Начало » Новини » Света
17.07.2025 г.

Разбивка по програми на проектобюджета на ЕС до 2034 г.

Пректобюджета на Еврокомисията
Разбивка по програми на проектобюджета на ЕС до 2034 г.

sinor.bg

След като вчера председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен предстани предложението си за многогодишната финансова рамка (МФР) зе следващия програмен период от 2028 г. до 2034 г., ще дадем по-обширна информация за новите политики и в областта на селското стопанство. Поради това Комисията предлага основно преработване на бюджета на ЕС, което ще бъде по-рационализирано, гъвкаво и с по-голямо въздействие. Това значително ще увеличи капацитета на ЕС за изпълнение на основните политики, като същевременно се работи по нови и нововъзникващи приоритети.

Модерният бюджет на ЕС изисква модернизирани и стабилни източници на доходи. Ето защо Комисията предлага и нови собствени ресурси и корекции на съществуващите, което ще облекчи натиска върху националните бюджети, като генерира 58,5 милиарда евро годишно.

Основни характеристики на новата МФР

По-голяма гъвкавост в рамките на бюджета, така че Европа да има капацитета да действа и реагира бързо, когато обстоятелствата се променят неочаквано или когато трябва да бъдат разгледани нови приоритети на политиката.

Опростени, по-рационализирани и хармонизирани финансови програми на ЕС, така че гражданите и дружествата да могат лесно да намират възможности за финансиране и да имат достъп до тях.

Бюджет, съобразен с местните нужди, с национални и регионални планове за партньорство, основани на инвестиции и реформи, за целенасочено въздействие там, където то е най-важно, и за осигуряване на по-бърза и по-гъвкава подкрепа за по-голямо икономическо, социално и териториално сближаване в целия Съюз. Балансиран пакет от нови собствени ресурси, който осигурява адекватни приходи за нашите приоритети, като същевременно свежда до минимум натиска върху националните публични финанси.

Инвестиране в хората, държавите членки и регионите

Новият дългосрочен бюджет ще обедини фондовете на ЕС, изпълнявани от държавите членки и регионите, в една съгласувана стратегия, в основата на която стои политиката на сближаване и селскостопанската политика. Тази стратегия ще се изпълнява чрез национални и регионални планове за партньорство, които са по-опростени и по-добре адаптирани, за да се увеличи максимално въздействието на всяко евро.

Наличието на един-единствен план за всяка държава членка, включващ всички съответни мерки за подпомагане — независимо дали за работниците, земеделските стопани или рибарите, градовете или селските райони, регионите или националното равнище — гарантира много по-силно въздействие и много по-ефективно използване на европейското финансиране. Това е най-ефективният начин за подкрепа на териториите и общностите на Съюза. 14 % от националните средства ще трябва да финансират реформи и инвестиции за повишаване на уменията, борба с бедността, насърчаване на социалното приобщаване и насърчаване на селските райони.

Според ЕК ще се осъществу истинско опростяване както за публичните органи, така и за преките бенефициери.

Плановете ще насърчат сближаването и ще намалят регионалните различия. В тях ще бъдат набелязани инвестиции и реформи за по-добро справяне с бъдещите предизвикателства пред държавите членки и нашите региони.

Тези планове ще бъдат разработени и изпълнени в тясно партньорство между Комисията, държавите членки, регионите, местните общности и всички други заинтересовани страни.

Освен това ще има задължителна минимална сума за по-слабо развитите региони, както и гаранция, че те ще получат като цяло поне толкова финансиране, колкото в рамките на настоящия пакет за сближаване.

Подпомагането на доходите на земеделските стопани и рибарите ще бъде обособено, включително мерки за опазване на околната среда, инвестиции в стопанствата, подпомагане на младите земеделски стопани и инструменти за управление на риска. Правилата за финансиране на селското стопанство и селските общности ще бъдат опростени, включително по отношение на плащанията, проверките и одитите.

Новите планове за партньорство ще подкрепят качествената заетост, уменията и социалното приобщаване във всички държави членки, региони и сектори. Те ще допринесат за насърчаване на равните възможности за всички, за подкрепа на силни мрежи за социална сигурност, за насърчаване на социалното приобщаване, справедливостта между поколенията и за борба с бедността.


 

Зачитането на принципите на правовата държава ще остане безусловно. Регламентът относно обвързаността с условия ще продължи да защитава целия бюджет на ЕС от нарушения на принципите на правовата държава. Националните и регионалните планове за партньорство ще съдържат допълнителни гаранции, за да се гарантира, че държавите членки спазват принципите на правовата държава и Хартата на основните права.

Прозрачността и скринингът върху получателите на субсидии ще бъдат засилени. Информацията за получателите на средства от ЕС ще бъде публикувана в централизирана база данни.

Насърчаване на образованието и демократичните ценности

Увеличаването на инвестициите в умения е от основно значение, за да се помогне на студентите и работниците в ЕС да се възползват от възможностите. В същото време инвестирането в хората означава подкрепа за жизнено гражданско пространство и защита на творческата и културната свобода. Дългосрочният бюджет ще продължи да инвестира в областта на уменията, културата, медиите и ценностите. Подсилената програма „Еразъм+“ ще бъде гръбнакът на Съюза на уменията. Образователната мобилност, солидарността и приобщаването ще останат в основата на програмата. Една силна програма AgoraEU ще насърчава споделените ценности, включително демокрацията, равенството и принципите на правовата държава, и ще подкрепя европейското културно многообразие, неговите аудио-визуални и творчески сектори, свободата на медиите и участието на гражданското общество.

Насърчаване на просперитета чрез конкурентоспособност, научни изследвания и иновации

Нов Европейски фонд за конкурентоспособност на стойност 409 милиарда евро ще инвестира в стратегически технологии в полза на целия единен пазар, както се препоръчва в докладите „Лета“ и „Драги“. Фондът, който функционира съгласно един правилник и предлага единен портал за финансиране на кандидатите, ще опрости и ускори финансирането от ЕС и ще катализира частните и публичните инвестиции. Тя ще съсредоточи подкрепата си в четири области:

чист преход и декарбонизация;

цифровия преход;

здравеопазване, биотехнологии, селско стопанство и биоикономика;

отбраната и космическото пространство.

Фондът ще увеличи максимално въздействието на всяко евро, изразходвано чрез теглене на частни средства.

В тясна връзка с Европейския фонд за конкурентоспособност известната рамка на ЕС за научни изследвания със своята водеща инициатива „Хоризонт Европа“ на стойност 175 милиарда евро ще продължи да финансира иновации на световно равнище.

Хоризонт Европа“ и Фондът за конкурентоспособност ще предложат подкрепа за целия инвестиционен път на даден проект (от етапа на разработване до разрастването) и ще намалят както разходите за потенциалните бенефициери, така и времето за изплащане.

Защита на хората и изграждане на готовност и устойчивост за справяне с новите предизвикателства

Дългосрочният бюджет ще предостави на Европа по-бързи, по-ефективни и гъвкави инструменти, за да устои на сътресения и да отговори на новите предизвикателства. Тя ще продължи да изгражда устойчивостта на Европа чрез финансиране на Съюза за готовност и подготовка за всички етапи на управлението на кризи: от превенцията до реакцията и възстановяването. Комисията предлага нов специален механизъм за действие при кризи с капацитет до почти 400 милиарда евро под формата на заеми за държавите членки, който да бъде задействан при тежки кризи в Съюза. Освен това националните и регионалните партньорства ще подкрепят инвестициите и реформите във всички области на готовността и управлението на кризи. Селскостопанският резерв ще подпомага земеделските стопани и ще стабилизира пазарите, ако е необходимо.

Европейският фонд за конкурентоспособност също така ще повиши готовността и стратегическата автономност на ЕС в ключови сектори и технологии чрез развитие на промишления капацитет и финансиране на авангардни технологии. И накрая, Механизмът за гражданска защита на Съюза и подкрепата на Съюза за готовност и реакция при извънредни здравни ситуации ще бъдат допълнително засилени, като се интегрират дейностите за готовност в областта на здравеопазването.

Защита на Европа

Дългосрочният бюджет ще спомогне за изграждането на Европейски съюз за отбрана, който може да се защити, да остане свързан и да действа бързо, когато е необходимо. Компонентът „Отбрана и космическо пространство“ на Европейския фонд за конкурентоспособност ще отпусне 131 милиарда евро в подкрепа на инвестициите в отбраната, сигурността и космическото пространство, което е пет пъти повече финансиране на равнището на ЕС в сравнение с предходната МФР. Държавите членки и регионите ще имат възможност да подкрепят на доброволна основа и в съответствие с регионалните нужди и приоритети проекти, свързани с отбраната, в своите национални и регионални планове за партньорство. Направлението за военна мобилност на Механизма за свързване на Европа ще бъде умножено десетократно. Той ще подкрепя инвестициите в инфраструктура с двойна употреба, наред с гражданските, и ще допринесе за значителен тласък за развитието на киберсигурността, инфраструктурата и отбраната като цяло. За да се повиши енергийната сигурност, Механизмът за свързване на Европа ще предоставя финансиране за трансгранични проекти в областта на енергетиката и транспорта.

В новия бюджет се предвижда и увеличаване на финансирането за управление на миграцията, за укрепване на външните граници на ЕС и за укрепване на вътрешната сигурност.

Ще бъдат отпуснати 34 милиарда евро, което утроява финансирането в предходната МФР. Държавите членки ще получат подкрепа от Съюза, за да реагират бързо и ефективно на събитията на място. Средствата ще помогнат на държавите членки да засилят капацитета за правоприлагане онлайн и офлайн, да предоставят на нашите гранични служители подходящите инструменти за защита на външните граници и да въведат справедлива и твърда система за управление на миграцията в рамките на Пакта за миграцията и убежището.

Изграждане на партньорства за по-силна Европа в света

Тази нова многогодишна финансова рамка предвижда засилена външна дейност, която да съответства на по-стратегически, основан на ценности и въздействащ подход към разширяването, партньорствата и дипломацията, в съответствие със стратегическите интереси на ЕС.

За да се опрости финансирането на външната дейност, „Глобална Европа“ на стойност 200 милиарда евро за периода 2028—2034 г. ще увеличи максимално въздействието на място и ще подобри видимостта на външната дейност на ЕС в държавите партньори. Това ще позволи на бюджета на ЕС да увеличи подкрепата за страните кандидатки и да се подготви за тяхното присъединяване. Този инструмент ще разполага със специален резервен капацитет от 15 милиарда евро за реагиране на възникващи кризи и непредвидени нужди.

За да се подкрепи непоколебимата подкрепа на Съюза за Украйна, за периода 2028—2034 г. могат да бъдат мобилизирани 100 милиарда евро. Подкрепата за Украйна ще се ползва от известна гъвкавост предвид мащаба и непредвидимостта на нуждите. Подкрепата за операции с военни аспекти ще продължи да бъде обхваната от Европейския механизъм за подкрепа на мира.

Предложеният нов бюджет също така ще продължи да финансира действия по линия на общата външна политика и политика на сигурност на обща стойност 3,4 милиарда евро, за да продължи да допринася за постигането на целите на ЕС за опазване на мира, укрепване на международната сигурност, насърчаване на международното сътрудничество и развитие и укрепване на демокрацията, принципите на правовата държава и зачитането на правата на човека и основните свободи.

Нови собствени ресурси, които да съответстват на общата амбиция

За да си осигури средства за действие, Европа трябва също така да си осигури модерен и диверсифициран поток от приходи. Това от своя страна ще създаде средства за финансиране на неговите приоритети, като същевременно се изплащат заемите, които ЕС е взел по линия на NextGenerationEU, и се ограничават националните вноски в бюджета на ЕС. За тази цел Комисията представя пет нови собствени ресурса:

Схема на ЕС за търговия с емисии (СТЕ): целева корекция на приходите, генерирани от СТЕ1, постъпват в бюджета на ЕС. Очаква се да генерира средно около 9,6 милиарда евро годишно.

Механизъм за корекция на въглеродните емисии на границите (МКВЕГ): целенасочената корекция на приходите, генерирани от механизма за корекция на въглеродните емисии на границите, отива в бюджета на ЕС. Очаква се да генерира средно около 1,4 милиарда евро годишно.

Собствен ресурс на база несъбрани отпадъци от електрическо и електронно оборудване чрез прилагане на унифицирана ставка към теглото на несъбраните отпадъци от електрическо и електронно оборудване. Очаква се да генерира средно около 15 милиарда евро годишно.

Собствен ресурс от акцизи върху тютюна въз основа на прилагането на ставка върху специфичната за държавата членка минимална акцизна ставка, налагана върху тютюневите изделия. Очаква се да генерира средно около 11,2 милиарда евро годишно.

Корпоративен ресурс за Европа (CORE), възлизащ на годишна еднократна вноска от дружества, различни от малки и средни предприятия, извършващи дейност и продажби в ЕС, с нетен годишен оборот от най-малко 100 милиона евро. Очаква се да генерира средно около 6,8 милиарда евро годишно.

Взети заедно, тези пет нови собствени ресурса и други елементи от пакета за собствените ресурси, представен днес, се очаква да генерират приходи в размер на приблизително 58,5 милиарда евро годишно (по цени от 2025 г.).

Решението относно бъдещия дългосрочен бюджет и приходната система на ЕС ще бъде обсъдено от държавите членки в Съвета. Приемането на Регламента за МФР изисква единодушие след одобрението на Европейския парламент. Някои елементи на приходната част (по-специално новите собствени ресурси) изискват единодушие в Съвета и одобрение от държавите членки в съответствие с техните конституционни изисквания. Комисията ще направи всичко по силите си, за да подкрепи бързото постигане на споразумение.

Разбивка по програми на проектобюджета на ЕС до 2034 г.
836
 

Последни материали
Виж
Мнението на бранша
Браншовици искат помощ и заради ниските добиви от есенници
Вносител е българска фирма
Пазарът е задръстен от родни дини, а Лидл и Кауфланд продават гръцки
Решения на ЕК
ЕК може да даде България на съд за непрозрачни поръчки при електронното управление
Преработката намалява, но ръстът в износа на масло може да я съживи
САЩ влошиха прогнозата си за реколтата от слънчоглед в Украйна
Още 4 държави в ЕС са предупредени
ЕК с последен срок срещу България за прилагане на намалени ставки на ДДС
Търсете воден знак и холограма
Засекли фалшива банкнота от 100 лева, минала успешно машинна проверка
Свързани материали
Виж
Сливат аграрните пари с тези на Кохезионния фонд
Според ЕК бюджетът за земеделието след 2027 г. се запазва, според анализатори се намалява
Решения на Министерския съвет
За пенсиониране на стария състав на КЗК бюджетът отпуска нови 445 хил. лв.
Проекторамката за бюджета на ЕС до 2034 г.
Днес – бюджетна рамка за ЕС и протести, на 18 юли – среща с „Копа и Коджека“
Държавите само ще решават как да разпределят средствата
Кошмарът, че Брюксел ще вкара парите за земеделие в общ гигански фонд, утре ще се сбъдне?
Утре ЕК ще обяви плановете си за 2028-2034 г.
На 12-то място сме по размера на средствата, които ЕК разпределя по ОСП
Суша гори продукцията, но действия липсват
Предвидено е проектиране на четири помпени станции край Дунав, ако Теменужка Петкова отпусне пари
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2025
RSS новини