Начало » Новини » Интервю
07.02.2020 г.

Ивайло Пехливанов: Може да се пробие на пазара на пресни череши в Европа, но с необходимите сертификати

Собственик на Diva Agro, специализирана в производството и износа на плодове
Ивайло Пехливанов: Може да се пробие на пазара на пресни череши в Европа, но с необходимите сертификати

sinor

Семейната компания за производство и търговия с пресни череши Diva Agro е една от малкото в страната, която е намерила добър пазар в Европа и от 8 години изнася качествената българска стока в този силно конкурентен търговски сегмент. Изпълнителният й директор Ивайло Пехливанов се занимава със земеделие от 25 години и благодарение на натрупания през годините опит, очевидно е разработил печеливша стратегия по отношение на овощарството. Защото първоначално е инвестирал в градина с 400 декара, която след четири години разширява до 800 дка, от които днес годишно получава между 800 и 1000 т продукция годишно.

По време на наскоро проведения форум InteliFresh („Интелифреш“) в София и Пехливанов, като повечето си колеги-участници в дискусията, наблегна на необходимостта от сдружаване, защото това е важен етап за достъпа не само до външните пазари, но и до търговските вериги в страната. „Дори за мен като износител в Германия, Холандия, Швеция или Дания ми е трудно да достигна до някои от техните търговски вериги, защото не мога да осигуря достатъчно големи партиди, изисквани в тези държави“, посочи експертът.

Затова е назряло времето малки и големи компании от сектора да започнат да се кооперират по естествен път, а ако все пак държавата успее да регулира пазара с определени насърчения, те би трябвало да бъдат предложени от бранша и да са адекватни на реалността, смята фермерът.

В случая обаче при изграждането на приоритетите за развитие в следващия програмен период, е важно браншовите организации да участват с единна позиция. „Вместо 20 различни организации в сектора на плодовете и зеленчуците да водят диалог с ръководството на министерството на земеделието, редно е да излъчим ограничен брой представители, които да бъдат упълномощени да представят основните правила за подпомагане. В това отношение европейската практика дава ценни идеи“, посочи още мениджърът на Diva Agro.  

Градината на семейство Пехливанови е една от малкото комасирани площи, които се намират между Казанлък и Сливен, в подножието на Стара планина след Мъглиж. Освен 800-те дка с череши семейството има и 50 дка праскови.

Според Пехливанов най-важното за успеха на дадено производство е да се проучи точно чуждия пазар, като за целта е важно да получиш необходимите сертификати и качество, с други думи – да си покрил изискванията за качество, количество и правила за съхранение на пресните плодове.

А технологичният процес изисква и съответните инвестиции. Защото, когато обереш черешата, трябва да я прекараш през хидрокулер за шоково изстудяване, после да я сортираш по размер, дефекти и цвят и едва тогава да я опаковаш, да я наредиш в палети и да я поставиш в хладилник, за да се доохлади.

„Минавайки през този технологичен цикъл, ти гарантираш издръжливост на плода, така че да не се похаби продукцията при транспортирането й и да запазиш търговският й вид“, обяснява Пехливанов.

Семейството на градинаря разполага и с оранжерии, но бизнесът с черешите изцяло е поет от него. Компанията му е една от малкото, успешно финансирани и по линията на програмата за развитие на селските райони, където са спечелили два проекта – за покупка на техника и за изграждане на база със съответното оборудване от сортировъчна машина и хладилници.

„Да се изплати подобна инвестиция е трудно, особено когато се занимаваш с производство, което дава реколта само 30 дни в годината“, посочи Пехливанов.

Въпросът е да имат добри пазари и да разширяват реализацията на своето производство, затова и семейната ферма се е съсредоточила в маркетинга.

„Всяка година процентно увеличаваме пазара си, като намираме и нови клиенти. Най-добър е този клиент, който плаща веднага“, посочи още Пехливанов. И прави сравнение между българския и европейски пазар, признавайки, че правилата там са такива, че при някои клиенти отложеното плащане е 60-дневно, докато търговските вериги в България плащат в рамките на 30 дни, което е добре.

„За да доставиш на веригите обаче, малките градинари трябва да знаят, че задължително трябва да имат необходимия сертификат за качество и съответното количество, което можеш да предложиш. Именно затова по-малките трябва да се кооперират с големи. „Лично аз като производител успявам да помагам на колеги за реализация, но това не е основната ми дейност. А има компании, които изцяло се занимават с лабораторните изследвания на продукцията за пестициди и други остатъчни вещества, както и с етикетиране. Точно те биха могли да приемат за партньори кооперативи, създадени от малките, обясни още Ивайло Пехливанов.

Екатерина Стоилова

Ивайло Пехливанов: Може да се пробие на пазара на пресни череши в Европа, но с необходимите сертификати
34176
 

Последни материали
Виж
Система за електронно управление
Инструкции как да получите своето УРН за електронно кандидатстване в ДФЗ
Въпреки негативните ефекти от войната в Украйна
България е значим фактор в международния пазар на изделия от дървесина
Безвъзмездно изготвяне на документите
Стартира приема за подпомагане на малките земеделски стопани
19-22.11.2024 г.
Седмичен обзор на Софийска стокова борса
От януари до октомври включително на годишна база
Молдова вдигна двойно приходите от износа на ябълки за ЕС
Насоки кандидатстване
Автоматично одобряват проектите на много малки фермери, натрупали 52 точки
Свързани материали
Виж
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини