Начало » Новини » Интервю
10.06.2014 г.

Колко са парите за нова техника в ПРСР 2014-2020?

Свилен Костов пред вестник „Гласът на фермера“

Свилен Костов е със сериозна кариера в областта на земеделието. През 2004 г. завършва бакалавърска степен по специалност "Горско стопанство" на Лесотехническия университет в София, а после става магистър по стопанисване на горите. Специализира управление на земи и имоти. През юли 2004 г. е назначен експерт Европейско финансиране към предприсъединителната програма САПАРД в ДФ "Земеделие" "Агенция САПАРД". През периода 2006 - 2009 г. е главен експерт към Директни плащания на площ в ДФЗ. От май 2009 г. е началник отдел "Директни плащания на площ" в МЗХ. В момента е председател на Център за иновативно земеделие.

 

- Господин Костов, министър Греков съобщи, че до 30 юни новата Програма за развитие на селските райони (ПРСР 2014-2020) трябва да бъде представена пред Европейската комисия в Брюксел. По думите му вече е изготвен график на новия програмен период за подпомагане на земеделските производители, който предстои да бъде подложен на обществено обсъждане. Каква е основната разлика между приключилата Програма и тази, която предстои да влезе в сила?

- В новата Програма е различен начина на разработване и дефинирането на приоритетите, които са заложени в нея. Едно от условията към държавите членки и техните управляващи органи при разработването на новата Програма бе да бъде разработен SWOT-анализ. Такова изискване при изготвянето на предишната Програма нямаше. Това означава анализ на силни и слаби страни, предимства и предизвикателства. С него би следвало да бъдат обосновани съответните мерки, тоест да бъдат очертани застрашените сектори, тези, които имат нужда от подкрепа и след това вече във финасовата част на Програмата, и в конкретното описание на мерките, да бъдат заложени избраните приоритети. На базата на анализа трябва да установим, че имаме потенциал за развитие на определен тип земеделие, на определен сектор и след това в частта с мерките да покажем как ще се стимулира този сектор. Независимо дали става въпрос за инвестиционни мерки, за мерки, свързани с околната среда и климата или такива за разнообразяване с неземеделски дейности. Това е ключът към текущата програма. И затова анализът на текущото състояние на сектора и очертаването на силните и слабите страни трябва да стои в основата на последващото субсидиране.

- Много от нашите читатели се интересуват какви средства са предвидени в новия програмен период за земеделска техника и модернизиране на стопанстватата. Бихте ли разяснили малко по-подробно този въпрос.

- При земеделската техника един от основните проблеми, който установихме по време на прегледа на черновата на програмата, която беше публикувана е, че анализът не включваше статистика за това с каква механизация разполага българското земеделие брой трактори, брой комбайни и всякаква друга техника, конски сили, специфични показатели, примерно конски сили на декар обработваема площ, средна възраст на машинния парк и други. Това са доста важни показатели, които не бяха включени в анализа. От тази гледна точка вече се компрометира и адресирането на мерките, защото ако нямаш нещо в анализа, не можеш да установиш, че имаш необходимост от финансиране и сътоветно го пропускаш при разпределянето на средствата. По тази причина в Мярката за инвестиции в земеделски стопанства и физически активи, както вече се нарича, под номер 4.1 или 121-ва Мярка в старата програма са включени същите възможности каквито имаше и в старата програма.

На практика няма промяна по отношение на допустимостта на разходите, има промяна обаче в начина, по който се ранкират проектите, което ще е ключов елемент защото в момента заложеният бюджет по тази мярка е с 40 на сто по-малко от бюджета, който беше в старата програма. В условията на ограничен бюджет проектите с по-високи показатели при оценката естествено ще бъдат избрани. Това е причината да съществува изобщо ранкингът, защото е очевидно че ще кандидатстват по-голям брой земеделци, и животновъди, и растениевъди, от възможностите за финансиране.

Разписаните в момента критерии са базирани преди всичко на секторно ниво, като е предвидено да се подпомагат с предимство животновъди, инвестиции в трайни насаждения, инвестиции в зеленчукопроизводството. Не мога да кажа дали тези сектори ще успеят да оползотворят всичките пари и да се определят като чувствителни сектори, просто защото в анализа в първата част на Програмата не е очертана тази зависимост. Ако България има нужда от засилено зеленчукопроизводство, това нещо трябва да го има в анализа. Защо имаме нужда от зеленчукопроизводство? Какви са ни силните страни в зеленчукопроизводството, какви са слабите, какви са възможностите? Същото се отнася и за животновъдството. Още повече такъв анализ трябва да бъде направен на базата на конкурентната среда в рамките на ЕС. Защото свободният пазар е както стимулатор на развитието, така въвежда и определени ограничения за традиционни области, които до момента ние отчитаме като такива в България. Да, но конкуренцията и липсата на икономически лостове, като например забраната на вносни мита в рамките на ЕС, означава липса на сериозен лост, който не може да гарантира наличието на конкурентноспособно българско зеленчукопроизводство.

ОТ ТАЗИ ГЛЕДНА ТОЧКА НЯМА ПРОМЕНИ В ДОПУСТИМИТЕ РАЗХОДИ, ИМА ПРОМЕНИ В НАЧИНА НА РАНКИРАНЕ НА ПРОЕКТИТЕ

И аз се надявам, че начинът, по който е разписана Програмата ще позволи обективно да се насочат пари и към секторите, които очевидно се нуждаят, защото и животновъдството, и зеленчукопроизводството, и трайните насаждения са сектори, в които няма особено развитие, поне от данните, които са публикувани в аналитичната част на програмата е видно, че тези сектори с години остават на едно ниво, докато зърнопроизводството, например, което е в устата на всички анализатори на сектор земеделие, е възходящо. За това има обяснение от една страна директните плащания, от друга - бързата възможност за усвояване на европейски средства по линия на програмата. Защото закупуването на техника е най-лесният разход, който може да бъде направен. Много по-трудни са обосновката и изграждането например на трайни насаждения или напоителна система. Много по-трудно се реализира такъв проект.

- Кога очаквате да стартира Програмата?
- Ще можем да говорим за категорични прогнози едва след като със сигурност сме изпратили програмата и нейният окончателен вариант в Брюксел. Според мен, не по-рано от октомври, ще има възможност за прием на заявления.

./fermera.bg

 Колко са парите за нова техника в ПРСР 2014-2020?
16224
 

Последни материали
Виж
Система за електронно управление
Инструкции как да получите своето УРН за електронно кандидатстване в ДФЗ
Въпреки негативните ефекти от войната в Украйна
България е значим фактор в международния пазар на изделия от дървесина
Безвъзмездно изготвяне на документите
Стартира приема за подпомагане на малките земеделски стопани
19-22.11.2024 г.
Седмичен обзор на Софийска стокова борса
От януари до октомври включително на годишна база
Молдова вдигна двойно приходите от износа на ябълки за ЕС
Насоки кандидатстване
Автоматично одобряват проектите на много малки фермери, натрупали 52 точки
Свързани материали
Виж
Приключи предварителната оценка на 210 проекта по подмярка 4.2. от ПРСР 2014 -2020
Комитет по наблюдение
На фона на климатичните промени държавата дава за напояване същия бюджет като за занаятчийски дейности
Половината от подадените проекти са оттеглени от кандидатите
32 общински проекта за улици по подмярка 7.2 преминават на следващ етап на разглеждане
210 подадени проекта за над 184 млн. лв. ще бъдат оценявани по подмярка 4.2
Решението цели изпълнение на повече проекти на общините
Още 21,6 млн. лв. от бюджета се дават за общинските енергийни проекти
Ето защо НАЗ иска оставката на отговорния зав. министър
Само 14 държави са подкрепили искането на България да удължи с още 1 година разплащането по ПРСР 2014-2020 г.
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини