Начало » Новини » Страната
15.10.2024 г.

Тарикати - на опашка за индустриални батерии по ПВУ

План за възстановяване и устойчивост
Тарикати - на опашка за индустриални батерии по ПВУ

Напоследък много се говори за третата по реда си европейска програма за безвъзмездна финансова помощ за индустриални батерии (Storage System), която се финансира в рамките на Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Да, европодпомагането е полезно за държавни, общински инфраструктурни и други проекти, които подобряват средата и създават по-добри условия (равнопоставено за всички) за живот, бизнес, транспорт, обслужване и т.н.

Големият въпрос обаче е защо у нас при немалка част от европрограмите, насочени към частния бизнес, безвъзмездното финансиране не постига желания ефект за възстановяване на икономиката и за повишаване на конкурентоспособността. Получава се точно обратното – тарикатите, кандидатстващи с неефективни проекти, получават безвъзмездни пари, след чието изпълнение обаче пазарната икономика ги изправя в конкуренция с нормалния бизнес, който не получава нищо. Представете си два хотела (или две еднакви производствени единици), конкурират се по между си и единият получава безвъзмездна помощ. В резултат от тази сбъркана политика, естественият икономически подбор „отличава и подбира“ бенефициентите, а на всички останали да им е честит новия икономически профил, на който разчитаме за светлото бъдеще на държавата и нашите деца и внуци.

Като експерт в областта смятам, че субсидирането на покупката на индустриални батерии е абсолютно неефективно начинание. Трябва да гледаме на парите по ПВУ като наши пари, а не като чужди, защото на нас се предоставя възможността да ги похарчим за българската икономика и българското общество.

Какви ще бъдат последствията за нашата икономика, енергетика и българските граждани от тези батерии?

Ако системите за съхранение (батериите) изиграят положителна роля на електроенергийния пазар (например стабилизиране на цените и възможност за реализация на нови ВЕИ мощности, подобряване на цените за балансиране и т.н.), трябва да се има предвид че електроенергийните пазари в региона и в цялата Европа са свързани, както физически, така и на борсово ниво, като капацитетът на свързаност непрекъснато се увеличава. В средносрочен и дългосрочен план влиянието на тези батерии (каквото и да е то) ще се отразява колкото на българския, точно толкова и на съседните пазари (Гърция, Румъния, Унгария и от там цяла Европа). Т.е. ние харчим нашите пари и в най-добрия случай получаваме и споделяме евентуалния положителен ефект за електроенергийните пазари в целия регион и от там в цяла Европа.

Това от гледна точка на българските граждани и българската икономика е възможно най-неразумното харчене на пари, нашите пари по ПВУ се ползват в по-голямата си степен за възстановяване на съседните икономики и пазари (тъй като те са по-големи). Да се запитаме дали другите европейски държави харчат по този начин парите по ПВУ, или по-скоро ги насочват целево към собствените си икономики и подобряване на живота на собствените си граждани?

Ето и икономическото обяснение защо е неразумно да се влагат пари в подобна покупка - над 90% от въпросните пари за батерии отиват директно към китайски производители, защото батериите се произвеждат в азиатската държава. Според експлоатационната им издръжливост, 8, 9 или 10 години тези батерии ще работят на нашите пазари за изплащане на инвестицията. Т.е. парите в началото отиват директно в китайската икономика, докато нашият бизнес за следващите 8,9, или 10 г. евентуално ги възвръща от българския и европейския пазар. И след 10 години резултатът за нашата икономика ще бъде нулев, най-много някои паразитни бизнеси да спечелят (като например банки чрез лихви и такси за финансиране и/или „консултанти“ по европрограми и разбира се бенефициентите). От актива, самата батерия също нищо не остава, и след 10 г. тя няма никаква стойност. Нещо повече, стойността е отрицателна, защото има пасиви за екология, за депониране, рециклиране, замърсяване, а това са планини от електро-химични изделия. С инвестирането в подобни батерии практически не се създават  работни места. Например, в един допустим за подпомагане проект за 140 млн. лв се ангажират в началото 30-ина работника за 3 месеца, докато монтират съоръженията, след това до края на експлоатацията има максимум петима човека, обслужващ и поддържаш персонал.

Защо го правим тогава?

Защото е налице невероятно съчетание от неподготвени политици и добри предпоставки за тарикати – бенефициенти. Това е може би най-лесното кандидатстване и в последствие усвояване на пари по европрограми. Скалъпва се един проект (съвсем идеен) да доставите и да поставите 120 контейнера на терен от 15-20 декара, така правите батерийна система 500 MWh, показвате по документи че струва 140 млн. лв и получавате 70 млн. безвъзмездно. Ако не сте толкова амбициозни, може да работите с по-малки системи, нещата са пропорционални.

Всичко това може да го скалъпите за 1 месец. Единствено ще ви е необходимо да се погрижите да имате становище/предварителен договор за присъединяване към мрежата на ЕСО (Електроенергиен системен оператор). Именно зависимостта от ЕСО инструментът, чрез който се извършва подбор, така че да е контролирано и да не може всеки да се нареди на трапезата.

Представете си, ако трябва наистина да бъде структуриран някакъв смислен, индустриален, технологичен и/или инфраструктурен проект за 140 млн, колко експертиза, усилия и време ще изисква. В сравнение с това, при тези системи за съхранение, всеки кандидат - бенефициент с подходящите контакти може да подаде и да успее с проект за 140 млн. за 1 месец, от нулева изходна точка и без никакви качества и познания.

Може би вече е ясно защо го правим, или по-точно защо го правят малцината избрани, но защо го позволяваме?

В последните дни на парламента ПВУ-то беше саботирано, след това се обяснява как губим милиарди. По-добре да направим този абсурд и да загубим тези милиарди, отколкото да ги похарчим по този начин. И в двата случая резултатът приблизително е един и същ за икономиката и обществото, но поне ще дадем урок на тези които са направили поредната сглобка и няма да позволим на последните да напреднат по капитали и богатства, защото колкото повече те напредват, толкова повече губят позиции нормално можещите хора в икономиката и от там губи цялата икономика.

Нещата са прости и дори не трябва да се усложняват с въглищната енергетика. Въглищната енергетика си отива по други причини, не поради ПВУ-то. Това с ПВУ-то са просто много пари, които имахме възможност да ги получим и да ги „инвестираме“ в нещо полезно, но за пореден път не ни се получи.

(Коментарният текст е подготвен по повод отворената от 21 август до 21 ноември 2024 г.  процедура за прием на проекти BG-RRP-4.034 - „Национална инфраструктура за съхранение на електроенергия от възобновяеми източници“ по ПВУ. Кандидатстването е електронно през Информационната система за управление и наблюдение на средствата от ЕС в България (ИСУН).

Инвестицията се състои в подкрепа за изграждане и въвеждане в експлоатация на национална инфраструктура от съоръжения за съхранение на електроенергия от възобновяеми източници с поне 3000 MWh използваем енергиен капацитет на равнището на електроенергийната мрежа. Съоръженията за съхранение ще бъдат разпределени на територията на България и присъединени към електропреносната мрежа на Електроенергийния системен оператор (ЕСО ЕАД). Изпълнението се осъществява чрез открити и конкурентни тръжни процедури въз основа на ясни, прозрачни и недискриминационни критерии за подбор на предложенията.)

Експерт по енергетика

Тарикати - на опашка за индустриални батерии по ПВУ
2769
 

Последни материали
Виж
Зрял фасул със сланина
Следващият прием се отваря през януари 2025 г.
През декември ЕК ще отпусне за промоционални програми 142,6 млн. евро на 76 агрофирми
В стремежа си да догони водачите на пазара Сърбия и Полша
Украйна поставя нови рекорди в износа на замразени малини
Първата по рода си среща за млади фермери в България
Чрез иновации БАСФ планира до 2030 г. дигитализация върху 4 млрд. декара и 30% спад на вредните емисии
Йордания пак отмени търга за внос на хлебна пшеница
Алжир е закупил малка част от планираните количества фуражна царевица
Правителството одобри промени в данъчните закони за 2025 г.
До 2030 г. корпоративният данък при de minimis ще продължи да бъде преотстъпван
Свързани материали
Виж
Цялата партида е изтеглена от пазара и насочена за унищожаване
Спряха дейността на производителя на козунак с батерия, продаден в столичен магазин
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини