За първи път през тази година лидерът в производството на химия БАСФ се изяви на пазара на семена, след като през лятото придоби бизнеса на конкурентна компания. Новината беше съобщена от Мениджърa за България и Западни Балкани на БАСФ – Решения в земеделието Ваня Горчева по време на Осмия годишен семинар на Националната асоциация на зърнопроизводителите в Пловдив, проведен в края на ноември. Пред журналисти Ваня Горчева представи основните предимства на новите хибриди, като очерта и развитието на пазара за препарати за растителна защита през този и следващия сезон.
Г-жо Горчева, как се разви бизнесът на компанията през изминалата година?
През 2018 година БАСФ направи една от най-големите инвестиции в световен мащаб, като вложи 7,6 милиарда долара, финализирайки няколко сделки и навлизайки за първи път в бизнеса със семената. На практика компанията стана световен лидер при рапичните семена със сделката, която осъществи и разполага с широка гама от нова генетика хибриди, които тепърва ще се налагат и на българския пазар. Отделно БАСФ придоби и редица други бизнеси като дигиталната фермерска платформа XarvioTM., която ще има изключително важнозначение за развитието на бизнеса в близките години.
По отношение на семената рапица в България,линията ИнВигор® (InVigor®) все още не е представена добре, защото е непозната, но имаме добри очаквания. През август месец, когато компанията придоби този бизнес, много бързо успяхме да се организираме и да намерим свои съмишленици в лицето на българските земеделци. Засяха хибриди от линията ИнВигор® (InVigor®) – конвенционална и Clearfield-рапица върху сравнително малко декари, защото нямахме достатъчно семена. На този етап резултатът е изключително добър въпреки изключително тежката есен. Надявам се, че фермерите са доволни от избора, защото трябва да имаш и добри природни условия, за да отглеждаш едно живо растение. Досега полетата изглеждат много добре, дано и природата бъде с тях и в бъдеще.
Какви са плановете по отношение на семенарския бизнес през следващите години?
Още през 2019 г. ще предложим няколко хибрида рапица от линията InVigor, които според мен ще бъдат оценени от българските земеделци. Освен конвенционални семена ще предложим и Clearfield рапични хибриди. Все още изясняваме параметрите на точната оферта, но със сигурност ще търсим взаимовръзката между семената и растителната защита, която БАСФ предлага.
Междувременно компанията вече разполага и с нови хибриди за зеленчуци, пшеница и др., които са в търговската листа, но които ще представим на по-късен етап. Целта ни е да тестваме много внимателно в партньорство с българските земеделци качествата на тази нова генетика. Искрено се надявам един ден и дано това не е далеч във времето, да предложим изключително подходящо портфолио със семена за рапица и растителна защита, която вече се доказа. Така че да сме полезни и при тази култура.
Как оценявате пазара за растителна защита през 2018 година и какво беше търсенето на продуктите на БАСФ?
По отношение на предизвикателствата, които стоят пред компанията в България, както винаги те са свързани с редица независещи от нас причини. В това отношение ще припомня колко трудна беше 2018 година от гледна точка на климатичните промени – отдавна не помним толкова критични смени на топла зима, последвала от продължителни дъждове през пролетта, после рязко засушаване – всичко това повлия крайно негативно върху културите.
Колкото до растителната защита, интересното беше, че през пролетта някои колеги решиха да спестят второто фунгицидно третиране и това беше разбираемо от гледна точка на необходимостта да оптимизират разходите си. Но тогава пък се появи неочаквано кафява ръжда по посевите, която нападна дори третирани с фунгициди площи. Проблемът е, че това третиране беше много закъсняло и не даде необходимия ефект върху посевите.
Именно затова се наложи изводът, че второто фунгицидно третиране е изключително важно за опазване на посевите от ръжди. Интензитетът в българското земеделие по отношение на производството на пшеница и ечемик вече е на такова ниво, че не можем да си позволим да спестяваме от третиранията с фунгициди. Житните култури трябва да се опазват от началото до края на вегетацията им.
За щастие, в България фермерите все още са на две фунгицидни третирания, докато в много държави фузариумът е много сериозен проблем и там се налага дори трето фунгицидно третиране.
Сериозни предизвикателства са и новите болести, появили се в резултат на новата генетика, която навлезе в българските полета. За БАСФ като компания е добре, че продължаваме да имаме много силно портфолио и можем да предложим подходящото решение с 5-6 фунгицида, които са на различни цени.
Какво беше търсенето на Систива® през тази тежка година?
Изненадващо за нас много земеделци разпознаха Систива като техния продукт. Предимствата му са неоспорими с активното вещество Ксемиум (Xemium), това е най-мобилниятSDHI на БАСФ, който доказа високите си качества на много демонстрационни платформи в страната. През следващата година стопаните ще могат да се възползват от него и в предстоящата пролетна кампания с продукта Приаксор®. За нас е много важно това, което търсят земеделците, да го осигуряваме. От една страна - ефикасност срещу всички болести, особено тези, които влизат с новата генетика, и от друга – постигане на физиологични ефекти като продължително действие.
Продуктовата листа на БАСФ е доста комплексна и може би затова никога не ни остава време да говорим за царевица, за слънчоглед. Нямаме време да представим всички продукти, с които разполагаме, затова се съсредоточаваме и върху онези фунгициди и хербициди, чието качество е неоспоримо и съчетано с съответната цена, е икономически изгодно за потребителите.
Г-жо Горчева, на фона на нарастващата тенденция на окрупняване на компаниите посочете три качества на БАСФ, които я отличават от останалите.
Пазарните дялове показват доверието и представянето на продуктите, особено, когато те са устойчиви. Но винаги съм подчертавала, че не е гордост да постигнеш рекорд в рамките на една година, гордост е да го задържиш. В този смисъл портфолиото на БАСФ е с много голямо предимство, защотовинаги сме били силна химическа компания. Неслучайно повече от 10 години сме пазарен лидер и това е устойчив растеж, който се поддържа с внедрените иновации. С навлизането на пазара на семена ние разширяваме нашето портфолио.
За мен второто и третото предимство на БАСФ – това са хората. Във всеки бизнес експертността е изключително важен фактор, особено, когато трябва да се влияе върху чужди бизнеси и чужди пари. За нас в БАСФ основен фокус е, когато назначаваме млади специалисти, задължително е в началото те да работят с опитните колеги. Защото агрономическата експертност е на първо място. И другото задължително качество е коректността на тези специалисти. Може да си най-добрият професионалист, но ако нямаш чисто човешките качества и нещо ти убягва, ти няма как да се реализираш.От друга страна е важно да познаваме и конкуренцията, за да разбираме къде стоят нашите препарати и съответно да определяме точните цени.От опита си като мениджър искам да подчертая още нещо. За мен има два типа агробизнесмени – едните са с поведение на инвеститори, другите са спестяващите, хората, които оптимизират производството със спестяване на разходите. Принципно установено е, че инвеститорите са тези, които устояват на всички предизвикателства, които се случват в земеделието. Но много трудно можем да твърдим, че управленците в едно стопанство принадлежат самокъм едното поведение или само към другото. Всеки един от нас в желанието си да търси по-добрите решения взима и от двата типа. А понякога е и инвеститор, и спестяващ. За мен е важно да се намери добрият баланс, защото всички ние ценим парите и когато се налага да инвестираме в нещо, трябва да сме убедени наистина, че тя ще ни даде и добавена стойност.
Колкото до моите послания за 2019 година, колегите трябва да са сигурни, че ще продължаваме да оптимизираме предложенията си. Целта ни е да бъдем много адекватни на ситуацията не само като качество на продуктите, но с цени, които да отговарят на възможностите на фермерите.
(В интервюто са използвани и въпроси на други медии)