските пазари с викото качество на продукцията.
Модерно мислещите земеделци печелят с качество - първа част
През 2015 година семейната фирма на Мария Василева инвестира в създаването на животновъдната ферма в село Строево, където в момента се отглеждат 670 овце от породата „Лакоон” и елитни млечни крави, така че да предлагат мляко с високо качество. „Заради кризата започнахме да прилагаме поетапно заплождане по една единствен причина – да успеем с по-малко човешки ресурсда се справим с тази дейност”, посочи за Синор.бг Василева.
Три години по-късно, през 2018 година животновъдите изграждат и „Фермерска мандра” – Строево, която регистрират, но не по наредбата за директните продажби от фермите. „По този норматив имаше много големи ограничения, затова решихме ферма и мандра да отделим в две отделни юридически лица. Избрахме схемата ферма след преработвателно предприятие”, поясни Василева. И добави, че днес те отговарят на всички изисквания, а дневният капацитет е от 1 до 1,5 тона максимална преработка на ден.
„Ние сме в сектора на натуралните фермерски храни, като преработваме краве и овче мляко в традиционните саламурени сирена – бяло овче и краве, зрели кашкавали, кисело мляко и масло”, обясни управителката. Колкото до запазената марка на продукцията им „Кеффа”, за нейното създаване са им помогнали приятели и колеги, творчески трансформирали закачката от соцвремената „ТКЗС- кефа на шефа”. Така с качество и разпознаваемо име на продуктите мениджърите постепенно налагат продукцията си не само на нашия пазар, но и в Европейския съюз. Благодарение на партньорски фирми те вече изнасят в Малта, Белгия и Англия.
„Изискванията на продукта налагат да сме гъвкави и в търговската част. След като високото качество ни отвори пазарите в Европа, решихме да приложим партньорството и в продажбите на вътрешния пазар”, обяснява Василева.
В тези интересни времена, в които живеем, а и според спецификата на продукта, е потребно отговорно отношение на всеки един етап от производството до крайния клиент. Техните продукти няма да ги откриете в търговските вериги. Защото разчитат на друг вид дистрибуция - чрез фирмени магазини в цялата страна - в Пловдив, София и по-малките градове, където има търсене на местни качествени храни .
Нещо повече, те подават ръка и на други земеделски производители, които споделят тяхната философия за храни с високо качество. И в техните магазини вече се продават продукти, произведени от малък и среден бизнес, изцяло построил бизнеса си на спазването на стандартите за вкусна и прясна храна.
Дори на АГРА-та в Пловдив „Фермерска мандра” беше споделила изложбената си площ с преработвателното предприятие „Том косерв”, предлагащи тяхната продукция от лютеници, айвар и др.
„Запознахме се с колегите от „Том консерв” през 2019 година, когато започнахме участия по фермерските пазари”, разказва Мария Василева. Като обяснява, че бизнес отношенията са изградени основно на „начина на мислене и на живот”, който имат техните колеги. „Когато колегите имат сериозно отношение към бизнеса, това е допълнителна гаранция за партньорство”, заключава собственичката на „Фермерска мандра”.
Екатерина Стоилова