На 6 август изтече общественото обсъждане за прилагане на мярка 5.3 „Мерки за предлагане на пазара” от Програмата за морско дело и рибарство (ПМДР 2014-2020), съобщиха от агроведомството. Подробните условия за кандидатстване бяха качени на 30 юли на интернет страницата на оперативните програми eurofonds.bg и е странно, че периодът за обсъждане е съкратен на 6 дни вместо за месец.
Бюджетът за предстоящия прием надхвърля 1,7 милиона лева, като тези средства се разпределят в четири подсектора. Най-важният от тях е финансирането на проекти за търсене на нови пазари, където максимално могат да бъдат одобрени 7 проекта. Бюджетът от 979 357 лв и ще се използва за търсене на пазари в страни членки на ЕС или трети страни от страна на български компании.
Вторият сектор е за „Провеждане на пазарни проучвания“, където максимално могат да участват 2 проекта, от които 1 на територията на страната и 1 извън страната. Там бюджетът е само 27 981 лв.
Сектор „Спомагане на проследяемостта на продуктите“ е с по-голям бюджет от 373 088 лв., като по него могат да се финансират 10 проекта.
Последният сектор е за „Провеждане на информационни кампании“ и е с общ бюджет от 335 779 лв. Там ще бъдат финансирани 9 проекта, от които 3 в населени места по крайбрежието на Черно море, 2 – по поречието на река Дунав и 4 – в административни области във вътрешността на страната, като не се предвижда повече от една кампания в една административна област.
При всички сектори минималният размер на безвъзмездната финансова помощ за един проект не трябва да бъде по-малък от 5 000 лева.
Максималните тавани обаче са различни по отделните сектори – при търсенето на нови пазари един проект не трябва да превишава 146 687.25 лв. За „Провеждане на пазарни проучвания“ – 14 668.73 лв., за „Спомагане на проследимостта на продуктите“ – 39 116.60 лв. и за „Провеждане на информационни кампании“ – 39 116.60 лв.
Ако кандидатстват държавни и общински дружества, помощта покрива изцяло стойността на проекта, ако са частни компании, еднолични търговци (ЕТ), регистрирани по Търговския закон или Закона за кооперациите – помощта е 50 на сто, останалото е съфинансиране. За малките и средни предприятия има преференция и те съфинансират само 30 на сто.
Целта на тези мерки е да се осигури възможност за навлизане на нови пазари, включително чрез търговски мисии, участия в изложения, двустранни срещи и др.; провеждане на пазарни проучвания с цел разширяване на асортимента на производство и преработка, в зависимост от търсенето на определени продукти; подобряване на условията за пускане на пазара на продукти от риболов и аквакултури; провеждането на регионални, национални или транснационални рекламни кампании за продуктите на устойчивия риболов и аквакултури, както и на други информационни кампании за повишаване на обществената осведоменост в сектора на рибарството и аквакултурата.
Допустими за финансиране са следните разходи, предназначени за осъществяване на дейностите по точка 13.1 „Допустими дейности”:
14.1.3.1. за проучване на пазари и откриване на нови пазарни ниши за разширяване пласмента на продуктите от риболов и аквакултура;
14.1.3.2. за търговски консултации и други услуги, насочени към търговците на едро и дребно;
14.1.3.3. за организация на посещения с цел проучване на пазара;
14.1.3.4. разходи за командировки в страната и чужбина;
14.1.3.5. за рекламни агенции и за други доставчици на услуги, които участват в подготовката и/или провеждането на промоционална кампания;
14.1.3.6. по закупуване и/или наемане на рекламно пространство за периода на промоционалната кампания;
14.1.3.7. за създаване на плакати, банери и надписи за периода на промоционалната кампания;
14.1.3.8. за изработване, публикуване на рекламен материал, включително за превод, отпечатване и разпространение;
14.1.3.9. по осигуряване на външен персонал, необходим за провеждане на промоционална кампания;
14.1.3.10. свързани с организация и участие в рекламни кампании, включени в семинари, търговски панаири и изложения от национално или европейско значение;
14.1.3.11. за използване на специализирани преводачески услуги (лицензирани преводачи) за целите на промоционалната кампания (от и на български език);
14.1.3.12. за проучване на резултатите от провеждането на промоционалната кампания;
14.1.3.13. разходи за информация и комуникация - до 2 на сто от общите допустими разходи за проекти, при които размерът на финансовата подкрепа не превишава левовата равностойност на 100 000 евро, и до 1 на сто от общите допустими разходи - за всички останали проекти;
14.1.3.14. разходи за наемане на оборудване за провеждане на информационни кампании;
14.1.3.15. Разходи, свързани с проследяемостта на продуктите от риболов или аквакултури – маркировка и етикетиране, вкл. и разработване на екомаркировка.
14.1.3.4. Допустими за финансиране са разходи, извършени от кандидата преди подаването на формуляра за кандидатстване по програмата, но не по-рано от 01.01.2014 г. за:
1. закупуване на ноу-хау, патентни права и лицензи, необходими за изготвяне и изпълнение на проекта;
2. консултантски услуги, свързани с подготовката и изпълнението на проекта, , оценки и анализи, които са до 5 на сто от общата стойност на допустимите разходи по проекта и не надвишават левовата равностойност на 25 000 евро.
За всички предварителни разходи по т. 2, кандидатът следва да приложи към Формуляра за кандидатстване, когато е юридическо лице или едноличен търговец (ЕТ), регистриран по Търговския закон или Закона за кооперациите, най-малко две независими съпоставими оферти с цел определяне основателността на предложените разходи, както и подписан договор с избрания изпълнител с разбивка на разходите по дейности. Офертите трябва да са независими, съпоставими и конкурентни, да са предоставени от квалифицирани доставчици и следва да съдържат минимум името на оферента, ЕИК/БУЛСТАТ, кратко описание на предложението/характеристика/функционалност, предложена цена, срок на валидност на офертата, датата на издаване на офертата, подпис и печат/електронен подпис на оферента. Цената трябва да бъде определена в лева или евро с и без ДДС. Оферентите, трябва да са вписани в Търговския регистър към Агенцията по вписванията или в Регистър БУЛСТАТ, в случаите, в които е приложимо, а оферентите - чуждестранни лица, трябва да представят документ за регистрация съгласно националното си законодателство.
Оферентите следва да отговарят на следните две кумулативни условия:
- предметът на дейност на оферента да е идентичен или сходен с посочената в офертата доставка и услуга. Това изискване се доказва от оферента със списък на договорите с предмет идентичен или сходен с посочената в офертата доставка, услуга, съдържащ минимум следната информация: дата, страни, предмет, стойност на договора/ите. Списъкът следва да е подписан от лицето представляващо по закон оферента и да е придружен с препоръки/референции за добро изпълнение;
- годишният оборот, който се отнася до предмета на поръчката (специфичен оборот) през някоя от или общо от предходните три приключили финансови години, в зависимост от датата на която оферентът е учреден или започнал дейността си, да е равен или по-голям от стойността на поръчката или на съответната обособена позиция, в случай че процедурата е с обособени позиции. Изискването за специфичен оборот се доказва от оферента със справка – декларация, подписана от счетоводителя и лицето представляващо по закон оферента. Справката трябва да е придружена от Отчет за приходите и разходите за последните три приключили финансови години, в зависимост от датата на която оферентът е учреден или е започнал дейността си, и годишни финансови отчети. Ако годишните финансови отчети и отчетите за приходите и разходите са публично обявени, се извършва справка в съответния регистър.