Начало » Новини » Страната
20.07.2004 г.

На Европа България не й трябва за заден двор

В това е убеден Кръстьо Трендафилов, бивш министър на земеделието

20-07-2004 г. Кръстьо Трендафилов обича да цитира Димитър Кушев, министър на земеделието, комуто цар Борис III възложил да изработи 5-годишен план за развитие на земеделието в периода след 1941 г. Според Кушев България е нужна на Европа като производител на специфична продукция, която с високото си качество ще бъде търсена на европейските пазари. Дали зад думата специфична не се крие нещо, което днес ние още не сме разбрали, което ни прави несигурни и недоволни от резултатите от преговорите по затварянето на прословутата глава "Земеделие"? Имаме ли поводи да се сърдим или все пак имаме право на надежда? - Господин Трендафилов, много се спекулира върху недостатъчната информация, която правителството предостави за преговорния процес с Европейската комисия и документите по затварянето на глава "Земеделие". Затова първият ми въпрос към Вас е - получихте ли тези документи? - Да. Получих информация за основните параметри на преговорите, които са водени от нашата делегация и представители на Европейската комисия, както и резултатите от тях. Нека бъдем точни - подробностите, свързани с технологията, с конкретиката за всеки подотрасъл, са огромен обем от материали, които не са най-важното нещо. По-важни са основните изисквания за присъединяването ни към Европейския съюз. - Как оценявате договореностите, макар и от пръв прочит? - Трудно е да се обобщи с една дума - одобрявам или не одобрявам. Може би не на всички е известно, че преговорите с Европейската комисия се водят по предварително утвърдена методика, а тя е свързана с конкретни изисквания. Едни от тези изисквания са референтните периоди от 2, 3 или 5 години преди приемането. Първите 10 новоприети страни в ЕС на 1 май т.г. трябваше да отговарят на същите изисквания, на които трябва да отговаряме и ние.В това отношение не можем да бъдем претенциозни. Друг е въпросът, че у нас се изказва недоволство от референтните периоди, определени за нас. Дали е трябвало да бъдат отпреди 2000 г. или след нея, дали са подбрани така, че да не са в ущърб на българското земеделие. - Следователно не бихме могли да говорим, че към нас е имало някакъв друг подход, нека направо кажем - дискриминационен? - Категорично. Също така не може да се твърди, че от наша страна е подходено безотговорно. Но към нас бе подходено като към страна, която е изостанала в подготовката си за приемане в ЕС. Проблемът бе в това, че ние не бяхме изпълнили някои показатели, които европейците държат да бъдат изпълнени. - Да разбирам ли, че сте доволен от постигнатото? Вие сте много добре запознат с възможностите на българското земеделие. - Възможностите на българското земеделие са ясни. Преди 1989 г. то бе по-силно, структурите му бяха много по-крупни от сегашните и бяха по-добре организирани. Но да не се връщаме към онова време. Днес това го няма и когато оценяваме нашата позиция за влизане в ЕС, трябва да имаме предвид периода между 1999 г. и 2003 г. Това е период, който не показва капацитета и възможностите на българското земеделие. В този смисъл скептиците могат да кажат: "Оценките за нашето земеделие са неправомерни и дискриминационни.". Според мен това не е справедлива оценка, защото в крайна сметка тези, към които ние се опитваме да се присъединим, оценяват нашите възможности за етапа, в който стана ясно, че рано или късно ще се присъединим. - Но това е етап, в който цялата ни икономика се мъчеше да излезе от криза. Това не е ли своего рода дискриминация? Или може би европейските специалисти се опасяват, че ако договорим по-големи квоти, няма да можем да ги изпълним? - Да внесем яснота по този въпрос, за да не се спекулира повече. Възможностите ни не са ограничени, както казват мнозина. При затварянето на глава "Земеделие" има утвърдени квоти, които са защитими и контролирани единствено за кравето мляко и за захарта. За останалите производства ограничения няма. Всеки може да произвежда колкото иска, стига да може и стига да може да реализира продукцията си. Квотата не бива да се разглежда като ограничение за производство на земеделска продукция. Веднага ще дам пример. Казват - за зърнопроизводството е определена квота от 26,7 млн. дка и 290 кг зърно от декар. Тези цифри не са ограничение, а са база, върху която е определена помощта, която ЕС ще даде на България. Това са 431 милиона евро, които ни са дават като пряка субсидия за подпомагане на зърнопроизводителите, за тютюн, семена, мляко и др. Но това не означава, че те не могат да произвеждат повече. Пшеницата е борсова стока. Вярно, че цените се влияят от международната конюнктура, но от поне 15 години на международните борси цената й не е падала под 105 долара за тон. Ако се вгледаме и в нашите постижения в тази област в последните 15 години, ще видим, че помощта никак не е малка. Нека не забравяме един много важен момент - промяната в общата селскостопанска политика (ОСП) на Евросъюза. Тя се формира в края на 50-те години на миналия век, когато възниква Европейската общност и когато Европа е била гладна, по-гладна, отколкото сме ние сега. Усилията се насочват главно към земеделието, защото чрез него европейските страни са се стремили да подобрят не само производството, но и качеството на живота на хората. Започват с преки субсидии, защитни мита, безлихвени кредити и пр. Оттогава има 3-4 програми за промяна на ОСП. Защото след като от недоимък Европа стига до свръхпроизводство, тя вече има възможност да осигурява земи, които не се обработват. Но те не пустеят, а трябва да се поддържат в добро състояние. Последната промяна е промяната Фишлер. Според нея вече не се субсидира производство, а се субсидират доходите на земеделските производители. Затова и сега субсидията ще се дава на декар обработваема земя, независимо от това кой произвежда и колко и какво произвежда. - Това добре ли е за нас? - Първо, това е изключително важно да се знае. Ние имаме срок от 30 месеца, в който ще се подготвяме за приемането в ЕС, и всеки трябва да знае, че ще се субсидира обработваема земя, а не просто земя, на която сме собственици. Какво ще произвеждаме, европейците не ги интересува. Нас обаче ни интересува. Ние например произвеждаме зърнени, етеричномаслени и лекарствени култури. За тях цените и пазарът са различни, но субсидията ще бъде на декар. Но ако искаме, можем да сеем зърно и на 35 милиона дка. Субсидията ще е за 26,7 млн. дка. - Много се спекулира и около субсидиите за т. нар. полупазарни стопанства. Не са ли твърде много те и откъде ще се вземат като директна помощ по 1000 евро на такова стопанство и по 5000 евро за професионалните ферми чиста субсидия годишно? - Първо, проблем на МЗГ и на правителството е да изясни какво е това полупазарно стопанство. Дефинирано е, че регистриран земеделски производител, който има една крава и обработва повече от 3 дка земя, може да получава тези средства. Но не е дефинирано точно от наша страна дали именно това е полупазарно стопанство. Европейските специалисти са приели, че ще се отпускат помощи на такива стопанства с презумпцията, че с тези 1000 евро в продължение на 5 години те ще се снабдят с нови животни и техника и вече ще имат ферми, които да отговарят на съвременните изисквания. Има обаче опасения, че мнозина, вместо да разширяват стопанствата си, ще ползват тези пари като социална помощ и ще си останат с 1-2 или 3 крави и десетина декара земя. Такова земеделие е обречено, на всички трябва да е ясно това. - Наясно ли сте с броя на регистрираните земеделски производители? Съобщават се най-различни цифри. - Не мога да коментирам, защото не съм запознат с официалната статистика. Но чух, че са преброени 700 хил. земеделски стопанства, от които само 50 хиляди са официално регистрирани като земеделски производители. Всички трябва да знаят - само регистрираните земеделски производители ще получават помощи. (Следва)

На Европа България не й трябва за заден двор
3434
 

Последни материали
Виж
Това каза министър Тахов по време на форума „Green Transition
МЗХ ще продължи да участва активно в дебатите за бъдещата ОСП, защитавайки българските фермери
До 400 000 евро може да получи проект на местно поделение на вероизповеданията
В МЗХ обсъдиха Насоките за кандидатстване по интервенцията за запазване на духовния и културния живот в селските райони
Предстоящо
На 21 и 22 юни в Трънско ще има Фестивал на „Сръчните ръце“
Сумата е отпусната на заседание на 30 април т.г.
Депутат пита Георги Тахов за над 45 млн. лв. разходи заради загубени от БАБХ съдебни дела
Депутати очакват отговор от МЗХ
Осветяват нагласен търг за пасища в Батак, сигнализирана е прокуратурата
Благодарение на по-благоприятното време и разширяването на площите
Експерти от САЩ предвиждат ръст на реколтите от маслодайни култури у нас
Свързани материали
Виж
Това каза министър Тахов по време на форума „Green Transition
МЗХ ще продължи да участва активно в дебатите за бъдещата ОСП, защитавайки българските фермери
До 400 000 евро може да получи проект на местно поделение на вероизповеданията
В МЗХ обсъдиха Насоките за кандидатстване по интервенцията за запазване на духовния и културния живот в селските райони
Предстоящо
На 21 и 22 юни в Трънско ще има Фестивал на „Сръчните ръце“
Сумата е отпусната на заседание на 30 април т.г.
Депутат пита Георги Тахов за над 45 млн. лв. разходи заради загубени от БАБХ съдебни дела
Депутати очакват отговор от МЗХ
Осветяват нагласен търг за пасища в Батак, сигнализирана е прокуратурата
Благодарение на по-благоприятното време и разширяването на площите
Експерти от САЩ предвиждат ръст на реколтите от маслодайни култури у нас
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини