За първи път по време на тазгодишното изложение за селскостопанска техника БАТА АГРО, фирма „Оптиком“ (дистрибутор на редица световни марки като JCB, McCormick, Landini, Monosem, Sky, Topcon и др.) покани на своя щанд фермери със затворен цикъл на производство, които от десетилeтия си партнират с вносителя от Стара Загора. Целта е земеделци и животновъди да представят своята продукция, за да демонстрират как едно дългогодишно партньорства между фермери и вносители на техника помага на родния бизнес да осигурява здравословна, вкусна и качествена храна на трапезата ни.
И четиримата участници на изложението са стопанства с дългогодишен опит, които освен с растениевъдство и животновъдство се занимават още и с преработка на своята продукция. Сред тях са семейната фирма от Лудогорието „Харман“, която от 20 години се занимава с животновъдство и производство на млечни и месни продукти; родопската фирма „Забърдо“, които също имат мандра и кревеферма; лозопроизводители и винари от Сакар планина, обединени в сдружение „Вина от Сакар“ (Wines of Sakar) и не на последно място семейната фирма „Диана МИ“ от сливенското село Кортен, произвеждащи млечни и месни продукти с марката „Минчо - Кортен“.
По думите на Георги Куртев от родопската фирма „Забърдо“, „всички малки ферми, които излагаме продукцията си на БАТА АГРО в Стара Загора сме стигнали дотук благодарение на „Оптиком“, затова изцяло подкрепяме тяхната инициатива. Чрез нея ние искаме да покажем на колегите, че българските земеделци не трябва да се ограничават само в едно производство, а да инвестират в преработката, защото само така ще осигурим по-висока добавена стойност. За да не изнасяме единствено евтина сурова продукция, а да сме конкурентни в Европейския съюз с качеството на преработените си продукти“.
Заедно със сестра си Пламена, Георги управлява мандра и кравеферма „Златовръх“, които са поели от родителите си преди десет години. Преди това и двамата са били изявени спортисти в своите области – Пламена в тениса, а Георги, във футбола. „Решихме да поемем бизнеса първо, защото земеделието, животновъдството и преработката са изключително съзтезателни и във всеки един момент се иска много хъс и вяра, за да издържиш. И второ – защото искаме да продължим създаденото от нашите родители, чийто първи бизнес беше преработката, а впоследствие инвестираха и в кравефермата „Златовръх“, разказва Пламена.
„Оптиком“ е основният им партньор в земеделието – през годините те са инвестирали и в трактори, и в товарачи, и в комбайни. Георги Куртев оценява високо лоялноста, с която вносителят на техниката подхожда спрямо своите клиенти, затова и те изцяло разчитат на техните машини. Друг основен плюс според него е и фактът, че фермери, които не са клиенти на компанията, но са си изпатили от други вносители на техника, предпочитат сервизното обслужване на „Оптиком“ пред тези на собствените им дистрибутори.
Александър Русев от кортенската фирма „Диана МИ“ също работи отдавна с марките, внасяни от „Оптиком“. И понеже са започнали като животновъди (с млечни крави и месодайни говеда) преди 30 години, затова и основната им техника са товарачите с марката JCB. “Изключително сме доволни, защото обслужването е бързо и при възникване на проблем се реагира веднага. Разполагат със собствен транспорт – ако проблемът е по-сериозен, транспортът от и до фермата се извършва за тяхна сметка“, посочва още Русев. Самият той е инвестирал в преработка преди 4 години и днес предлага млечните си и месни продукти на постоянни клиенти и в малки търговски вериги. „Марката ни все повече става разпознаваема, защото хората се убеждават, че държим на качеството“, посочва фермерът. И допълва, че марката с неговите продукти „Минчо Кортен“ вече е позната не само в Сливен, но и Ямбол, Стара Загора, Казанлък.
Винопроизводителите от южен Сакар планина също имат дългогодишни взаимоотношения с „Оптиком“, тъй като компанията внася модерна техника и за лозарството. На БАТА АГРО бяха представени качествените вина на пет от членовете на сдружението Wines of Sakar – „Малката звезда“, „Винарска изба Коларово“, „Росалея“, „Вила Басарея“ и „Винарна Братанов“. От името на колегите си Таня Аврамова, маркетинг директор на последната изба, напълно подкрепи идеята на „Оптиком“ да обедини на един щанд малки производители, защото само така българските потребители могат нагледно да се убедят колко важна е връзката между всички участници в земеделския процес – от фермерите до вносителите и производителите на техника и прикачен инвентар. „Всички ние представяме това, което сме произвели като добавена стойност, а то става благодарение на тракторите, пръскачките, тороразпръсквачите и цялата богата гама от земеделска техника, без която успехите ни биха били немислими“, заключи Таня Аврамова.
Идеята на „Оптиком“ беше оценена и от други вносители на техника, защото само така българските потребители на храни ще имат поглед върху огромния принос на всички участници по веригата от „От полето до трапезата“, без които фермерите не биха могли да запазят някакви конкурентни позиции.