Повишаването на цените на енергоносителите и конкуренцията на вносните зеленчуци правят все по-непривлекателни инвестициите в оранжерии в Украйна, заяви Владислав Остапенко, ръководител на отделя за корпоративни финанси, сливания и придобивания в украинския филиал на американската компания Ernst & Young, цитиран от електронното издание Инфоиндустрия. Както и в България турските домати трайно се настаняват на пазара и убиват вътрешното производство. Вносът се засилва особено след руското ембарго, принудило турските компании да търсят пазари в съседни държави.
„Подобно на всички оператори в селското стопанство и при собствениците на оранжерии оборотните средства не стигат. Продуктите, произведени в турските парници, които досега се продаваха в Русия, вече са насочени към украинския пазар. Маржът на печалба при продажбите на продуктите, произведени в украинските оранжерии, намаля”, обясни Остапенко.
Въпреки рязкото поевтиняване на енергоносителите в световен мащаб в Украйна положението е специфично, тъй като бизнесът и населението на страната преминават от евтиния руски газ на по-скъпи горива, при това внасяни в твърда валута в период на обезценяване на украинската гривня. „Енергоносителите поскъпнаха. Въпреки че много собственици на парници се опитват да минат на алтернативни енергийни източници, това не компенсира изцяло нарасналите разходи”, посочи експертът.
По думите му в сектора на оранжерийните зеленчуци се е стигнало до класическо „разтваряне на ножицата” – от една страна потребителите се ограничават финансово и не могат да си позволят покупки, а от друга производствените разходи се увеличават. „Оранжериите балансират на ръба на рентабилността. В краткосрочна перспектива секторът няма да изпита растеж. Всички се ориентират към оцеляване, а не към развитие”, категоричен бе Остапенко.