Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива, в която членуват малките и средни български компании в сектора, проведе работна среща с министър председателя Кирил Петков, на която бяха обсъдени актуални проблеми, свързани с цените на горивата.
Държавният резерв и задължителните запаси от нефт и нефтопродукти е била другата обсъждана тема. Като идея са обсъждани и възможностите за внос на горива и мерки за постигане на реална и прозрачна конкурентна среда, с оглед поддържането на справедливи и пазарни цени за крайните потребители. Набелязахме някои спешни мерки за намаляване цените на горивата, подпомагане на бизнеса и потреблението, заяви Георги Тенев, юрист на Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива (известна като Асоциация на малките бензиностанции).
Асоциацията настоява за облекчаване на административната тежест в сектора с цел създаването на по-добри условия за конкуренция и намаляването на цените. Браншът е подложен на различни по своето естество и произход асиметрични шокове, които не произтичат от самия него. В това число влизат всички вълни на Ковид пандемията и несигурността, която донесоха със себе си, решенията на световните хегемони в добиването на петрол, развиващите се с пълна сила процеси на декарбонизация на световната икономика и в частност – „Зелената сделка“ в Европа. Следват нормативно-творческите експерименти в България и все по-нарастващата административна тежест върху икономическите оператори в сектора, обясни Георги Тенев.
Браншът на горивата се отличава с това, че е един от най-тежко регулираните и контролираните от страна на държавата. За съжаление този сектор се регулира с непоследователни, непремерени, нецеленасочени и нецелесъобразни, често лобистки и непропорционални нормативни актове от законов и подзаконов ранг, които на всичкото отгоре често се припокриват и си противоречат, коментира Тенев. Неясната, противоречива и непредвидима нормативна база често води до влошаването и въобще до невъзможността за съществуване на конкурентната среда. Точно конкурентната среда е тази, която гарантира справедливите и пазарни цени, както и достъпа до горива. Когато тя липсва страдат най-вече потребителите, смята Георги Тенев. Определяйки и като голяма пречка за конкуренцията лицензите, разрешителните и обезпеченията, към различни институции, които често се припокриват, в своите цели. За тези обезпечения е важно да се знаят, че те са в пари и търговецът трябва да ги внесе предварително, за да може да работи.
Наред с тези изисквания към търговците на горива с бензиностанции, се добавят и такива за инвестиции в енергийна ефективност, които пък се нуждаят от енергийно счетоводство. Те самите са резултат от едно закъсняло транспониране на две европейски директиви, допълни още Георги Тенев.