В доклада на Европейския парламент по предложенията за бъдещата ОСП 2021 – 2027 година, представени от Европейската комисия (ЕК), няма промени в размера на бюджетите по директните плащания за държавите-членки, предложени от ЕК. Така за седемгодишния период България ще получи общо над 5,6 милиарда евро само за директни плащания, като разпределението по годините върви с леко завишение в сумите.
Планираното разпределение за страната ни е следното – за 2021 г. за директни плащания фермерите ще получат 776 281 570 евро, през 2022 г. - 784 748 620 евро, през 2023 - 793 215 670 евро, през 2024 г. - 801 682 719 евро, през 2025 г. - 810 149 769 евро, през 2026 г. - 818 616 819 евро и през 2027 г. и следващите - 818 616 819 евро.
В доклада на Европейския парламент са направени 448 предложения за промени в регламента за стратегическите планове на ОСП.
С оглед на по-нататъшното подобряване на качеството на изпълнението на ОСП от ЕП предлагат подпомагането на доходите да бъде насочено към истинските земеделски стопани. С цел осигуряването на общ подход на равнището на ЕС за такова насочване на подпомагането, следва да бъде установено рамково определение за„истински земеделски стопанин“ с основните елементи.
Въз основа на тази рамка държавите членки следва да определят в своите стратегически планове по ОСП кои земеделски стопани не се считат за истински земеделски стопани въз основа на условия, като приходи, вложена работна ръка в стопанството, предмет на дружеството и включване в регистрите. То също така не следва да води до възпрепятстване на подпомагането за земеделски стопани, които извършват разнородна дейност — тези, които извършват стопанска, но и неселскостопански дейности извън стопанството, тъй като техните многобройни дейности често укрепват социално-икономическата структура на селските райони.
При всички случаи рамковото определение следва да допринася за запазване на семейния модел на селско стопанство, съществуващ в Европейския съюз, и да се основава на истинска селскостопанска дейност.
С цел да се осигури съгласуваност между интервенциите под формата на директни плащания и видовете интервенции в областта на развитието на селските райони при постигане на целта за приемственост между поколенията, на равнището на Съюза следва да се установи рамково определение за„млад земеделски стопанин“, с основните елементи.
Както е посочено в съобщението относно„Бъдещето на прехраната и селското стопанство“, в контекста на засилена пазарна ориентация на ОСП експозицията към рисковете на пазара, изменението на климата и свързаните с него все по-чести и сериозни екстремни метеорологични условия, както и санитарните и фитосанитарните кризи, може да доведат до рискове от нестабилност на цените и нарастващ натиск върху доходите.
По този начин, въпреки че земеделските стопани носят в крайна сметка отговорност за определяне на собствените си стопански стратегии, следва да се създаде надеждна рамка, за да се осигури подходящо управление на риска. За тази цел държавите членки и земеделските стопани могат да създадат платформа на равнището на Съюза за управление на риска за изграждане на капацитет, за да се предоставят на земеделските стопани подходящи финансови инструменти за инвестиции и достъп до оборотен капитал, обучение, трансфер на знания и консултации.
В следващите текстове Синор.БГ ще представи и други важни теми, фиксирани в доклада.