При изпълнение на инфраструктурни и друг вид проекти по програмата за селските райони общините няма да могат да печелят от лихвите, които се трупат по авансовите плащания, превеждани от фонд „Земеделие”.
Агроминистерството вече е подготвило проектите за наредби, регламентиращи реда за отпускане на помощи по две от общинските мерки – за основни услуги за населението и икономиката в селските райони и за обновяване и развитие на населените места.
Измененията се наложиха след критичните костатации на европейските одитори, които установиха, че общините масово се възползват от лихвите по авансовите плащания при изграждането на селски пътища, улици, ВиК-мрежата и др.
Българските експерти не са могли да докажат дали лихвите от застояли аванси по сметки на общини са били върнати във фонд “Земеделие”.
Проверките са доказали, че голяма част от отпуснатите в края на 2012 г. аванси още не са изразходвани от общините, което според одиторите е индикация, че е опит да се заобиколи европейското правило n+2, което означава, че отпуснатите средства по одобрените проекти трябва да се усвоят през следващите 2 години.
В резултат на този одит има опасност Еврокомисията да отреже над 200 млн. евро по вече одобрени проекти. Затова в едномеечен срок българската администрация трябва да докаже, че нарушенията не са умишлени.
С последните промени в наредбите се въвежда нова регламентация при авансовите плащания. Според нея „в случай, че окончателната стойност на финансовата помощ за всяка от одобрените дейности по проекта е по-малка от първоначално одобрената и по него е извършено авансово плащане, общината възстановява разликата между размера на изплатеното авансово плащане и допустимия размер на авансовото плащане в срок до 10 дни от сключване на допълнителното споразумение към договора за отпускане на финансова помощ, с което е определена окончателната стойност на помощта за съответната дейност”, гласят промените.
Ако 10-дневният срок не се спази, фонд „Земеделие” автоматично ще изиска да бъде върната цялата дължима сума плюс лихвите.
Драстични наказания се въвеждат и при неспазване на сроковете за обществени поръчки.
Според новите правила разплащателната агенция едностранно и без предизвестие ще прекратява договора за отпускане на финансова помощ, когато решенията за откриване на процедурите за възлагане на обществена поръчка за избор на изпълнител на всички дейности по проекта не са извършени в указания в договора срок.
За да се установи точният размер на натрупаните лихви върху изплатените авансови плащания, общините се задължават да представят в Разплащателната агенция удостоверение от обслужващата ги банка всяка година в срок най-късно до 20 януари за натрупаните лихви върху изплатените авансови плащания към 31 декември на предходната календарна година.
За настоящата календарна година е регламентирано срокът за представяне на удостоверение от обслужващата ги банка е бъде до 6 юни 2014 г.
Ако върху изплатения аванс има натрупани лихви, ползвателя на помощта е длъжен да възстанови във фонда натрупаните лихви най-късно до края края на месец януари и в срок до 5 дни от подаването на заявка за междинно или окончателно плащане.
За целта се предвижда и включването на удостоверение от обслужващата банка, като задължителен документ при подаването на заявка за междинно и окончателно плащане. За настоящата календарна година е регламентирано срокът за възстановяване на натрупаните лихви приключи на 13 юни 2014 г.