Начало » Новини » Страната
03.02.2020 г.

Дори да не се харесвате, важно е да се сдружавате, съветва холандски експерт

На форума InteliFresh
Дори да не се харесвате, важно е да се сдружавате, съветва холандски експерт

Снимка: МЗХ

Проучването на пазара и логистиката са двата основни ключа за успеха на българските производители на плодове и зеленчуци и това все повече се осъзнава от съвременните градинари. Наскоро проведеният форум „Интелифреш“ (InteliFresh) затвърди този извод, особено с изказванията на изявени български производители, които представиха своя опит в намирането на нови пазари.

Лектори на този форум са и водещи експерти от Холандия, Италия и други държави с традиции в производството на плодове и зеленчуци, някои от които вече добре познават проблемите на българските фермери. Неслучайно по повод нуждата от сдружаване в сектора консултантът от Нидерландия Пийт Схоутел се обърна към родните градинари с репликата “дори да не се харесвате особено, е важно да си сътрудничите“, защото конкуренцията е навсякъде, а без модерна логистика фермерите трудно биха достигнали до потребителите. За пример той даде производството на плодове и зеленчуци в Гърция, с които родните земеделци са длъжни да се съревновават.

Сдружаването в бранша очевидно трябва да стъпи на доброволна основа, без задължителни регулации и това трябва да стане бързо, ако по-малките производителите искат да достигнат до търговските вериги. Новите регулации за търговията чрез големите европейски търговски вериги от тази година ще залагат на централизирани доставки, а знаем, че българските производителите не могат да осигуряват постоянни и големи по количества доставки, посочи и Габриела Баранска, експерт в търговията с пресни плодове и зеленчуци. „Защото от фермерите ще се иска в продължение на 1-2 месеца да осигуряват постоянни доставки на стока с високо качество, затова количествата не трябва да са по 1-2 камиона, каквато е практиката до момента“, посочи още търговският експерт. Според Баранска е крайно належащо участниците на пазара да се обединят по начин, избран от самите тях, защото само това би било в интерес на всички.

От името на производителите мнение по темата изразиха и Христо Кумчев от „Агропродукт груп“ и Ивайло Пехливанов от „Дива агро“. Според Пехливанов пазарът в България съвсем не е малък и това личи от огромния процент на вноса на пресни плодове и зеленчуци – около 70 на сто, през последните години. „Проблемът е в липсата на бази и модерна технология за съхранение. Не може сам градинар с 50 декара да намери пътя към големите вериги. Всеки трябва да осъзнае, че задължителното обединение е между трима и повече градинари с по 50 дка“.

Като производител на череши, Пехливанов акцентира и върху слабата информираност на колегите си за изискванията, на които трябва да отговаря българската продукция, за да стигне до пазара. Защото плодовете за индустрията и тези за пряка консумация се различават съществено като изисквания. „За да струва един килограм череши 4 лева във веригите, това не е приумица на търговците. Разходите им за пакетиране, охлаждане и съхранение носят добавена стойност и това трябва да се осъзнае от колегите“, посочи още Пехливанов.

Микеле Санторели от „Куминияно фрут“ също наблегна на необходимостта от добро проучване на пазара, преди да се захванете с определен вид бизнес. От години неговата компания изкупува плодове от по-дребни производителите в Пловдивско и тази практика дава резултат. Въпросът е как малкият производител би могъл да отговори на критериите за качество, затова е важно да се обединява с колегите си.

Дори да не се харесвате, важно е да се сдружавате, съветва холандски експерт
7534
 

Последни материали
Виж
Бюджетът от над 70 млн. лв. за 2024 г. ще бъде разпределен между над 8000 тютюнопроизводители
Съветът по тютюна гласува ставките по преходната национална помощ
Зърнената мафия в Украйна изнудва при издаване на фитосанитарни сертификати*
Министерство на иновациите и растежа
Начало на информационната кампания за иновации в малките и средни предприятия
Турският президент Реджеп Ердоган се обяви за възобновяване на „зърнената сделка“
Министърът на енергетика Жечо Станков
Приоритет на държавата са инвестициите в солари за домакинствата
Българска роза отчете ръст на продажбите на гюлово масло
Свързани материали
Виж
Четвъртото издание на форума ще се проведе на 11 октомври
InteliFresh се завръща с нови решения при плодовете и зеленчуците
InteliFresh 2020
Швейцарски търговец има интерес за покупка на български плодове и зеленчуци
Във фокуса на InteliFresh 2019 – От градината до щанда на 22 февруари 2019 в Пловдив
Има ли шанс боровинките да се превърнат в „синьото“ злато за България
Николай Вълканов, управител на InteliAgro:
Самотният бегач в градинарството губи, сдружаването трябва да стане цел
В рамките на Агра
InteliFresh 2019 – От градината до щанда
Предстоящо
Най-големите търговци търсят път към производителите на плодове и зеленчуци на форума InteliFresh
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини