Кризата в сектора на розопроизводството беше очаквана още от миналата година, а сега назрява сериозен социален проблем в региона. Това заяви пред Синор.бг Методи Стефанов, който управлява розоварната „Интермед 1“ в село Манолово, община Павел баня, заедно с брат си Димитър Стефанов. Компанията произвежда конвенционални и биологични етерични масла. Преработва продукция от собствени сертифицирани земи, изкупува реколтата и на други производители.
Припомняме, че тази година цената за килограм цвят на маслодайна роза се срина до 1,60 лв., а собственици на насаждения заплашиха да ги изкоренят. На среща с производители и преработватели заместник-министърът на земеделието Явор Гечев коментира, че средствата по схемите de minimis са изчерпани, „но ще търсим всякакви възможности, за да подпомогнем сектора“.
Какво се случва на пазара?
В момента в дестилериите има голямо количество неизкупено розово масло на склад поне за една реколта. Това прави тазгодишния добив на практика излишен, става ясно от думите на Методи Стефанов. Той потвърди, че действително изкупната цена е 1,60 лв. и е ниска.
Междувременно конкуренцията от Турция заради обезценяването на лирата е огромна и там килограм цвят се изкупува под 1 лев. Съответно западните партньори не гарантират изкупуването на количества от България и това рефлектира в преработвателите. „Като знаят, че в Турция ще бъде значително по-евтина стоката, изчакват да видят турската реколта и тогава се формира някакъв пазар“, посочва бизнесменът.
Според него проблемът идва не толкова от „заспалия“ пазар, колкото от ликвидността, защото бизнесът е капиталоемък и в сегашната кризисна ситуация производителите остават без оборотни средства. Липсата на финансиране е причината дестилерията в Манолово тази година да преработва розов цвят само от собствените градини, без да изкупува от други производители. Тъй като досега са изкупували големи обеми, това също е фактор цената да падне.
Ковид кризата и потреблението
Заради ковид кризата в момента потреблението на козметични продукти е намалено, но не това е основният проблем на българските производители. В последните години расте конкуренцията от Турция, Азербайджан и Афганистан, като там производствените разходи са по-ниски и то при съотносимо качество, коментира Методи Стефанов. Той отчита, че технологиите на конкурентите се развиват, регионът е родината на розите и това е „чиста пазарна икономика“. Един растеж на потреблението ще бъде обран не от българските производители, а от конкурентите.
„Още преди зимата се знаеше, че назряват трудности в тази посока“, смята той. Според него агроминистерството и браншът не са предприели действия, за да се смекчи този удар.
„Проблемът е, че розата не е като житото и другите едногодишни, които можеш да изореш и да обявиш нулева година. Розата иска постоянни разходи. Имаше вараианти да се измисли подпомагане и ударът да е по-малък“, смята той.
Според него от обещаната помощ за дестилериите от 0,30 лв. за килограм ще успеят да се възползват само един или двама преработватели, тъй като е заложено изискване да бъде изкупен минимум 70% от обема на миналогодишния цвят. Затова според Стефанов „когато банката не ти даде оборотен ресурс, не можеш да изпълниш това условие. По-малките дестилерии няма да могат да участват“.
В региона назрява социален проблем
Брането на розата има голям социален ефект заради необходимостта от ръчен труд. И когато реколтата не се изкупува една година, половина от малките стопанства остават без допълнителнителен приход. Берачите или не си намират работа, или работят с по-ниско заплащане. Резултатът е „огромен социален проблем в региона“.
Междувременно според него Законът за розата има нужда от преработка заради фиксирания срок до края на април за сключване на писмени договори между преработватели и производители. Всяка година началото на кампанията зависи от климатичните условия. Но при сегашната ситуация производителите не знаят на кого ще продадат цвета.
„Договорите се правят, за да знаят хората дали ще им бъде изкупен цветът и затова беше въведен този краен срок. Но пък няма вратичка при закъсняваща кампания да се продължи срокът“, коментира още Стефанов.
Изпреварващи действия
От години се сещаме за проблемите на розите по време на кампанията. А тези проблеми са предвидими, още през октомври – ноември вече се вижда накъде отива пазарът. Трябва да се работи в тази посока, да има планираност и консултативен съвет за сектора, настоява специалистът в бранша. Според него в момента не е адекватно емблематичният за България сектор да бъде оставен без интервенция от страна на държавата.
В противен случай, ако събитията се развиват единствено на пазарен принцип, след като икономиката тръгне нагоре и половината рози са изорани, а в Турция не са, „вече излизаш от играта“.
Как върви кампанията
Брането тази година закъсня с 3 седмици, което не е ставало от години, коментира Методи Стефанов. Сега дъждовете и температурите до 22 – 24°градуса по Целзий създават изключително благоприятни условия за постепенно обиране на розите, които при температури над 25°C цъфтят обилно и не могат нито да се обират, нито да се преработват.
„Просто ние не сме врагове – производители и преработватели. Бизнесът трябва да се разглежда като едно цяло и да се планира, за да знае всеки по веригата какво трябва да очаква в съответната година“, препоръчва той.
Надежда Иванова