След вчерашните остри критики, изразени от представители на търговските вериги по повод някои от текстовете в последното постановление на Министерския съвет, целящо защита на родното производство в условията на коронавирус, днес двете страни в конфликта удивително бързо постигнаха споразумение. Всичко това стана след поредица от делови срещи, проведени от премиера Бойко Борисов и министърът на земеделието Десислава Танева първоначално с браншовите организации от земеделието, а впоследствие и с част от ръководствата на основни търговски вериги.
И всички те бяха единодушни, че в ситуацията на пандемия „не е време за спорове и тежки дискусии”, а за обединение. Затова и след напрегнатите сутрешни срещи администрация, вериги и земеделци се договориха за редица нови механизми, които биха скъсили дистанцията между фермери и крайни клиенти, така че родните храни да намерят добър пазар.
„Най-важното за нас е да намалим щетата за българските производители, които заради спадналото потребление и спрелия износ не могат да реализират продукцията си”, посочи пред журналисти министърът на земеделието. И допълни, че със затварянето на хотели и ресторанти немалка част от земеделците остават без пазар за продукцията си, затова и идеята на кабинета е да се потърси по-пряк път за доставки до потребителите. Самото постановление ще влезе в сила от 21 април, когато бъде обнародвано в „Държавен вестник”.
От името на търговците управителят на „Лидл” Милена Драгийска, Георги Гърневски от „Метро” и изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Йордан Матеев увериха обществеността, че веригите са в състояние да скъсят комуникацията с фермери и преработватели и че разработват нови проекти, така че се намери балансът между предлаганата българска и чужда продукция.
Земеделският министър Десислава Танева припомни, че целта на споразумението е да защити най-слабите и уязвимите, „защото при криза губят всички – големите дори губат най-много”. Но целта е да останат жизнеспособни малките стопани, които под въздействието на свития пазар биха фалирали и тук е мястото на администрацията – да ги задържи над водата.
Танева припомни, че в сектор „плодове и зеленчуци” са заети около 16 хиляди фермери. За търговците ще бъде много трудно да пренастроят дейността си, за да стигнат до голяма част от тях. Въпросът е търговците да са отворени за предложения, така че бързо да се премине към късите вериги на доставка – особено в регионалните магазини. Самото постановление се отнася за търговски вериги, които разполагат с повече от 10 магазини в цялата страна.
Георги Гърневски от „Метро” припомни, че от четири години политика на компанията е да работи с български малки поризводители на плодове и зеленчуци и за този период вече имат договори с 300 изрядни стопани. „Ние нямаме нужда от постановление, защото и досега се стремяхме да поддържаме сортов състав от плодове и зеленчуци, които са типично български и са познати на потребителя”, обясни още експертът.
Йордан Матеев пък се обърна към потребителите, като припомни, че навсякъде в Европа купувачите наблягат на местната стока. Затова той призова да купуваме българското.
Управителката на „Лидл” увери, че до няколко дни ще бъдат готови с нови предложения, така че наистина подкрепата за родния бизнес да бъде ефективна. Тя припомни че през 2016 г. „Лидл” е помогнал на български производители да продават в магазините на веригата в ЕС родна продукция за 30 млн. лв., а през 2019 г. този експорт е нараснал до 42 млн. лв.
Танева пък припомни новите схеми за държавна помощ, която чрез фонд „Земеделие” ще бъдат насочени към търговци и производители. Като успешен модел тя посочи продажбите на агнета за Великден, чието субсидиране насърчава кланиците и веригите да продават родна стока. Тя допълни, че се обмисля и друг вид подкрепа, тъй като ситуацията се променя непрекъснато и очевидно, че ще се реагира спрямо ефекта върху икономиката.
Екатерина Стоилова