Начало » Новини » Страната
10.01.2017 г.

За една година 35 общини в страната са увеличи двойно дълговете си

Одит на Сметната палата

sinor.bg

Одит на Сметната палата за 2014 година показва, че само за една година 56 общини в страната са изпаднали във финансов крах, като 35 от тях са увеличи двойно дълговете си, съобщиха от палатата. В 43 общини размерът на общинския дълг е увеличен с повече от 50 на сто спрямо предходната година, а в 35 от тях този дълг е нараснал с над 100 на сто.

Най-страшно е състоянието на 12 общини Камено, Карнобат, Суворово, Роман, Асеновград, Раковски, Родопи, Сопот, Две могили, Костинброд, Маджарово и Тунджа, при които общинският дълг е набъбнал с над 500 на сто.

През 2014 г. общинският дълг на общо 364-те общини в страната е формиран от задълженията на 183 от тях, като през годината е поет дълг от 171 общини - в т.ч. 108 общини с поет договорен и активен дълг (дългосрочен дълг) и 63 общини с поет договорен и приключен дълг (краткосрочен дълг). Установено е нарастване в размера на външния и вътрешния общински дълг спрямо предходната година.

Според одита към края на 2014 г. само 82 общини не са отчели общински дългове.

При одита е направена оценка и на натовареността на общинските бюджети за тригодишния период 2015 - 2017 г. Оценката е на база на съотношението на годишните плащания по дълга към годишния размер на собствените приходи на съответната община, информацията, вписана в Централния регистър на общинския дълг и тригодишните бюджетни прогнози на общините за периода 2015-2017 г.

Направената оценка показва, че съотношението между плащанията по общинския дълг и собствените приходи за периода 2015-2017 г. е по-голямо от 30 на сто при 56 общини, което е близо една трета от всички общини, управляващи дълг през одитирания период.

Отчитането на стойности на съотношението по-големи от 30 на сто е предпоставка за  формиране на дефицит на общинския бюджет за съответната година и необходимост от привличане на допълнителни средства от общината, под формата на бюджетна субсидия или рефинансиране на общински дълг.

За тригодишния период 2015-2017 г. общо при 14 общини съотношението надхвърля 100 на сто, което е предпоставка за сериозни финансови проблеми за съответните общини.

За обезпечаване на необходимите средства за годишните плащания по дълга в тези общини ще е необходимо рефинансиране на дълга, свързано с допълнително нарастване на размера му, увеличаване на трансфера от републиканския бюджет в частта на местните дейности (тъй като източник на финансиране на дълга са собствените приходи и общата изравнителна субсидия), влияещо негативно върху макроикономическата рамка за съответната бюджетна година. Друга възможност са преговори с кредиторите за преструктуриране на амортизационните схеми с цел разсрочване плащанията по дълга за по-дълъг период.

Статистиката по години показва, че през 2015 г. в 35 общини съотношението на плащанията по дълга към собствените приходи е по-голямо от 30 на сто, като от тях:

-  за осем общини: Карнобат, Бяла, Лесичево, Кнежа, Драгоман, Свиленград, Велики Преслав и Тунджа това съотношение е над 100 на сто;

- за три общини: Малко Търново, Бобов дол и Никопол е над 200 на сто.

 

През 2016 г. в 16 общини се очаква съотношението плащания по дълга към собствените приходи да бъде по-голямо от 30 на сто, като при две общини - Айтос и Гулянци, това съотношение е над 200 на сто.

През 2017 г. в пет общини се очаква съотношението на плащания по дълга към собствените приходи да бъде по-голямо от 30 на сто, като за една община – Дряново, то е 138 на сто.

Причините за нарушеното съотношение (над 30 на сто) между плащанията по общинския дълг и собствените приходи при една трета от общините, управляващи дълг, са следвите.

Взети са решения от общински съвети и кметове на общини,  несъответстващи на законовите изисквания;

Неправилно са планирани приходите по бюджета и реализирана ниска събираемост на приходите; значителен размер на просрочените вземания и задължения за минали периоди;

Затруднено финансово състояние на общини и неефективни контролни дейности в отделните общини.

В 13 общини не са спазени законовите изисквания и годишният размер на плащанията по общинския им дълг надвишава 15 на сто от средногодишния размер на собствените им приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години. Годишният размер на плащанията по общинския дълг от тези общини е в съществено несъответствие с действащата правна рамка - надвишаването на лимита е в границите от 17 на сто до 79 сто. Министърът на финансите е поискал за тези общини извършване на финансова инспекция от Агенцията за държавна финансова инспекция.

Кметовете на 47 общини не са спазили законовите изисквания и не са изпратили решението на общинския съвет заедно с годишния отчет за състоянието на общинския дълг за 2014 г. на министъра на финансите или са го изпратили след законовия срок. От тях в четири случая отчетите не са изпратени, тъй като не са приети от общинските съвети.

Кметовете на 55 общини не са изпратили в Сметната палата решението на общинския съвет, заедно с годишния отчет за състоянието на общинския дълг за 2014 г. От кметовете на общини със забавени плащания при обслужването на дълга също не е изпълнено законовото изискване за изпращане на информация до Сметната палата.

Одит на Сметната палата за 2014 година показва, че само за една година 56 общини в страната са изпаднали във финансов крах, като 35 от тях са увеличи двойно дълговете си, съобщиха от палатата. В 43 общини размерът на общинския дълг е увеличен с повече от 50 на сто спрямо предходната година, а в 35 от тях този дълг е нараснал с над 100 на сто.

Най-страшно е състоянието на 12 общини Камено, Карнобат, Суворово, Роман, Асеновград, Раковски, Родопи, Сопот, Две могили, Костинброд, Маджарово и Тунджа, при които общинският дълг е набъбнал с над 500 на сто.

През 2014 г. общинският дълг на общо 364-те общини в страната е формиран от задълженията на 183 от тях, като през годината е поет дълг от 171 общини - в т.ч. 108 общини с поет договорен и активен дълг (дългосрочен дълг) и 63 общини с поет договорен и приключен дълг (краткосрочен дълг). Установено е нарастване в размера на външния и вътрешния общински дълг спрямо предходната година.

Според одита към края на 2014 г. само 82 общини не са отчели общински дългове.

При одита е направена оценка и на натовареността на общинските бюджети за тригодишния период 2015 - 2017 г. Оценката е на база на съотношението на годишните плащания по дълга към годишния размер на собствените приходи на съответната община, информацията, вписана в Централния регистър на общинския дълг и тригодишните бюджетни прогнози на общините за периода 2015-2017 г.

Направената оценка показва, че съотношението между плащанията по общинския дълг и собствените приходи за периода 2015-2017 г. е по-голямо от 30 на сто при 56 общини, което е близо една трета от всички общини, управляващи дълг през одитирания период.

Отчитането на стойности на съотношението по-големи от 30 на сто е предпоставка за  формиране на дефицит на общинския бюджет за съответната година и необходимост от привличане на допълнителни средства от общината, под формата на бюджетна субсидия или рефинансиране на общински дълг.

За тригодишния период 2015-2017 г. общо при 14 общини съотношението надхвърля 100 на сто, което е предпоставка за сериозни финансови проблеми за съответните общини.

За обезпечаване на необходимите средства за годишните плащания по дълга в тези общини ще е необходимо рефинансиране на дълга, свързано с допълнително нарастване на размера му, увеличаване на трансфера от републиканския бюджет в частта на местните дейности (тъй като източник на финансиране на дълга са собствените приходи и общата изравнителна субсидия), влияещо негативно върху макроикономическата рамка за съответната бюджетна година. Друга възможност са преговори с кредиторите за преструктуриране на амортизационните схеми с цел разсрочване плащанията по дълга за по-дълъг период.

Статистиката по години показва, че през 2015 г. в 35 общини съотношението на плащанията по дълга към собствените приходи е по-голямо от 30 на сто, като от тях:

-  за осем общини: Карнобат, Бяла, Лесичево, Кнежа, Драгоман, Свиленград, Велики Преслав и Тунджа това съотношение е над 100 на сто;

- за три общини: Малко Търново, Бобов дол и Никопол е над 200 на сто.

 

През 2016 г. в 16 общини се очаква съотношението плащания по дълга към собствените приходи да бъде по-голямо от 30 на сто, като при две общини - Айтос и Гулянци, това съотношение е над 200 на сто.

През 2017 г. в пет общини се очаква съотношението на плащания по дълга към собствените приходи да бъде по-голямо от 30 на сто, като за една община – Дряново, то е 138 на сто.

Причините за нарушеното съотношение (над 30 на сто) между плащанията по общинския дълг и собствените приходи при една трета от общините, управляващи дълг, са следвите.

Взети са решения от общински съвети и кметове на общини,  несъответстващи на законовите изисквания;

Неправилно са планирани приходите по бюджета и реализирана ниска събираемост на приходите; значителен размер на просрочените вземания и задължения за минали периоди;

Затруднено финансово състояние на общини и неефективни контролни дейности в отделните общини.

В 13 общини не са спазени законовите изисквания и годишният размер на плащанията по общинския им дълг надвишава 15 на сто от средногодишния размер на собствените им приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години. Годишният размер на плащанията по общинския дълг от тези общини е в съществено несъответствие с действащата правна рамка - надвишаването на лимита е в границите от 17 на сто до 79 сто. Министърът на финансите е поискал за тези общини извършване на финансова инспекция от Агенцията за държавна финансова инспекция.

Кметовете на 47 общини не са спазили законовите изисквания и не са изпратили решението на общинския съвет заедно с годишния отчет за състоянието на общинския дълг за 2014 г. на министъра на финансите или са го изпратили след законовия срок. От тях в четири случая отчетите не са изпратени, тъй като не са приети от общинските съвети.

Кметовете на 55 общини не са изпратили в Сметната палата решението на общинския съвет, заедно с годишния отчет за състоянието на общинския дълг за 2014 г. От кметовете на общини със забавени плащания при обслужването на дълга също не е изпълнено законовото изискване за изпращане на информация до Сметната палата.

За една година 35 общини в страната са увеличи двойно дълговете си
7602
 

Последни материали
Виж
1558 проекти за технологична и екологична модернизация за над 320 млн. лв. са одобрени по НПВУ
Над 600 противоградови ракети са изстреляни в Пловдивско, Хасковско, Старозагорско и Сливенско през последните часове
Промените в Наредба за интервенциите по директни плащания са качени за обществено обсъждане
Започна Кампания 2024 по директни плащания
24 проекта за центрове за подготовка и съхранение на плодове и зеленчуци получават финансиране по НПВУ
ДФЗ изплати близо 10 млн. лв. на 5 094 малки фермери за Кампания 2023
Актуална анкета сред работодателите
Анкета сред бизнеса показва, че през 2024 г. в земеделието не се очаква увеличение на заетостта
Свързани материали
Виж
ДФЗ плати 4,2 млн. лева за нови инвестиции по Програмата за морско дело и рибарство
Eдин проект не е допуснат на следващ етап, а два проекта са оттеглени от кандидатите
90 проектни предложения минават на следващ етап за оценка по подмярка 7.2
Решения на Министерския съвет
Кабинетът отпусна нови 23 млн. лева за общинските проекти
Решения на Министерския съвет
След анализ ще се тръгне към финансова децентрализация на общините
Фонд „Земеделие”
Нови 36 проекта за улиците в селата са одобрени по ПРСР
Отчет на министъра пред общините
Законовите промени за Стратегическия план са готови за парламента
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини