Начало » Важно за фермера » Гори и екология

НПО И УЧЕНИ ВНЕСОХА СТАНОВИЩА ЗА СПАСЯВАНЕ НА КРЕСНЕНСКОТО ДЕФИЛЕ

Синор.БГ / 17.10.2016 г.

Няколко природозащитни организации, сред които СДП „Балкани“, Института за зелена политика, Информационния и учебен център по екология, Екологично сдружение „За Земята“ и др., както и Националният природонаучен музей към БАН, внесоха становища по заданието за оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на Лот 3.2. от автомагистрала „Струма“, с които обосновават необходимостта да бъде оценена и алтернатива за трасе пълен източен обход на Кресненския пролом. По този начин ще се даде възможност на Агенция „Пътна инфраструктура (АПИ) и на цялото правителство да поискат дофинансиране на проекта от Европейската комисия.

Становище в същата посока е внесено и с подписите на 108 учени и специалисти по опазване на биологичното разнообразие. Те призовават АПИ да включи източната алтернатива, с която да се избегне унищожаването на Кресненското дефиле, чието биологично разнообразие е от европейска значимост. Сред подписалите се са представители на научната общност от Националния Природонаучен Музей към БАН, Института по биоразнообразие и екосистемни изследвания (ИБЕИ-БАН), СУ „Св. Климент Охридски“, Лесотехническия университет, Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, Регионалния природонаучен музей – Пловдив и други.

Вносителите на всички становища са притеснени, че от АПИ се опитват предварително да извадят от процедурата по ОВОС едната от двете реални алтернативи,  които изпълняват едновременно транспортните и екологичните условия. В изказване по БНТ  председателят на АПИ, инж. Лазаров заявява, че са получили подкрепа от Европейската комисия за процедура без варианта „пълна източна алтернатива“. Ако това е вярно, то и самата Комисия нарушава задължителни изисквания на европейското природозащитно законодателство.

По този начин, ще се наруши препоръка 98 от 2002 на Бернската конвенция, която изисква сегашният път през Кресненски пролом да бъде сведен до локален, обходен на магистралата път, за използване главно от местните хора. Това ще им даде възможност след изграждане на магистралата да развият района като туристическа дестинация – една възможност за развитие на местната икономика, която да компенсира загубите от намаляването на крайпътната търговия след построяването на магистралата. Ако магистралата се построи само частично извън пролома, както планира правителството, то локален път и компенсиране загубите за местните хора няма да има.

Природозащитните организации напомнят, че построяването на магистралата е възможно само ако се изпълнят екологичните изисквания според националното и европейското законодателство. Ако това води до оскъпяване на проекта, то АПИ и българското правителство могат да поискат дофинансиране на проекта от Европейската комисия чрез различните нейни механизми. Това са например Европейският фонд за стратегически инвестиции подкрепящ „Плана Юнкер“, заем от Европейската инвестиционна банка и средства от фондовете за транспортните коридори (ТЕН-Т) и т.н. Според източници в ЕК, с които сме разговаряли, ако България не изпълни изискванията на европейското природозащитно законодателство, то рискува да връща вече изразходваните пари за построените части на АМ „Струма“.

НПО И УЧЕНИ ВНЕСОХА СТАНОВИЩА ЗА СПАСЯВАНЕ НА КРЕСНЕНСКОТО ДЕФИЛЕ
5581
 

Последни материали
Виж
Зам.-министър Янчев се включи
В Пловдив започна празникът Дефиле на младото вино
Становища и по проектобюджета
БАК очерта напояването, поземлената реформа и законодателството в основните си приоритети
Засилва се фискалния контрол
Тържища и складове за плодове и зеленчуци са в плановете на НАП
Проблем, около който бизнесът се обедини
Новите такси на БАБХ – услуга или скрит данък, пита агробизнесът
Заради обилната реколта и слабите доставки за чужбина от началото на сезона
В Украйна няма да налагат ограничения върху износа на пшеница
Агрометеорологична прогноза за периода 21-27 ноември 2025 година
И значително по-студеното време няма да спре вегетацията на есенниците
Свързани материали
Виж
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
АВТОРИ |  РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини