САЩ ще внесат 68 млн. долара по сметката на Световната програма за храните, съобщи в една от социалните мрежи американският държавен секретар Ентъни Блинкън, цитиран от електронното издание АПК-Информ. При това Блинкън уточни, че средствата ще бъдат използвани за купуването на пшеница, произведена в Украйна, за да бъде облекчена кризата с храните, която бе породена от нападението на Русия и продължаващите военни действия на украинска територия, блокирали там огромни количества зърно.
„Стремим се да подкрепяме световната продоволствена сигурност за най-уязвимите слоеве от населението и призоваваме всички държави да последват този пример”, подчерта държавният секретар на САЩ.
Междувременно на украинските търговци им се налага често да предлагат произведеното в страната зърно на цени под пазарните заради големите рискове при доставките и неохотата на собствениците на кораби да влизат в разблокираните украински черноморски пристанища, коментира експертът на АПК-Информ Анна Танская. „В момента украинската пшеница с 11,5% протеин и царевицата можеха да се търгуват по цени 340-360 и 315-335 долара FOB и дори по-скъпо. В настоящата обстановка украинските търговци са принудени да правят ценови отстъпки и да ги предлагат по цени съответно около 290 и 260 долара за тон FOB, което и без това е прекалено ниско, като се вземат предвид логистичните разходи и себестойността на производството, но дори това не устройва повечето вносители, голяма част от които се ограничават с доставки от страните в Европейския съюз и Турция. Т. е. самата Русия изнася хлебна пшеница и фуражна царевица съответно по цени над 350 и над 315 долара за тон FOB, а Украйна не може”, коментира Танская.
Тя изтъкна, че съдейки по цените на търсене на турските вносители, те продължават да настояват за 25% отстъпка от пазарните цени.
„Силно търсене от по-далечните страни засега не се наблюдава и цените остават под натиска на ограничения износ и вътрешната конюнктура. Засега няма и съществено увеличение на желаещи да влязат с корабите си в акваторията на разблокираните украински пристанища. Същевременно активността на търсенето от Турция трябва да нарасне на фона на двойното намаляване на разходите за транспортиране с кораби в това направление, а на застраховането на товарите – от 4 до 1,5%”, смята експертът.