Настоящият селскостопански сезон се очертава като истинско изпитание за производителите и износителите на плодове от Полша, коментират от местното електронно издание Fresh-Market. При това основната причина за слабия износ няма да е недостигът на ябълки в страната, а отношенията с Беларус, която през миналата година бе най-големият клиент за тези плодове, закупувайки 121 хил. тона на обща стойност 204 млн. злоти (44,280 млн. евро по текущия курс – бел. ред.). Втора бе Германия със 76 хил. тона, а трети – Египет със 75 хил. тона, но през настоящия сезон тези две страни няма да успеят да компенсират загубата на белоруския пазар на ябълки, както се случи преди това и с руския.
Като проблем се очертава и увеличаването на логистичните разходи, като особено засегнат ще бъде износът на далечни разстояния, докато регионалните продажби и доставките за съседни държави ще бъдат относително печеливши. В тази насока в най-голяма степен от ръста на разходите губят износителите зна ябълки а Китай и южното полукълбо.
Факторът, който може да се отрази благоприятно на износа на ябълки от Полша, са цените им при свръхпроизводството през сезона. За настоящия период от годината търсенето на десертните сортове е доста слабо. Ябълките от сорта „Айдаред” например се продават за 0,25 злоти (5,4 евроцента) за килограм, а тези от сортовете „Лигол” и „Шампион” – по 0,70 злоти (15,2 евроцента) за килограм. Над 1 злота (22 евроцента) за килограм се продават единствено ябълките от сортовете „Гала” и „Златна превъзходна”.