Европейската комисия одобри 41 нови програми за популяризиране през следващите 3 години на селскостопански продукти на пазарите в Европейския съюз и извън него, става ясно от съобщение на официалния уебсайт на ЕК. Програмите са на стойност 130 млн. евро, като половината от тях ще постъпят от бюджета на ЕС, а в определени случаи финансирането оттам може да достигне и 60%. В тези средства се включват 30 млн. евро от фондовете на съюза, до които ЕК получи достъп, след като през август миналата година Русия наложи забрана за внос на хранителни стоки от ЕС. Останалата част от разходите по тези мерки ще бъдат осигурени от професионалните и междуотрасловите организации, които са ги предложили, а в част от случаите – и от заинтересованите от реализацията им държави-членки на ЕС.
Финансираните мерки включват връзки с обществеността, кампании за популяризиране и разгласяване. По-конкретно тук влизат представяне на предимствата на продуктите от ЕС особено по отношение на качеството, чистотата и безопасността на храните, етикетите, отношението към животните и методите за производство, щадящи околната среда. Освен това ще бъдат използвани участия в събития и изложения, информационни кампании за системите за качество на ЕС (включващи продуктите със защитено обозначение за произход, защитено географско означение и гарантирани традиционни особености) и биологично земеделие или животновъдство, както и за системите на ЕС за качествени вина.
Държавите и регионите, към които ще бъдат насочени мерките за популяризиране на селскостопанските продукти на ЕС, са Близкият Изток, Северна Америка, Югоизточна Азия, Китай, Япония, Южна Корея, Африка, Русия, Беларус, Казахстан, Австралия и Норвегия. 5 от приетите програми ще включват съвместни кампании на организации от различни държави-членки.
Програми, избрани от 18 държави-членки, включват разнообразие от продуктови категории като пресни плодове и зеленчуци, млечни продукти, качествени продукти (със защитено обозначение за произход, защитено географско означение и гарантирани традиционни особености), биологични продукти, зехтин, месо, както и комбинации от различни продуктови категории.
„Популяризирането на хранителните стоки на ЕС на световните пазари представлява силна и активна реакция на руската забрана. Увеличеното финансиране за мерките за популяризиране ще даде своя принос за успешното ускоряване на ръста на износа на висококачествени хранителни стоки от ЕС на световните пазари”, заяви европейският комисар за земеделието и развитието на селските райони Фил Хоугън.
17 от програмите са насочени към вътрешния пазар на ЕС, а 24 – към външни пазари. Действията на ЕК показват значителна промяна в сравнение с предишните серии от програми, където около две трети от схемите бяха насочени към вътрешния пазар, и най-вероятно се дължи на 30-те млн. евро, отпуснати за търсенето на алтернативни пазари след забраната за внос от страна на Русия. Въпреки руското ембарго обаче износът на хранителни стоки от ЕС е нараснал с 2% в стойностно изражение през периода август-декември 2014 г. спрямо същия период на 2013 г.