Украинската асоциация на зърнопроизводителите е обезпокоена от намеренията на Украинските държавни железници да увеличи тарифите за железопътен превоз на товари с 20 % през 2024 година, както и от изкуственото увеличаване на разходите за използване на товарни вагони. Украинската асоциация на зърнопроизводителите твърди, че тези стъпки ще увеличат разходите за логистика на земеделските стопани, които и без това поглъщат лъвския пай от експортната цена на зърното и правят отглеждането му нерентабилно.
В момент, когато износът на зърно и маслодайни култури е значително ограничен поради войната и скъпата логистика (високи транспортни тарифи и застраховки поради военните рискове), фермерите всъщност продължават да работят на загуба и през тази година. Според проучването "УКРАЙНА: Влиянието на войната върху рентабилността на селското стопанство", проведено от Министерството на аграрната политика и храните на Украйна с подкрепата на Глобалния фонд за намаляване на риска от бедствия и възстановяване (ГФРПБ), 5 от 6 основни зърнени и маслодайни култури са нерентабилни за украинските фермери през тази година.
Експертите изчисляват, че загубите в селското стопанство, дължащи се на намаленото производство, блокадата на пристанищата и по-високите цени на суровините, надхвърлят 25 млрд. долара. В същото време загубите от неприбраните култури се оценяват на над 10 млрд. долара. В резултат на военната агресия на Руската федерация Украйна е загубила около 25-30% от посевните си площи, което вече е довело до значителен спад в производството на зърно.
Увеличаването на железопътните тарифи за превоз на товари и повишаването на разходите за използване на вагони ще доведат до още по-големи загуби за земеделските стопани и те ще намалят площите със зърнени култури за реколтата през 2024 г. Като се има предвид, че износът на зърнени и маслодайни култури е един от основните източници на валутни приходи за страната, намаляването на площите с тези култури автоматично означава спад в износа и валутните приходи твърдят от Украинската асоциация на зърнопроизводителите. Намаляването на производството, а оттам и на износа на зърнени и маслодайни култури, ще доведе до спад в товарните превози и приходите на Украинските държавни железници. По този начин увеличението на тарифите ще доведе до отрицателен резултат за самите железници.
В контекста на войната и заплахата от намаляване на финансовата помощ за бюджета на Украйна от страна на нейните партньори това ще има катастрофални последици за цялата икономика. Увеличаването на митата ще ускори инфлацията, а намаляването на валутните приходи ще доведе до по-нататъшна девалвация на гривната и ще окаже допълнителен натиск върху темпа на инфлация. В резултат на това цялата икономика и потребителите в Украйна ще пострадат от решението на Украинските държавни железници да увеличи тарифите за превоз на товари.
УГА призовава правителството и Украинските държавни железници да започнат диалог с бизнеса и да намерят взаимно приемливи решения, по-специално със селскостопанския сектор, който продължава да понася основната тежест, тъй като плаща значително по-високи тарифи за железопътен превоз на товари в сравнение с други стокови групи.