С промени в Наредба 19 за реда, по който става контролът на схемите за преходна национална помощ, се предвижда държавите членки, предоставили преходна национална помощ в периода 2015 – 2022 г., да могат да я продължат, като променят референтния период - не по-късно до 2018 г. По този начин ще бъде избегнато значителното намаляване на тазци подкрепа за определени сектори, четем в мотивите към наредбата.
Известно е, че в Стратегически план за развитието на земеделието и селските райони България избра да прилага нов референтен период 2016 – 2018 г. за производството на тютюн. В него е записано, че „Промяната на реда за контрол върху националните доплащания на площ, където изискванията референтния период налага и промяна на подхода – преминаване от метода на средната стойност на 3-те години към метода на предпочитана година сред 3-те.“. Страната ни реши да предостави възможност на всеки земеделски стопанин да посочи (еднократно при заявяването на схемата) предпочитана година от референтния период 2016 – 2018 г., за която ще бъдат взети предвид изкупените количества за определяне на подпомагането.
По преходната национална помощ за говеда, необвързана с производството, референтната дата 28 февруари 2009 г. се променя на 31 декември 2018 г. В Стратегическия план се посочва, че преходната национална помощ има съществен социален ефект за животновъдите, защото осигурява подкрепа за уязвими сектори на малки и средни земеделски стопани, които имат реални потребности от допълване на дохода и ще насочи допълнително подпомагане към стопани, които не получават подпомагане по интервенциите за директни плащания, освен преходната национална помощ.
Новата нормативна рамка за подпомагане на земеделието в ЕС, под формата на допълващи се интервенции, формулирани въз основа на целите и показателите, заложени в Регламент (ЕС) 2021/2115, налага и съответни изменения в Наредба № 19 от 2015 г. Те са свързани както с използваната терминология, така и със съдържанието на уредените в Наредба 3 от 2023 г. интервенция за преходна национална помощ за тютюн, необвързана с производството, интервенция за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството и интервенция за преходна национална помощ за овце-майки и/или кози-майки, обвързана с производството. В проекта на наредба са отразени новата реферeнтна дата по интервенцията за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството и новият референтен период по интервенция за преходна национална помощ за тютюн, необвързана с производството. Редът за извършване на констатации за спазване на изискванията на интервенцията за преходна национална помощ за говеда, необвързана с производството, е синхронизиран с променените условия за допустимост на подпомагането по тази интервенция.
С измененията се създава и преходна разпоредба, според която за проверките по заявленията за подпомагане по схемите за преходна национална помощ за периода 2014 – 2022 г., подадени преди 1 януари 2023 г., се прилага досегашния ред.
За да се избегне създаването и прилагането на различни правила при извършване на проверките, по отношение на идентични по съдържание интервенции, проектът на наредба препраща към правилата за извършване на проверки по интервенциите, финансирани от европейските земеделски фондове, уредени в Наредба 3 от 2023 г. По отношение на вида и размера на санкциите, налагани при неизпълнение на изисквания на интервенциите за преходна национална помощ, проектът на наредба реферира към съответните норми на изменения Закон за подпомагане на земеделските производители.
По отношение установяването на непреодолима сила и извънредни обстоятелства, наредбата създава референция към Наредба 4 от 2023 г. за условията и реда за подаване на заявления за подпомагане по интервенции за подпомагане на площ и за животни (обн., ДВ, бр. 30 от 2023 г.).
Предложенията за промени в тази наредба се приемат до 13 ноември, съобщиха от МЗХ.