Европейският съвет прие решение относно позицията, която ЕС ще заеме в Комитета за асоцииране ЕС-Украйна (в състав „Търговия“) по отношение на намаляването или премахването на митата за различни селскостопански хранителни продукти като млечни продукти, пресни плодове и зеленчуци, месо и месни заготовки.
Това е резултат от предварителното споразумение за преглед на задълбочената и всеобхватна зона за свободна търговия между ЕС и Украйна, постигнато от Европейската комисия и Украйна на 30 юни 2025 г. с цел установяване на дългосрочна, предвидима и реципрочна търговска рамка в по-широкия контекст на процеса на присъединяване на Украйна.
Договорената вчера позиция на ЕС ще засили търговските потоци между ЕС и Украйна, като същевременно гарантира, че достъпът на Украйна до пазара е обвързан с постепенното ѝ привеждане в съответствие с производствените стандарти на ЕС за хуманно отношение към животните, пестициди и ветеринарномедицински продукти.
Освен това, то отчита специфичните нужди на някои селскостопански сектори на ЕС, като създава надежден защитен механизъм , който всяка от страните може да активира в случай на смущения на пазара. Това също така гарантира, че достъпът до пазара за най-чувствителните продукти , като захар, птиче месо, яйца, пшеница, царевица и мед, остава по-ограничен и постепенен . Пълна либерализация ще се разглежда само за някои нечувствителни продукти, като мляко и млечни продукти.
По повод на решението, полският евродепутат Анна Брилка, написа следното (цитатът е от полското издание Farmer):
„Търговските споразумения на Европейския съюз с трети страни имат фундаментално въздействие върху конкурентоспособността на селскостопанския сектор. Опитът от предишни години ясно показва, че либерализацията на търговията с Украйна има отрицателно въздействие върху полското земеделие и земеделските производители и заплашва продоволствената сигурност.
С приемането на регламента за АТМ (автономни търговски мерки) през 2022 г. Европейският съюз е осигурил търговски ползи за Украйна, причинени от прекомерния приток на украински продукти. В резултат на това нашите фермери продължават да се сблъскват с пазарни смущения, загуба на конкурентоспособност и ниска рентабилност. Най-голямо въздействие усещат производителите в съседните страни, включително Словакия, която многократно е подчертавала рисковете, свързани с неконтролирания внос от Украйна."
Според нея подготвеното ново Споразумение за задълбочената и всеобхватна зона за свободна търговия между ЕС и Украйна не защитава интересите на европейските фермери, а представлява едностранна отстъпка на украинския износ за сметка на европейските производители. Предложението е за драстични увеличения на квотите на:
захар от 20 000 тона до 100 000 тона,
мед от 6 хиляди тона до 35 хиляди тона,
етанол от 100 хиляди тона до 125 хиляди тона,
птиче месо от 90 хиляди до 120 хиляди тона,
яйца от 6 хиляди тона до 18 хиляди тона,
царевица от 650 хиляди тона до 1 милион тона,
ябълков сок от 10 хиляди тона до 30 хиляди тона.
„Друг проблематичен елемент е предложението за стандартизиране на производствените стандарти едва от края на 2028 г. По този начин селскостопанските продукти от Украйна ще получат привилегии, с които нашите производители не могат да се конкурират. Освен това, обезпокоително е и въздействието върху човешкото и животинското здраве, тъй като продуктите, внасяни от Украйна, могат да съдържат повишени количества пестициди и други вещества, забранени в Европейския съюз. Предпазните мерки, предвидени в член 3, които могат да бъдат задействани в случай на пазарни смущения в една или повече държави членки, обаче се прилагат само за допълнителни обеми квоти (не за първоначалните) и все още няма информация как ще бъде задействан този предпазен механизъм и въз основа на какви прагове“, пише полският евродепутат.