От януари до април включително от Украйна са изнесени 1,74 млн. тона слънчогледово олио – с 31% под резултата за същия период на 2020 г., сочат данни на Държавната митническа служба на Украйна, цитирани от електронното издание Latifundist. В стойностно изражение обаче износът е нараснал с 8% до 1,98 млрд. долара.
Основен вносител на олио от Украйна през посочения период е била Индия с 587,9 млн. долара, или 29,6% от приходите от износа. Следва Китай с 316,01 млн. долара (15,9%), Холандия със 186,44 млн. долара (9,4%), Ирак със 145,8 млн. долара (7,3%) и Испания със 144,87 млн. долара (също 7,3%).
От началото на селскостопанския сезон, започнал на 1 септември, до края на април износът на олио от Украйна е намалял с 13,5% спрямо същия период на миналия сезон до почти 4 млн. тона, сочат данни на анализатори на електронното издание УкрАгроКонсалт. Според техните изчисления това е най-слабият резултат за посочения период през последните 3 сезона. По отношение на основните клиенти най-значим е ръстът на износа на олио от Украйна за Китай – с 40% през посочените 8 месеца, докато доставките за Индия са намалели със 7%, а за страните от Европейския съюз – с 33%. Силен ръст на износа се отчита и за Южна Корея (със 144%), Либия (с 56%) и Саудитска Арабия (с 26%), докато значим спад е регистриран в доставките за Испания (43%), Ирак и Италия (по 40%).
От изданието напомнят, че през настоящия селскостопански сезон потенциалът за износ на олио от Украйна е ограничен до 5,38 млн. тона, фиксирани в меморандума между производителите и търговците с посредничеството на министерството на развитието на икономиката, търговията и селското стопанство на страната, който има за цел да остави достатъчни количества за вътрешния пазар преди новата реколта и по този начин да сдържа цените на продукта. От съществено значение за спада в износа в количествено изражение е и по-слабата реколта от слънчоглед в Украана през миналата година в сравнение с 2019 г.