От тази година Националната агенция за приходите ще има достъп и възможности за извлечения от Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК), които ще им бъдат предоставяни от фонд „земеделие“ – Разплащателна агенция. Това е записано в промените към наредба 3 за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, по които браншовите организации могат да дават становищата си до 17 февруари тази година.
Синор.бг вече ви информира за основните изменения в наредбата, затова ще се спрем на някои подробности, свързани с прилагането на схемите за подпомагане.
С промени в членове 13 - ал. 5, 16а - ал. 5, 16в - ал. 3 и 16г - ал. 5 и на Наредба № 105 от 2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол се цели уеднаквяване на разпоредбите с практиката и внасяне на яснота за прилаганите от министерството и фонда процедури.
Създава се нова глава седма по системата за електронни услуги (СЕУ). В съответствие с приоритетите на правителството за въвеждане на електронно управление фондът разработва Система за електронни услуги (СЕУ), чрез която да предостави възможност на кандидатите да получават информация със справочна цел, за електронно подаване на заявления за подпомагане, създава се среда за комуникация и обмен на документи и информация между кандидатите за подпомагане и ДФЗ-РА и се осигурява свързаност с регистрите от държавната администрация.
По отношение на проверките, свързани с обвързаната подкрепа при зеленчуците, в чл.30 - ал 2, т.1, чл.30а - ал.2, т.1, чл.30б - ал.2,т.1, чл.30в - ал.2, т.1 и в чл.31 - ал.3, т.1 се регламентира, че площи, заявени за подпомагане, на които се установи различна култура от подпомаганата по съответната схема, се наддекларират. Това отменя останалите членове 30 - ал. 2, т. 2 и ал. 3, чл. 30а, -ал. 2, т. 2, чл.30б - ал.2, т.2, чл.30в - ал. 2, т.2 и чл.31 - ал. 3, т.2 поради смислово прецизиране на съответните разпоредби.
В чл.31а - ал.1 допълнително се пояснява разпоредбата, като се създава референция към чл. 37, ал.2 от ЗПЗП и се уточнява, че това са административни проверки по схемите за обвързано подпомагане за плодове и зеленчуци. С ал. 2 от същата правна норма се регламентира задължение за МЗХГ при извършване на теренни проверки да осъществява контрол и на площите, заявени за подпомагане с култура, несъответстваща на актуалния начин на трайно ползване на физическия блок, в който попада културата, с оглед предотвратяването на случаи на отпускане на субсидии, когато начинът на трайно ползване на физическия блок не отговаря на заявения вид култура. Създава се алинея 3 от горецитираната разпоредба, с която се регламентира извършване на проверки по отношение на наличието на заявената култура, както и за спазването на минималните агротехнически мероприятия, позволяващи получаване на добив от площите или за следи от растителни остатъци от заявената култура.
Извършването на проверките ще се осъществява на основата на заповед на министъра на земеделието, храните и горите, както е посочено в алинея 4.
По отношение на схемите за обвързано подпомагане при животните в чл.27в, ал.3 се постановява, че при придвижване на животни на територията на страната, страните по ветеринарномедицинското свидетелство (ВМС) и по документа за реализация на животни трябва да съвпадат.
По отношение на подпомагането на производителите на индустриален коноп, което ще става по Схемата за единно плащане на площ, то при доказване на производството, фермерите ще са длъжни да представят всички оригинални етикети от използваните опаковки семена. Определят се задълженията на ДФЗ-РА по отношение на маркирането на етикетите, съхранението на копията и връщането на оригиналите на етикетите на кандидата. В новата алинея 6 към горепосочената разпоредба се пояснява, че площите със заявена култура коноп подлежат на подпомагане, когато кандидатите, заявили културата, са получили разрешение за отглеждане на коноп от МЗХГ съгласно разпоредбите на Наредба № 1 от 12.03.2018 г. за условията и реда за издаване на разрешение за отглеждане на растения от рода на конопа (канабис), предназначени за влакно, семена за фураж и храна и семена за посев, със съдържание под 0,2 тегловни процента на тетрахидроканабинол, определено в листна маса, цветните и плодните връхчета, за търговия и контрол.
В алинея 7 се определя задължение на МЗХГ да предоставя на ДФЗ-РА информация за издадените разрешителни за отглеждане на култура коноп и размера на площта, за която има издадено разрешение, в срок не по-късно от 1 декември в годината на кандидатстване. В алинея 8 се регламентира, че когато установена площ с култура коноп е по-голяма от тази, за която е получено разрешение за отглеждане на културата, съгласно Наредба № 1 от 12.03.2018 г., площта, надвишаваща разрешената се наддекларира.