Износът на пчелен мед от Украйна през 2020 г. достигна абсолютен рекорд от 80,8 хил. тона на обща стойност 138,9 млн. долара, заяви консултантът на Организацията за земеделие и прехрана Анна Бурка, цитирана от електронното издание AgroTimes. Предишните максимални показатели от 67,8 хил. тона и 133,8 млн. долара бяха достигнати през 2017 г., уточнява Бурка.
От украинската Държавна митническа служба потвърдиха данните, добавяйки, че спрямо 2019 г. ръстът на износа е достигнал 45,1% в количествено и 27,2% в стойностно изражение, съобщи агенция „Интерфакс”. Делът на меда в износа от Украйна нараства до 0,28% от 0,2% през 2019 г.
Консултантът на агенцията към ООН посочва, че до рекордните стойности се е стигнало благодарение на силното търсене от държавите-членки на Европейския съюз. „Причините за това са няколко – неяснотата по отношение на продължителността на породената от коронавируса криза и съответно активното натрупване на запаси, както и слабата реколта от мед в ЕС (с 40% под получената през 2019 г.) заради неблагоприятните метеорологични условия”, обяснява тя. От митническата служба подкрепят твърдението с данни – най-големият клиент за произмеждания в Украйна мед е Полша с 26% от изнесените количества, следвана от Германия с 18,8% и САЩ с 9,7%.
Бурка припомня, че през миналата година Украйна също е произвела по-малко мед и по-конкретно пролетен от акация и слънчоглед, затова са изнасяни преходните запаси, натрупани през последните 2-3 години. „За съжаление браншът така и не успя да направи реалистична оценка за производството на меда в началото на сезона, както и да настрои нужната комуникация между пчеларите, опаковчиците и износителите. Същевременно на външните пазари се налага да се работи в условия на изключително силна конкуренция и ценови дъмпинг. Конструктивният диалог и взаимодействието между участниците на пазара (износители, пчелари, експерти) ще помогнат за популяризирането и позиционирането на марката на украинския мед в чужбина, още повече, че през тази година са налице всички възможности за това”, убедена е тя.
Според нея първата възможност е европейската. „През 2021 г. „медената квота” за доставки на родния сладък продукт в ЕС е 6 хил. тона и скоро ще бъдат обсъдени бъдещите перспективи на търговските отношения между Украйна и ЕС. Освен това от 1 януари влезе в сила Споразумението за свободна търговия Украйна-Великобритания. Това осигури на родния меден бранш безмитна квота за доставката на 1000 тона продукция (извън квотата вносителят плаща мито от 17,3%). Великобритания е в петицата в света с ежегодни покупки на около 50 хил. тона мед на стойност 110-130 млн. долара”, отбеляза тя.
По думите ѝ друга възможност се очертава в Близкия Изток заради вече действащата зона за свободна търговия между Украйна и Израел.
„Същевременно, за да се закрепим на тези взискателни пазари, за родния бизнес отдавна е настъпил моментът за повишаване на имиджовия капитал. Ключови преимущества трябва да станат преди всичко качеството, биологичността, безопасността и пълната проследимост на произхода на украинския мед. Именно на тази основа трябва да обединят усилията си пчеларят, пакетиращото предприятие и износителят, за да предложат на пазара продукт от най-високо качество, да постигнат полагащите им се печалби и да увеличат дела си на световния пазар”, категорична е консултантът на генцията към ООН.