04-03-2008 г. Липсата на достатъчна и ефективна земеделска техника е една от причините за неспиращия упадък на земеделието у нас. Та нима е възможно развитие на производството без адекватна техническа база и осигуряването му с нови машини? Ще ми повярва ли някой, ако му кажа, че относителният дял на експлоатационните разходи за машинно-тракторния парк (МТП) в структурата на себестойността на земеделската продукция е над половината от общите разходи! Рязкото намаляване на броя на машините през т.нар. "преходен период", нарастването на тяхното физическо и морално стареене не довеждат ли от година на година до все по-масово нарушаване на технологичните процеси при отглеждането и прибирането на отделните земеделски култури, до съкращаване на производството на селскостопанска продукция, до увеличаване на себестойността й и в крайна сметка - до снижаване на конкурентоспособността на всичко българско? Ала има ли смисъл да се връщаме двадесет години назад, не е ли по-добре да се огледаме какво сме днес? От всички регистрирани верижни трактори, само 30 броя са "на възраст" до 7 години и 33 - от 8 до 10 години, а 97,5 на сто - над 10 години! При колесните трактори 85,5 на сто са над 10-годишна възраст… Не е по-добро положението и при тракторните ремаркета - 96,3 са над 10 години в употреба, а се движат не само по черни пътища в ниви и градини, а и по шосетата между села и градове. Сравнително по-добра е картината със зърнокомбайните, където до 7-годишна възраст са близо 1000 прибиращи машини. Мрачна е обаче картината със самоходните силажокомбайни - почти всичките 457 машини са престарели - не над 10, а много над 20 години. Колкото и важен да е показателят "коефициент на обновяване на машините и оборудването" за земеделието на България, за голямо съжаление ще трябва да констатираме, че е достигнал през последните години невероятен спад - под 1 на сто за година. Земеделските производители купуват малко машини, в същото време бракуват още по-малко, така че няма как срокът за използване на МТП да не расте (средно). Не е необходима експертна оценка, за да стане ясно и на непосветените, че близо 100 на сто от машините са превишили нормативно определения им срок. Някой може да ми възрази: защо при това състояние на земеделската техника подхващам темата за пазара на употребявани машини? Защото много земеделски производители нямат пари за новите, съвременните, високоефективните земеделски машини. А и защото опитът на САЩ, Великобритания, Германия и други страни показва, че пазарът на употребявана селскостопанска техника и оборудване се явява важен резерв за запазване на техническия потенциал на селскостопанските производители. Ще ми повярвате ли, ако съобщя, че в САЩ и Германия на един нов трактор се падат 3-4 употребявани. Такава е общата картина в страните от ЕС. На т.нар. "вторичен пазар" се предлагат трактори със срок на работа 4-5 години при средногодишно натоварване 1000 моточаса или 6-7 години при 500-1000 моточаса; зърнокомбайни със срок на работа 3-4 години при сезонна изработка 400-800 хектара, или до 8 години при изработка 200-300 хектара. Наличието на "вторичен пазар" може да се обясни най-напред с ниското годишно натоварване на машините поради малкия среден размер на стопанствата. Така например в Германия средното натоварване на един трактор е 400-600 моточаса, на зърнокомбайн - 50 хектара. Влияние оказва и ускорената амортизация на машините в елитните стопанства, като правило на крупни фермери, за които е по-изгодно да ги използват 3-4 години, а след това да ги продават и да закупят нова, по-съвременна техника. Употребяваните машини се купуват главно от малки стопанства на ниска цена. В Германия за трактори със срок на годност 2-3 години цената варира от 40 до 60 процента от първоначалната. (През 1995 г. например в тази страна са били продадени 76 600 употребявани трактори - три пъти повече от новозакупените!) Бел. на автора: употребявани машини - Used machines (англ.), Gebrauchtmachienen (нем.), Подержаные машины (рус.), които се предлагат на пазара, са машини, работили определен срок от време, на които след това са били извършени предпродажбено обслужване и ремонт. Те се предлагат с паспорт (както за нови) с изрично отбелязване в него на ресурса им за работа - моточасове, декари, километри и други под., годината на производство, екстрите, ако им са направени подобрения. От в. Гласът на фермера