С последните предложения за промени в наредбата за движение на извънгабаритните и тежки пътни превозни средства по пътищата на страната българската администрация отново ще "извади очи" вместо да "изпише вежди", предлагайки съвсем различни изменения от тези, които уж са били съгласувани с браншовите съюзи преди месец. Това проличава от проектите за промени в два нормативни документа, регламентиращи движението на извънгабаритна техника, качени на интернет страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Предложените изменения са в Наредба от 2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства и в Решение 236 на Министерския съвет от 2007 г. за утвърждаване на списък на общинските пътища, за чието движение вече ще плащат такси, съобщи за Синор.БГ Ангел Вукодинов от Националната асоциация на зърнопроизводителите.
Досега земеделските производители се движеха свободно по селските пътища от трета категория, без да плащат такса.
В мотивите към предлаганите промени в наредбата обаче пише, че „чрез издаването на едногодишно разрешително за движението по първи, втори и трети клас по изключение, което не е обвързано с конкретен маршрут, се стимулира заплащането на дължимите пътни такси от всички производители, ползващи колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника.“
Явно, че държавата е решила да пълни хазната с приходи от ползване на пътищата, но защо го прави тихомълком и без предварително обсъждане с браншовите съюзи.
„Досега фермерите плащаха еднократни такси за придвижване на тежката техника само по републиканската пътна мрежа. С така предлаганите промени всеки дребен земеделец трябва да плаща по 220 лева, което е поредният нож, забит в гърба на производителите", посочи Вукодинов.
В момента според Наредба 11 разрешителното се издава за еднократен превоз и за определен срок за извършване на превоза или за многократни превози за не повече от 10 курса и за срок не по-дълъг от 30 дни, когато се превозват еднакви товари с едно и също извънгабаритно ППС и по един и същи маршрут.
За да не се разкарват за издаване на подобни разрешителни при всяко излизане по пътищата, земеделците поискаха промени в наредбата, с които да се въведе годишна такса, но само за едрогабаритната техника, която би нанесла поражения върху пътищата.
От последния вариант на наредбата обаче става ясно, че тази такса ще се плаща за всички машини над 10 киловата, или 13,6 конски сили.
Текстът на предложението е, че „колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника на които се разрешава да се движат с едногодишно разрешително, са тези, които със сменяема прикачна техника имат обща маса до 45 тона или натоварване на ос, което не превишава с повече от 30 % допустимите максимални натоварвания на ос по раздел II, както и тези с габаритни размери: широчина - до 4,00 м, височина - до 4,10 м, и дължина - до 22 м.”.
След като подробно се запознаят с новите предложения, от асоциацията на зърнопроизводителите ще излязат с конкретно становище до администрацията. На този етап фермерите очакват разбиране, но ако наредбата се обнародва в този вид, земеделците със сигурност ще търсят правата по друг начин.