Решението на Брюксел гласи: България трябва да възстанови на ЕК общо над 60 млн. евро, които от ДФ "Земеделие" са изплатили неправомерно за периода от октомври 2012 г. до октомври 2013 г. И още - че общата сума на потенциалните санкции може да достигне до колосалните 248 млн. евро. Средствата, които губим, са от Европейския фонд за гарантиране на земеделието (ЕФГЗ) и от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР). Това оповести земеделският министър Десислава Танева в началото на миналата седмица в интервю пред БНР. От общата сума близо 34,5 млн. евро са санкциите за компенсаторните плащания, които стопаните получават за обработки на нивите. Останалите над 25,7 млн. евро са глоби по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР).
Министър Танева изтъкна, че глобата от 60 млн. евро е окончателното решение на Брюксел, взето след обжалвания на процедурите от България. Тя поясни, че сме поискали изплащането на нашия дълг към бюджета на ЕК да стане разсрочено, през следващите 3 години. Това означава, че страната ни трябва да получава с по 20 млн. евро по-малко пари за земеделие през 2015 г., 2016 г. и 2017 г.
Нарушенията по обществени поръчки и слабият контрол върху изпълняваните проекти са на път да донесат поредната финансова загуба за България, която ще бъде и най-мащабната от действието на ПРСР у нас - 248 млн.евро.
В унищожителния доклад от април 2014 г., Брюксел иска налагането на финансови корекции заради нарушения при разходването на средства от гаранционния фонд (96.88 млн. евро), заради нередности, свързани с авансовите плащания (120 млн. евро), както и заради нагласени обществени поръчки по медийни и общински проекти, за които институцията системно си е затваряло очите. Въпреки обжалваните от България процедури, санкциите на ЕК вече са факт. Засега - за 60 млн. евро.
Санкциите за ниви
Причина за глобата, наложена от Европейския фонд за гарантиране на земеделието, са нарушения при директните плащания. Те най-често са свързани със системата за идентификация на земеделските парцели. Честа практика е фермерите да представят нереално големи обеми обработваема площ, с цел получаване на по-високи субсидии.
Незаконните практики
Одиторите са установили преждевременно, а поради това и незаконно прехвърляне на авансови плащания, които предотвратяват отмяна на поети задължения и причиняват загуби на програмата, а освен това същите не са разрешени от действащото европейско законодателство, тъй като създават среда на симулативно отчитане на завишено разходване на средства. В одита са засечени и незаконни практики по прикриване на получени лихви от държаните по сметка на общините авансови плащания, които са прибирали начислените от банките лихви върху средствата, дължими заради практиката на банките в България. Подобни лихви са генерирани в 86 % от проектите, за времето когато средствата на програмата не са били използвани за разплащания.
Противоречивите, изменчиви и неистински твърдения на МЗХ относно проблема с лихвите са се променяли в някои случаи всеки ден, вероятно в зависимост от логиката на консултантите и експертите на министерството и оказвания политически натиск.
Манипулираните обществени поръчки
В някои от проверяваните случаи европейските одитори са констатирали, че правилата на обществената поръчка, включени в документацията, са написани по начин, предполагащ същата да бъде "спечелена" от предварително определения кандидат, в нарушение на принципите за осигуряване на честна и лоялна конкуренция. Най-често на първо място от оценителните комисии е класирано предложението на "правилния" участник, съдържащо по-висока цена, гарнирана с нереалистичния 150-годишен гаранционен срок, предложено изпълнение в рамките на 45 дни, съпроводено от отсрочено плащане през следващата година. Тези характеристики се отнасят до проектите на общините Батак, Ихтиман, Брезник, Стрелча, Септември и Долна баня, за които са предложени персонални финансови корекции.
Предложението на одиторите за налагане на най-голяма финансова корекция в размер на 25% от стойността на договора, се отнася до проект на община Септември, свързан с изграждане на ВиК мрежата в село Карабунар (ОП № 00652-2010-0002 по рег. на АОП). При провеждането на обществената поръчка са участвали 11 фирми, но пазарджишката "Стройкомерс" с оферта от близо 1.7 млн. лв. без ДДС печели изпълнението. Тогава ръководеният от Румен Прожанов ДФЗ е бил наясно, че според АОП прилаганият метод на средната цена е в противоречие с разпоредбите на ЗОП, но проверките не са довели до констатации за несъответствие и налагане на финансова корекция.
Община Ихтиман изпълнява проект за изграждане на 7 улици, като поръчката е спечелена от "Пътинженеринг" ЕООД - Пловдив, чието предложение е класирано от комисията на първо място заради краткия срок за изпълнение - 45 дни, който според европейските одитори е много кратък срок за извършване на пътностроителни работи на стойност 1 132 340 лв. Инспекторите предприемат посещение на място в общината, където любезно им разясняват, че са бързали по настояване на тогавашния кмет ремонтът да бъде изпълнен преди местните избори през октомври 2011г. Одиторите констатират и друг необясним за тях факт фактурата на изпълнителя е с дата 14 юни 2012 г. и според тях необичайно е доставчик да изчака над 8 месеца, преди да си поиска парите, поради което е прието, че има риск някои от улиците да са ремонтирани след крайния срок - затова се предлага налагане на финансова корекция в размер на 113 234 лв. - 10% от стойността на поръчката.
Община Брезник ремонтира две читалища (ОП № 00561-2010-0001 по рег. на АОП) - едно в областния център, второто в с. Ноевци. Обявява и провежда обществена поръчка, в която участват 32 кандидати, но предвидливо условията на документацията така са сътворени, че да спечели предварително определеният кандидат. Преимуществено според изискванията на поръчката ще се оценяват срокът за изпълнение, гаранцията и наемането на безработни хора от селото. С такива предложения печели обществената поръчка определеният за изпълнител Термикс ЕС Пазарджик, дружество, създадено само няколко месеца преди провеждането на процедурата за избор на изпълнител. В офертата си фирмата гарантира рекордна гаранция на ремонта от 150 години, извършването на рехабилитацията на читалищата за 45 дни и наемането на 78 безработни жители на общината.
ДФЗ не успява да се аргументира пред евро одита, който безкомпромисно записва в доклада си българските власти не можаха да посочат конкретна причина за необходимостта ремонтът на двете читалища да стане за 45 дни. Това е много кратък срок, което води до необосновани разходи, гаранционният срок от 150 години според експертите на Брюксел е прекалено дълъг, а фирмата, основана почти преди обществената поръчка, не е представила никакви доказателства, че е в състояние да изпълни гаранция за такъв дълъг период от време. Колкото до изискваното от възложителя наемане на безработни от общината, според одиторите, то не само нарушава разпоредбите на ЗОП, но и придава на ПРСР качества на социална програма, каквито белези тя не притежава. Според евроодита, ако времето за изпълнение и гаранционният срок не се оценяват, поръчката би била спечелена от оферта с цена от 694 770 лв., а не от определения за изпълнител, оферирал изпълнение за 831 464 лв. Предвид това разликата от 136 694 лв. не е допустима, поради което трябва да бъде възстановена в ПРСР.
Управленски грешки
Въз основа на направени управленски грешки и пропуски от ръководството на фонда "Земеделие" са налични следните загуби за България:
1. В края на 2011г. започва порочната практиката за авансовите плащания към общините продължила и през 2012 и 2013г.
2. В края на 2011г. - са прехвърлени над 100 млн. евро от селската програма в Гаранционен фонд за фермерски кредити. От тях са усвоени само 10%. Останалите има опасност да се загубят.
3. Неправомерно изплатени евросубсидии за ниви - 2011г., 2012г., 2013г.
4. Наложени сакции за 2012-2013г - 60 192 412 млн. евро
5. Общо очаквани бъдещи загуби поради управленска некомпетентност 248 млн. евро.
Ако при първия си кабинет г-н Борисов е бил подведен и не е имал вярната и точна информация, дали не е време, сега, когато фактите говорят да се направи необходимото, за да се избегнат бъдещи загуби, от които може да пострада кабинета Борисов 2. Нека да припомним, че кабинетът Борисов 1 падна поради проблем с изплащането на парите за ниви./Албена Филипова, fermera.bg