Начало » Новини » Интервю
11.06.2021 г.

Оперативният център на John Deere гарантира на фермерите плавен преход към прецизното земеделие

Оперативният център на John Deere гарантира на фермерите плавен преход към прецизното земеделие

Последното издание на изложението за селскостопанска техника БАТА АГРО в Стара Загора за пореден път акцентира върху иновациите в земеделието, които за българските фермери отдавна не са „непозната земя” (тера инкогнита). Напротив, в професионално и техническо отношение стопанствата у нас отдавна мерят сили с тези в Европа, дори ги изпреварват по отношение на новите технологии. Пример за това са клиентите на „Мегатрон“, които за последните години не само модернизираха стопанствата си с машините John Deere, Kuhn, Bobcat и Doosan, но и гледат в бъдещето, където дигитализацията става неизменна част от управлението на всички процеси по отглеждането на културите.

И понеже всички в Европа вървят към ерата на прецизното земеделие, затова и стратегията на компанията е да подкрепи родните земеделци в подготовката за този процес. Какви са етапите за осъществяването на тази стратегия и как бизнесът би могъл да бъде улеснен – с тези въпроси Синор.бг се обърна към търговския мениджър за земеделска и градинска техника на „Мегатрон“ Георги Панчев.

Г-н Панчев, от година и половина „Мегатрон” се подготвя с нов тип услуги, които да облекчат бизнеса в прехода към прецизно земеделие. На какъв етап е подготовката ви и как се сработихте с фермерите?

Напоследък всички говорим за прецизно земеделие, включително и на държавно ниво с подпомагането, което беше включено при кандидатстването по програмата за развитие на селските райони.

Всеки обаче, който в дълбочина е изследвал процесите, знае, че иновативното земеделие не означава само дигитално управление на машините или вземане на почвени проби. Това е един голям пакет от услуги, който се предлага на фермерите, за да бъдат намалени разходите им за цялостното производство на качествена продукция. За да постигнем това, сключихме партньорства с фирми, които предлагат уникални по своята иновативност услуги на световно ниво и можем да кажем, че „Мегатрон” е единствената компания, която предлага част от тези услуги в Европа и в България.

Като всяко начало, и за нас не е лесно, защото хората отново трябва да заделят допълнителни средства, без да знаят какъв ще бъде ефектът от тази инвестиция. Затова и процесът върви бавно, но след години съм сигурен, че всеки фермер ще оцени плюсовете на прецизното земеделие. Същото преди години се случи и с дистанционната навигация за машините, когато никой не вярваше, че ще се дадат 10 хиляди евро допълнително за покупка на антените. Но това се случи и днес 90% от машините са с такава навигация.

През какви етапи на развитие стигнахте с Оперативен център John Deere, който анонсирахте преди Ковид пандемията?

Знаете, че в интернет базираната платформа John Deere Operations Centre (Оперативен център John Deere) се обменя не само документация и информация за машините с марка John Deere, но също така има възможност да се качват и споделят данни от външни приложения като например карти с полета и метеорологични станции или данни от конкурентно оборудване.

Едновременно със създаването на новия ни отдел „Прецизно земеделие“, преди почти две години, стартирахме дейността и на центъра ни за обслужване на клиенти (Solutions center), който е част от този отдел. Пилотно започнахме да го развиваме в Южна България. Новото е, че прехвърлихме всички входящи обаждания за сервиз на земеделската техника на едно място и заявките се приемат от центъра за обслужване на клиенти на националния ни „звезда” номер *5566. Вместо да звънят на сервизните центрове по места, фермерите се обаждат на единния номер, който важи за цялата страна. Пилотно започнахме през есента на 2020 година с Бургас и Ямбол, после включихме Стара Загора и така на стъпки постепенно ще обхванем цялата страна. Идеята е поетапно да обхванем отделните области. В началото фермерите се поизнервяха, защото бяха свикнали при проблеми с техниката да си комуникират пряко с инженерите и техниците по места, които от своя страна познават машините и не им беше нужна подробна информация, която сега изискваме. Първоначалният шок за фермерите произтичаше от факта, че операторите на тези телефони ги засипваха с въпроси за номерата на машините, неща, които тепърва трябваше да обясняват. Но тези проблеми постепенно се изглаждат.

А най-важното е, че чрез този единен номер за прием на заявки не допускаме пропуснати обаждания, защото заетостта на експертите ни е доста голяма. Понякога нашите служители са заети с други клиенти или пък поправят техника, затова не могат да вдигнат телефона на часа и да приемат неговата заявка.

Чрез този център ние оптимизираме процесите, така че всяка заявка, постъпила на тези телефони, да бъде обработена според часа на подаването й. По този начин избягваме индивидуалното отношение, което с времето се е натрупало и понякога с предимство се обслужват по-приближени до техниците клиенти, което не е редно. Самият ред за ремонт на машините се определя от шефовете на сервизите и това остава, защото понякога може един комбайн да се счупи на полето и трябва незабавна реакция, затова е необходимо тази поръчка да се приоритизира. Чрез центъра ние вече имаме информация за всички заявки във всеки момент, така че навреме да правим коригиращи действия и да имаме обратна връзка с клиентите.

Кои са другите услуги, с които да облекчите земеделската работа на полето?

Генералната посока на развитие на John Deere е в посока на прецизното земеделие, затова и компанията инвестира значителни средства в платформата My Operations Centre. Като техни партньори ние от „Мегатрон” се свързваме директно със софтуера и така става пряката комуникация между компютъра в офиса на фермера и машините на полето. Чрез безжичен трансфер също качваме карта с данни от почвените проби на даденото поле в профила на фермера, който той има в нашия център. Според указанията, правим карта с предписания за клиента, така че той да има точна информация къде и колко да тори, да пръска или да извършва други зададени от него операции. С две натискания на клавиша в системата фермерът изпраща картата на тракториста или комбайнера и операторът е готов за работа.

Ако се върнем две години назад, всичко това ставаше чрез качване на данните на флашка, а още две години по-назад - тази услуга изобщо не се извършваше. И това се оценява от земеделските производители.

Софтуерите за почвените проби и анализите от облитането на дрона над площите, са последно поколение. Тук искам да вметна, че голяма грешка е някои фермери да смятат, че с почвените проби и променливата норма ще спестят повече тор. Идеята на тези анализи е не да се спести тор, защото е възможно в някои части на полето дори да се вкарат по-големи количества от предвиденото. Целта е да се поизравнят качествата на почвата на даденото поле и там, където е имало петна с нисък добив, той да се повиши. Пестене на тор имаме основно в краищата на блоковете и в резултат от презастъпването, което понякога се получава при торенето и което се избягва благодарение на Section control (контрол на секциите), който извършват самите машини.

Може ли да разкажете за новата услуга, свързана с наблюдаването на площите и борбата с плевелите, провеждани дистанционно?

Услугата се казва Smart scout („Умен разузнавач”) и използва сателитно наблюдение с висока резолюция на снимките, така че фермерите да имат актуални данни за евентуални проблеми с плевели или болести в полетата. Първото ниво на тази услуга дава сателитен оглед на площите, като тя се предлага на минимална цена за декар и осигурява обща картина на полетата. Второто ниво е по-специализирано, защото със спътникови снимки с висока резолюция се дава по-детайлна картина за развитието на посевите. Третото ниво е чрез облитане с дрон, оборудван с камера с изкуствен интелект, като тук също имаме няколко фази на предлагани услуги. Примерно, може да се правят до 6-7 облитания за дадена култура – ако е царевица, първото облитане са прави до 2 седмици след сеитбата й, за да се проследи поникването й. Имали сме случаи на некачествено поникване и в резултат на снимките фермерите решават да презасеят, което е много важно за бъдещите добиви. Защото втората сеитба им излиза по-ефективна, вместо да оставят посевите при този процент на кълняемост.

Останалите облитания с дрона се правят в следващи етапи от развитието на посевите, така че да се контролират примерно видовете плевели, болести или вредители, които може да се появят, така че земеделецът да вземе адекватно решение. Дали да пръска срещу даден вид плевел и в кои части на полето, дали ще реагира навреме срещу болест, особено във влажни години като тази пролет. Тази информация е изключително важна, защото фермерите могат да си спестят средства за употреба на препарати за растителна защита. Когато агрономът прави физическа проверка на полетата, няма как да ги обходи цялостно всеки ден – това е невъзможно.

Затова и сканирането с дрон се изплаща лесно, където вместо да пръскаш цялото поле, ти можеш например да третираш само 30 на сто от него - там, където посевите са засегнати. И когато направим такава карта с пръскане на определени зони, тогава фермерът ще спести много.

От кога предлагате тази услуга и какъв е интересът?

Започнахме работа с фермерите от есента на миналата година, а като проект отделът подготвя тази услуга още от началото на 2020 г. Необходимо беше да сформираме екип от експерти, доставчици и други партньори, високи професионалисти. Ако някой си мисли, че вземането на проби става лесно и всеки може да го прави, опитът ни показа, че не е така. Не всички лаборатории прилагат еднакви методологии, а за нас беше важно да изберем тази, която най-качествено би го правила, защото информацията е несравнима.

При традиционното пробовземане от почвите анализите не са пълни, защото те се правят физически и една клетка от 10 декара се равнява почти на 480 самосвала почва – но от нея се взема само една шепа почва за пробите.

Системата, която ние предлагаме, е съвсем различна - от 1 сканиран декар получаваме информация за 80 точки, или при 10 декара – тези точки са 800. Въз основа на тези данни софтуерът фиксира колко почвени проби да направим – на 10 декара може да вземем и 3 проби, но и една, защото софтуерната програма се концентрира там, където има най-много почвени аномалии, установени чрез това сканиране. С тези почвени проби ние калибрираме самия сензор и когато зададем нормите от физическите проби в софтуера, той си нагласява цялата карта, така че да имаме поглед върху цялата площ.

Към момента разбирането на хората е, че тази услуга ще им струва по-скъпо, затова все още има колебания. Вярно, оскъпяването може да бъде от 4 до 8 или 10 лева на декар, ако се използва пълният пакет с нашите услуги, но пък ефектът си струва. Ние сме единствените, които до момента могат да предложат това високо качество на пазара, още повече че предлагаме различни варианти, които фермерът може да си избере.

Засега ни отнема време да го обясним на хората, но когато свикнат, ще видят, че ползите са големи. Клиентите сами трябва да отсеят от морето предложения за прецизно земеделие, с които е залят пазарът, кои са професионални и качествени.

Какви са вашите прогнози за пазара на техника тази година и как Ковид кризата се отразява на бизнеса?

Стартирахме тази година изключително добре, защото търсенето беше силно. Надяваме се годината да бъде добра, така че земеделците малко да си отдъхнат от миналогодишната криза. Хубавото е, че световните цени на зърното държат добри нива, а и падналите дъждове обнадеждиха фермерите.

Проблемът, който всички доставчици на техника ще срещнем тази година, е свързан с ефекта на Ковид-пандемията върху световните икономики. Вече се усеща силна липса на някои компоненти като компютри, дисплеи и доставката на резервни части за селскостопанската техника.

Причина за това е поскъпването на металите, като за последното полугодие при някои видове стомана цените са се вдигнали 3-4 пъти с по 20%, което буди сериозна тревога. Това няма как да не се отрази и на вносителите на селскостопанска техника по отношение на цени и доставки. За големите трактори например в момента липсват гумите „Мишлен”, чиято доставка преди беше без проблем. Трудности имаме и с доставките на гумите за малките трактори.

В края на март „Мегатрон” поръча тракторите за 2022 г., но на този етап повечето от половината нямат дата за производство. И това ще се отразява в световен мащаб за всички известни марки трактори и комбайни, които се ползват от българските фермери.

Интервюто взе: Екатерина Стоилова

Оперативният център на John Deere гарантира на фермерите плавен преход към прецизното земеделие
20683
 

Последни материали
Виж
Резките температурни промени пък стресират растенията
В Украйна се опасяват за състоянието на есенниците при по-дълги топли периоди
В рамките на ЕС обаче се очертава спад в доставките от едва 2 на сто
Износът на мека пшеница от Франция извън ЕС се срива до минимума за XXI век
Сарми от кисело зеле със зеленчуци
Според изчисления на социални експерти
Колко ще ни излезе празничната трапеза за Бъдни вечер и Коледа
Традиции, вярвания, гадания и забрани, свързани с празника
На Бъдни вечер огънят да стопли сърцата ни!
Старите сортове
Въпроси към МЗХ къде е националната генна банка на България
Свързани материали
Виж
Мегатрон с впечатляваща демонстрация на горска техника
Bobcat помогна за възстановяването на 553 предприятия пострадали от земетресението в Турция
Компактните колесни товарачи L75 и L85 са усъвършенствани с характеристиките на високотехнологичния модел L95
John Deere обяви стратегическо партньорство със SpaceX за разширяване на свързаността в селските райони чрез сателитни комуникации
Чисто новият компактен колесен товарач L95 и изключително компактният телескопичен товарач TL25.60 на Bobcat
Bobcat с последни иновации на Агритехника 2023
Мегатрон става официален представител на John Deere и за Словения
Приятели на sinor.bg:  Стоматолог, София | Трактори Кубота | Книжарница | АГРОВЕСТНИК | 
РЕКЛАМА |  КОНТАКТИ |  ЗА НАС |  ОБЩИ УСЛОВИЯ |  ПОЛИТИКА ЗА ЛИЧНИ ДАННИ
Всички права запазени
sinor.bg 2003 - 2024
RSS новини