От август 2019 година до 31 юли 2021 г. фонд „Земеделие” – Разплащателна агенция, е вписала в счетоводната книга на длъжниците си 2 229 земеделци и фирми, които по един или друг начин не са се издължили за неправомерно получени европейски и национални средства. Това съобщиха за Синор.бг от фонд „Земеделие” по повод проверките, извършени за последните две години във фонда от Изпълнителната агенция "Сертификационен одит на средствата от европейските земеделски фондове".
За този двугодишен период натрупаните дългове към фонда достигат сериозната сума от 90 739 156 лв. От тях обаче са погасени само 19 877 209 лв., така че държавата има да си връща над 70,8 млн. лв. По отношение на бенефициентите фонд „Земеделие” е пратил актове към всичките си длъжници, но очевидно събирането на милионите е почти невъзможно, дори по съдебен ред.
Европозаконодателството е предвидило редовно извършване на финансовите проверки на разплащателните агенции, като последният одит във фонд „Земеделие” е от февруари 2021 г. и е свързан със сертифициране на финансовия отчет на Разплащателната агенция за финансовата 2020 г. за разходите по линия на ЕФГЗ/ЕЗФРСР, поясниха от ведомството.
Синор.бг попита кои са най-честите нарушения, допуснати от получателите на субсидии. Ето и част от несъответствията, открити при последния одит.
Иначе орязването на субсидии за редовните стопани си е практика
В периода 2019-2021 г. са допуснати „отклонения при текущото начисляване на възникнали лоши вземания за периода и последващите действия във връзка с възстановяване на лошо вземане”. Тъй като този отговор от фонда е много общ и не навлиза в подробности, ще цитираме текстове он европейския регламент, според които „преди да одобри искане за плащане, Разплащателната агенция трябва наред с останалото да извърши проверки, както се изисква съгласно член 58 от Регламент (ЕС) № 1306/2013, с цел предотвратяването или разкриването на измами и нередности, като се обърне особено внимание на съществуващите рискове (раздел 2, буква А), подточка iii) от приложение I”. „Дейностите за вътрешен контрол на разплащателните агенции следва да обхващат и процедури за мониторинг, с цел предотвратяването или разкриването на измами или нередности, като се обърне особено внимание на онези разходи по ОСП в тяхната компетентност, които са изложени на значителен риск от измами или други сериозни нередности (раздел 4, буква А), подточка iv) от приложение I)”.
Втората нередност, посочена в доклада от февруари 2021 г. е, че е установено „разминаване между измерванията на Разплащателната агенция и на Сертифициращия орган”.
Третата нередност, допускана през този период, е „неспазване на срока за одобряване или отхвърляне на заявления за предоставяне на финансова помощ по изключително важните подмерки 4.1,4.2, 7.2 и 7.6”.
По същия начин не са спазени и сроковете за плащане по подмерките 4.1, 4.2, 7.2 и 7.6 и мярка 20.
Проверките са показали още, че са плащани инвестиции по подмерките 7.2 и 4.2, като средствата не са използвани по предназначение.
Сериозен проблем е и този, че „не са прилагани опростени разходи по подмярка 19.4 „Текущи разходи и популяризиране на стратегия за Водено от общностите местно развитие“ на мярка 19”.
От фонда все пак уточниха, че Дирекция „Противодейстие на измамите” и ДФЗ се водят в работата си от приетата Национална стратегия за превенция и борба с нередностите и измамите, засягащи финансовите интереси на Европейския съюз за периода 2021-2027 г. На всеки 6 месеца Дирекция „Противодейстие на измамите” прави отчет пред АФКОС.
На този фон е необяснимо защо държавата да не може да си прибере над 70,8 милиона лева, защото сумата е огромна и е натрупана основно от схемаджиите в земеделието. Тук изобщо не говорим за старите задължения, които държавата не успя да си възстанови от членството на България в ЕС досега.