Коалиция “Да спасим Кресненското дефиле” в партньорство със Сдружение за дивата природа “Балкани”, Екологичното сдружение “За Земята”, Бенкуоч – мрежа от централна и източна Европа и Приятели на Земята Европа се обявяват против изграждането на магистрала Струма през Кресненското дефиле, съобщиха от сдружението "За Земята". Според експерти с изграждането й се нарушава европейското екологично законодателство, а това би струвало на страната 781 милиона евро - сума, която България ще трябва да възстанови на Европейската комисия, твърдят български и международни НПО експерти.
Алтернативи извън защитеното дефиле съществуват и ако бъдат избрани и добре разработени, строежът на магистралата между София и Солун ще бъде завършен.
Това би предотвратило и вече високия брой на пътни произшествия и човешки жертви, загубата на застрашени видове от европейска значимост. Едновременно с това запазването на съществуващия път като локален би стимулирало местното икономическо развитие – селското стопанството, производството на вино и туризма.
Съществува “пълна източна алтернатива” на магистралата, която избягва дефилето, твърдят експертите от неправителствения сектор, която отговаря на изискванията на европейското законодателство.
Строежът на АМ Струма трябва да бъде приключен до края на 2023-та година.
Роби Блейк, координатор по биоразнообразие към мрежата Приятели на Земята Европа обясни, че е видял как това удивително безценно място е уникална “гореща точка” на биоразнообразие както за България, така и за цяла Европа.
“Приятели на Земята, най-голямата мрежа от граждански екологични организации, следи развитието на казуса с магистралата и Кресненското дефиле отблизо – това е тестов случай за скорошното решение на ЕС да прилага по-стриктно ключови закони за биоразнообразието и няма място за тяхното нарушаване.”
Според Фиданка Бачева – Макграт, координатор кампании към мрежата от Централна и Източна Европа Бенкуоч, “ако българското правителство се опита да построи магистралата през дефилето, това ще наруши българските задължения към европейското законодатество, ще доведе до взимането на юридически мерки, и ще предизвика закъснения, които рискуват българските данъкоплатци да трябва да изплащат стойността на цялата магистрала обратно на ЕС на стойност близо 800 милиона евро. Построяването на магистрала през дефилето ще е пагубно за България и ще бъде новото ни “фиаско Белене.”
Българското правителство работи по задължителната оценка на въздействие върху околната среда (ОВОС) с цел да се избере най-подходящата алтернатива. Тя се очаква до края на април тази година.
Заинтересованите и особено местните жители ще имат възможност да изразят мнението си по време на обществените консултации. След това следва одобряването на екологичната оценка и от Европейската комисия. Тази седмица представителите на българските и чуждестранни екологичните организации се срещнаха с представители на община Кресна, правителството и Агенция “Пътна инфраструктура”, за да обсъдят и предложат конструктивен диалог и сътрудничество за висококачествена екологична оценка, която да отговаря на европейското законодателство.
Целта е да бъде завършена навреме автомагистрала Струма, заобикаляйки Кресненското дефиле.