- Г-н Бояджиев, как на практика се отразява психозата от птичия грип на производството ви? - Резултатите, които показва практиката в производството на птиче месо и яйца, са катастрофални за фирми като нашата. В момента на ден записваме загуби от 1500 – 2000 лв. - Какъв е капацитетът на предприятието ви? -
Капацитетът е 100 хил. носачки и производство на около 150 хил. бройлера годишно. В тази ситуация обаче производители с подобен капацитет, като мен не могат да направят нищо, за да противостоим на пазара, защото сме прекалено слаби да се борим.
- Защо?
-Защото психозата с птичия грип бе насадена. Този проблем обаче може да се разглежда от два аспекта. Първият е здравословен. Хората в България обаче са достатъчно информирани и знаят, че при обработка на месото и яйцата при температура над 65 градуса вирусът, дори и да съществува, бива унищожен. Освен това в страната ни няма регистрирани огнища на птичи грип. Вторият аспект е икономически. Според мен това е преднамерена икономическа кампания, която се провежда срещу бранша ни. - С колко се е свил пазара и как се отразява на производството? - Производството на птичи продукти не може да бъде намалено, защото ако направи това един производител, след време той трябва да влага допълнително средства, за да възстанови позициите си. По отношение на пазара обаче реализацията на нашите продукти се е намалила в пъти. В момента и двата продукта се реализират под себестойност – между 2-2.20 лв. за килограм пилешко месо и по 0.08 лв. за най-масово разпространените яйца.
- Кой от двата продукта отбелязва по-голямо намаление?
- При пилешкото месо загубите са по-големи, защото при зимните условия, разходите за отглеждането на птиците са по-големи, а след като не може да се реализира продукцията изисква съхранение при определени условия, които също костват достатъчно много средства. - Как гледате на мерките, които обещаха да предприемат икономическото и аграрното министерство – 10 млн. лева помощи и увеличаване на експортните субсидии? - Гледам с недоверие на тези мерки, защото не съм сигурен кога точно ще бъдат предприети, за кои производители ще бъдат предназначени тези средства, колко ще бъдат те, достатъчни ли са и т. н. Кризата, в която е поставено птицевъдството в момента, може да има фатален характер за някои производители. Бъдещето зависи и от това колко време ще продължи тази ситуация. Българските производители обаче трупат продукцията си на складове, защото и в международен план кризата не позволява да се реализира месо. Ако трудностите преминат за 10-15 дни, то тогава производителите ще издържат, но ако се запази подобно положението в рамките на 2-3 месеца, то тогава ще има фалит на месопроизводители и предприятия.
- Как тогава според вас да се преодолее кризата, какво сочи като най-правилно практиката ви?
- Световният опит показва, че държавата трябва да стои зад производителите си. В Англия, например, при появата на луда крава, правителството покри всички загуби на фермерите. В момента идеята за създаване на фонд, който да подпомага определен бранш при подобни национални кризи, е добра. Подобни средства трябва да се дадат и те да се използват разумно. За България обаче появяването на птичия грип създава проблем и по друга линия – приемането на страната в Европейския съюз. Браншът ни се нуждае от много инвестиции, за да отговори на изискванията за хигиена и добри производствени практики.
- Какво трябва да се предприеме тогава?
- Държавата трябва да информира Европейската комисия и там да бъде отчетено, че страната ни ще се забави с преструктурирането поради липсата на средства заради птичия грип, в противен случай ще останат само най-големите производители, които могат да издържат на загубите сега.
- Виждате ли скорошно разрешаване на проблема, поне в икономически план?
- Решението няма да се състои в много скоро време. Ще останат на пазара само - тези производители, които могат, другите ще затворят.
- Какви са данните за консумацията птиче месо и яйца в момента?
- За изминалата година консумацията на подобни продукти е намаляла с 40 на сто, което е катастрофално. От тази ситуация обаче клиентът печели, тъй като цената е много ниска. Все още е рано за прогноза за 2006 г., но консумацията сигурно ще претърпи промени. farmer.bg