Европарламентът реши автомобилни годишни прегледи да се извършват освен за леки и тежки автомобили също и за мотоциклети, мотопеди, ремаркета с тегло над 2 тона и каравани.
На днешното си заседание депутатите приеха промени в правилата за инспекциите на превозните средства, които да бъдат предложени за първо четене от парламента, съобщиха от пресцентъра на ЕП.
С измененията се цели да се подобри пътната безопасност чрез добавянето на мотоциклети, ремаркета и каравани, както и чрез подобрение на ефективността на крайпътните проверки на търговските превозни средства.
Задължителните инспекции на мотоциклетите ще се въведат в държавите членки от 2016 година, а на мотопедите от 2018 година, освен ако бъдещо проучване на Еврокомисията покаже, че включването на мотопедите е неефективно.
Депутатите одобриха въвеждането на инспекции за ремаркетата с тегло над два тона и караваните над 750 кг и подкрепиха съществуващите стандарти за ремаркета с тегло над 3,5 тона.
Инспекциите започват да се правят на 4-та година след регистрацията, а последващите проверки на всеки две години.
За да се подобри ефективността на крайпътните проверки на превозните средства използвани за търговски цели, ще бъде въведена система за оценяване на риска, заявиха депутатите.
Превозвачите ще бъдат оценявани според представянето им на инспекциите — тези, които имат по-лоши резултати, ще бъдат приоритет за крайпътните проверки, заявиха депутатите.
Документите на автомобилите трябва да бъдат съхранявани в национални електронни регистри. Това ще улесни обмена на информация между страните членки и ще подобри борбата с нелегална търговия на откраднати автомобили.
„Ефективният обмен на информация чрез електронна база от данни ще бъде гаранция, че автомобилите, пътуващи по пътищата в ЕС отговарят на изискванията за безопасност”, заяви Виля Сависар-Томаст (АЛДЕ, Естония), докладчик за регистрацията на документи.
Парламентът одобри предложението на Комисията двете директиви за техническите проверки да бъдат преработени като регламенти с директно приложние в страните членки. Страните членки са свободни да заложат по-стриктни стандарти.