Популярни вериги супермаркети в Испания като Mercadona, Makro, DIA и, Cоnsu обявиха ограничения в продажбата на слънчогледово олио до 5 литра на клиент, след като в редица региони на страната бяха регистрирани случаи на покупки на количества, доста по-големи от необходимите за потреблението на домакинствата, съобщи местният ежедневник ABC, като се позова на изявление на Испанската асоциация на дистрибуторите, обектите на самообслужване и супермаркетите (Asedas).
Необичайно силното търсене на олиото се появи след нападението на Русия над Украйна, довел до блокиране на износа на олио оттам. Украйна осигурява 25% от внасяните количества олио в Испания и това предизвика опасения сред местните потребители относно редовността на доставките и дори за пълното им прекратяване.
Според представители на търговския бранш те са били принудени да въведат ограниченията за продажба заради управлението на текущите запаси от растителни масла за готвене, за да държат положението под контрол. Ограниченията са наложени само за да бъдат подсигурени постоянни наличности от популярния продукт в магазините, твърдят те. От миналия петък насам в различни вериги супермаркети са разлепени плакати с информация, че продажбата на слънчогледово олио е ограничена. Като общо правило се допускат само по 5 литра на клиент.
От Asedas изтъкват, че необичайно силното търсене е за много ограничен брой продукти, свързани със слънчогледовото олио от Украйна, и има алтернативи както по отношение на произхода, така и на продукта. Испания е водещ производител в света на няколко продуктови групи, които влизат в категорията растителни мазнини. Освен това "испанската хранителна верига е изключително ефективна и има достатъчен капацитет да снабдява пазара с тези продукти", добавят от браншовата организация. Въпреки това европейските институции, правителството и най-засегнатите сектори предприемат мерки за облекчаване на ситуацията.
Основният проблем не е липсата на слънчогледово масло, а прекомерното запасяване със слънчогледово масло на населението, коментират от ABC. Сценарият прилича много на онзи, който страната преживя в началото на затварянето на населението по домовете при първата вълна на коронавируса. През пролетта на 2020 г. в супермаркетите се стигна паника, която доведе до купуването на огромни количества храна и други продукти като например тоалетна хартия.
Нахлуването на Русия в Украйна вече се отрази на испанската икономика и на джобовете на потребителите. Повишиха се не само цените на електроенергията и петрола, но и на някои хранителни продукти, като хляб, месо, бира и, разбира се, на слънчогледовото олио.