Начало » Важно за фермера » Растениевъдство
05.04.2017 г.

Необятният пазар на ядките

Анализ на ИнтелиАгро

sinor

Нарастващото търсене на ядки  и ориентирането на земеделските производители към отглеждане на трайни насаждения е привлякло интересът на експертите от Интелиагро, които в първото издание на Inteli AgroBook публикуват анализ на тема „Необятният пазар на ядките“. Синор.БГ представя анализа със съкращения.

Ядките отдавна не са лукс за потребителите или екзотика за фермерите. С покачването на стандарта на живот в развиващите се страни и с промяната в хранителните навици в развитите потенциалът им нарасна значително. Световният пазар на ядки (от овощни видове) се оценява на около 30 млрд. USD, бележейки ръст от над 120% за последните десет години (International Nut and Dried Fruit Council – INC). Прогнозите са тази тенденция да се запази в дългосрочен план, като световната организация FMI очаква до 2025 г. средният годишен ръст в стойността на пазара да надхвърли 5%, а в реализираните количества – над 3%.

Световното производство през пазарната 2015/16 г. се оценява на 3,78 млн. метрични тона (чиста ядка), което е с 5% повече на годишна база и с 50% над количествата преди десет години.

Най-голям дял в него както по стойност, така и по количество заемат бадемите – близо 30%. Те бележат и най-сериозен ръст, удвоявайки производството си за десет години. INC очаква през настоящата пазарна година глобалната реколта да надхвърли за първи път 4 млн. т (ръст от близо 6%). Най-сериозното покачване вероятно ще е при шамфъстъка – с над 30 на сто.

Над една трета от глобалното производство на ядки от овощни видове е концентрирано в САЩ, но поради продължилата близо четири години суша в Калифорния след 2012 г. делът на страната намалява. Позициите си засилват в Турция, Иран, Китай и Индия, които държат друга една трета.

 „Географията“ на ядките постоянно се разширява и делът на други страни надминава 30%. Бурният растеж е следствие не просто от екстензивно увеличение на площите, а от еволюция в самия бизнес модел. Схващането, че инвестицията в черупкови овошки е много дългосрочна постепенно остава в миналото.

Световната тенденция е да се създават все по-интензивни насаждения, чиито гъстота, технологии на отглеждане и встъпване в технологични добиви се доближават все повече до тези при съвременните костилкови или семкови градини.

Друга насока в развитието на бранша по света е концентрацията и индустриализацията – увеличаване размера на стопанствата и засилване ролята на кооперирането между тях.

Предимство на бизнес модела е и възможността за почти пълно механизиране на процесите – нещо особено важно с оглед големината на стопанствата, ръста в разходите за труд и урбанизацията. Големите стопанства и кооперативи могат да си позволят инвестиции  първична обработка и продажби на чиста ядка, паста, масла и други екстракти, подобрявайки доходността си.

Всичко това очертава и образа на „стопанствата на бъдещето“ в сектора – големи, индустриализирани, организирани помежду си, модерни, максимално ефективни, така че да предложат повече продукция на по-ниска цена. Именно тази картина поражда очакванията за задържане и дори спад в отделни периоди на цените на ядките в световен мащаб. А това може да долее гориво и да качи пазара на едно по-високо ниво. По-евтините ядки означават повече потребители, нови пазарни ниши и още по-голям ръст в търсенето. Това обаче е и сигнал, че фермерите, които изостанат от темпото на големите в този бранш, могат да се окажат толкова неконкурентоспособни, че в крайна сметка да бъдат изхвърлени от пазара.

Освен от цената, търсенето ще бъде движено и от няколко други фактора. Стремежът към по-здравословен начин на живот ще насочва повече внимание към полезните свойства на ядките. В тази връзка е и все по-интензивното търсене на биоядки, което ще е водещ фактор на пазара за директна консумация в следващите години според FMI. Потенциалът в бранша далеч не се изчерпва с крайното потребление. Markets and Markets очаква търсенето на ядки като суровина в хранително-вкусовата промишленост да расте средно с близо 6% годишно до 2019г. Производителите на храни са все по-активни и иновативни в представянето на нови продукти. Проучване на компанията показва, че най-голям дял от разработваните храни с ядки са базирани или съдържат бадеми. Европа е най-големият консуматор на ядки в хранителната индустрия, следвана от Северна Америка. Най-бърз растеж в тази ниша през следващите години обаче се прогнозира за Азиатско-Тихоокеанския регион.

Все повечето научни изследвания за превантивните и лечебни свойства на ядките при редица заболявания – сърдечно-съдови, диабет, камъни в жлъчката и пр., загатват за друга ниша с огромен пазарен потенциал – фармацевтичната индустрия. Производството на козметични продукти също е сред направленията, движещи търсенето на различни масла и други екстракти от ядки. Не бива да се подценяват възможностите и за безотпадно производство на ядки и приходи от странични продукти.

Стилиян Гребеничарски

Необятният пазар на ядките
9071
 

Последни материали
Виж
Бюджетът от над 70 млн. лв. за 2024 г. ще бъде разпределен между над 8000 тютюнопроизводители
Съветът по тютюна гласува ставките по преходната национална помощ
Зърнената мафия в Украйна изнудва при издаване на фитосанитарни сертификати*
Министерство на иновациите и растежа
Начало на информационната кампания за иновации в малките и средни предприятия
Турският президент Реджеп Ердоган се обяви за възобновяване на „зърнената сделка“
Министърът на енергетика Жечо Станков
Приоритет на държавата са инвестициите в солари за домакинствата
Българска роза отчете ръст на продажбите на гюлово масло
Свързани материали
Виж
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини