От шест години „Мегатрон“, компанията за внос на техника с марката „Джон Диър“ (John Deere), наред със земеделската и строителната техника започна да внася на българския пазар и машини за дърводобив. Пред Синор.БГ началникът на отдел „Горска техника“ в компанията Антон Димитров представя предимствата на различните модели режещи и транспортиращи машини, както и особеностите на пазара в страната.
- Г-н Димитров, кои са основните предимства на горската техника, предлагана на българския пазар?
Европейският способ на добив на дървесина, известен като CTL или рязане и процесиране на трупите по дължини, който се прилага и в България, включва рязане, кастрене и оразмеряване на трупите на място и последващо извозване. Първите дейности се извършват с харвестърите, които на практика са по-скъпите и по-сложни машини. Вторите са форуърдърите, предназначени само за извозване трупите.
И двата типа са специализирани машини за рязане и изнасяне на дървесина от сечищата до горските складове, като най-големите форуърдъри 1510 могат да изнесат с товарното ремарке от сечищата до 15 плътни тона дървесина.
Големият плюс е, че „Джон Диър“ предлага голямо разнообразие от видове харвестъри и форуърдъри. Машините са богато оборудвани: с дозерно гребло, товарни кранове, въртяща кабина и др.
- Може ли да обясните спецификата на работа на двете машини?
По концепцията на скандинавската технология тези две машини вървят една след друга – харвестерът прави сечта- прореждане или гола сеч, която е разрешена в северните страни. В зависимост от размаха на неговия кран с режещата глава тази машина прави една полоса от 23-25 метра, тъй като 3 метра е ширината на машината плюс 10 метра широчина на крана. Така от двете страни той реже дървесината на повече от 10 метра плюс неговата площ. Тази ивична технология на рязане, която се прилага и в Австрия, се опитваме да наложим и в България. Това е най-ефективната технология и затова е търсена от клиентите.
По време сечта харвестерът нарязва дърветата, кастри ги и сортира по секции, след което форуърдърът ги събира и ги извозва до временния склад, където вече се товарят на тирове.
При форуърдърите определящо е не мощността на машините, а товароносимостта на ремаркето. В това отношение „Джон Диър“ предлага осем вида машини – с товароносимост от 9 тона (най-малката) до 19 тона (най-голямата). Съответно мощността е 125 конски сили – за по-малките, и 250 коня – за големите. Особеното е, че машините са хидростатични и при тях нямаме трансмисия (предавателна кутия като при селскостопанската техника), а директно към двигателя са зацепени две хидропомпи, които чрез преобразуване на хидравличната енергия с хидромотори осигуряват движението на машината. Затова и пряката мощност на двигателя не е нужно да е много голяма.
- За един ден колко кубика дърва може да се обработват?
Зависи от вида на дървесината и отстоянието между дърветата. Важното е, че ефективността на тези машини е в кратките и чести курсове. За да може да ползваме ефективно работата на крана от мястото на сечището до временния склад, е препоръчително разстоянието да бъде от километър и половина най-много до 5-10 километра. Тя може да работи и на по-големи дистанции, но в тези случаи се губи ефективността на товаренето и разтоварването, което я отличава от останалите машини.
Ако извозното разстояние е примерно два километра, за един час може да направи две курса. Или това означава – около 40 кубика на час, тъй като 15-те плътни кубика са около 17-20 пространствени кубика дървесина. Равносметката за ден е, че може да се добият и транспортират около 200-250 кубически метра дървесина. Въпросът е да има готов и осигурен материал, който се осигурява от харвестъра. Той е по-сложната машина която реже, кастри и оразмерява трупите.
- Изглежда сложно. Как успявате да обучите клиентите?
„Мегатрон“ прилага съответното обучение за подготовка на кадрите и това е включено в цената на машините.Това, което ни отличава като вносител на техниката е, че предлагаме професионален съвет при избор на машината, защото тя е сложна и изисква голямо внимание при експлоатацията. Освен това предлагаме и пълен пакет „афтерселс“, който включва обслужване на машината, резервни части, обучение и сервиз. В рамките на 24 часа можем да доставим резерви части от централния склад в Швеция до клиента и така че обслужването да не забави работата на клиента.
Имаме високо подготвени колеги за обученията, преминаващи професионални курсове във Финландия и Австрия. А в Румъния пък разполагаме и с тренировъчен център и стимулатор, които са задължителни за нашите клиенти. На място ги обучаваме в работата с харвестъра, а при желание от клиента го обучаваме и с фордуъра, като всичко това влиза в цената на купената машина. Освен тренажор със симулатор на компютъра осигуряваме и реален полигон със специална машина за работа.
- Какво е търсенето за тези шест години и как според вас ще се развие пазарът в бъдеще?
Навлязохме на пазара във време, когато необходимостта от модернизация в дърводобива беше крайно наложителна. Единственият проблем е, че в България над 80 на сто от горите са държавни, но възлагат сечта на частни фирми, които обаче нямат дългосрочни договори за ползване, а трябва да участват в различни търгове. Те нямат перспектива за дългосрочна работа в определен обект, което ги затруднява да инвестират в подобна тежка техника. Навремето имаше 10-15-годишни търгове, но днес те са по-скоро изключение. Гората е разпределена на малки участници и дори да имаш голяма техника, ако сечищата са на различно място, ти губиш от транспорта на техниката от едно място на друго. А и те нямат гаранция, че ще спечелят търговете.
- При това положение какво е търсенето тази машини в страната?
Независимо от тези трудности има тенденции на увеличение в търсенето не само на втора употреба, но и на нови машини. И тази тенденция расте. Заради дефицита от работна ръка фирмите все повече се нуждаят от тази механизация, затова очаквам ръст в продажбите.
Специално при „Джон Диър“ и машините „Тимбър Джак“, които също се предлагат от „Мегатрон“, за последните 6 години са доставени около 25 нови или втора употреба машини за транспорт или рязане. Новите машини директно ги доставяме от завода производител на „Джон Диър“ във Финландия.
Втората употреба машини пък внасяме от Австрия, Словения или Румъния, където „Джон Диър“ има представителства. За разлика от останалата втора ръка техника, която се предлага в интернет, нашата е сертифицирана и сервизирана – има ясна сервизна история и направена техническа инспекция, която гарантира надеждност.
- Другата предлагана от нас техника за работа в гората са верижните багери Doosan. Това е изключително добра машина за изкопни дейности в строителството, но ако се махне кофата и на нейното място се постави режеща глава, може да се използва идеално в гората. Тоест това е модифициран харвестър, който беше представен от нашата компания миналата година и оценен от клиентите. Не е колесен като машините на „Джон Диър“, a верижен. При него използваме товарния кран, заедно с режеща глава WOODY на австрийския производител Konrad,като го модифицираме в идеална режеща машина за добив на дървесина на не много стръмни терени.
- Предлагаме и BOBCAT телескопичен товарач за работа с трупи, като при тях на мясото на кофата се поставя щипка за рампиране на трупи и по този начин се превръща в идеална машина за пренасянето и подреждането им. Предлагаме още модифицирани трактори с горски лебедки, както и въжени линии за извличане на дървесина по стръмни терени. Накратко опитваме се да сме полезни с всякаква техника, която върши работа за нашите условия в гората.
Интервюто взе: Екатерина Стоилова