От Европейската комисия днес обавиха предварителното си становище, че „платформата „Х“ е в нарушение на Законодателния акт за цифровите услуги в области, свързани с тъмни модели, прозрачност на рекламата и достъп до данни за изследователите“, съобщиха от пресцентъра на ЕК.
Ето и предварителните констатации за несъответствие по три оплаквания, получени в ЕК:
„X“ проектира и експлоатира своя интерфейс за „проверените профили“ със „синия контролен знак“ по начин, който заблуждава потребителите. Това оказва отрицателно въздействие върху способността на потребителите да вземат безплатно информирани решения относно автентичността на профилите и съдържанието, с което взаимодействат.
„Х“ не спазва изискванията за прозрачност на рекламата, тъй като не предоставя надежден регистър на рекламите.
„Х“ не предоставя достъп до своите публични данни на изследователите и забранява на отговарящите на условията изследователи да имат независим достъп до публични данни.
„X“ беше определена като много голяма онлайн платформа (VLOP) през април 2023 г., а през декември ЕК откри производство за нарушения.
През февруари и април тази година Еврокомисията откри официално производство срещу „TikTok”, „AliExpress“ - през март 2024 г. и за „Meta“ - през април и май 2024 г.
Припомняме, че през април 2023 г. Комисията прие първите решения за определяне съгласно Законодателния акт за цифровите услуги, с които се определят 17 много големи онлайн платформи и 2 много големи онлайн търсачки, достигащи до поне 45 милиона активни потребители месечно. Сред големите онлайн платформи са: Alibaba AliExpress, Amazon, Store, Apple AppStore, Booking.com, Facebook, Google Play, Google Maps, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, TikTok, Twitter, Wikipedia, YouTube, Zalando.
Сред много големите онлайн търсачки са: Bing и Google Search.
Платформите са определени въз основа на данните за потребителите, които те трябваше да публикуват до 17 февруари 2023 г.