В началото на април изкупните цени на млякото в Латвия са по-ниски с 10-15% спрямо началото на март, като средните стойности паднаха до 29 евроцента за литър, обяви изпълнителният директор на Латвийската асоциация на фермерите Каспар Мелнис, цитиран от местното електронно издание Dienas Business. „Изглежда, че на световно ниво, както и на ниво Европейски съюз и Латвия, кризата отново обхваща млекопроизводителите, които през 2014 г. вече пострадаха при налагането на забраната за внос на селскостопанска продукция в Русия и не успяха да съ възстановят с години. Само през последните 3 години положението се стабилизира донякъде, а сега отново става нестабилно. Млекопроизводителите се измъчват от притеснения, че кризата в бранша може да се повтори и дори да бъде по-тежка, отколкото след руската забрана”, отбелязват от асоциацията.
Според Мелнис е необходимо да бъде разработен план на държавно ниво, който да помогне на фермите в Латвия да се задържат на повърхността, а те са в състояние да осигурят работни места и да внесат своя дял в икономиката и бюджета. „Кризата е налице, въпросът е колко тежка и продължителна ще бъде. Настъпи точният момент за понижаване на ставката на данък добавена стойност (ДДС) върху латвийските мляко, месо, хляб и яйца”, категоричен е той.
Изпълнителният директор на асоциацията изтъкна, че в момента млекопроизводителите просто увеличават количествата непродадена суровина, тъй като нямат възможност да реализират излишъците, които досега са били насочвани за износ.
Според председателя на Централната асоциация на производителите на млечни продукти в Латвия Янис Шолкс единствената възможност за предприемачите е увеличаване на дела на местния пазар. Става дума 500 тона млечни продукти дневно, които досега са заминавали за износ, а сега трябва да се продават в латвийските магазини, посочи Шолкс. Той съобщи, че в Латвия средно се продават по 2680 тона мляко на ден. Около 900 тона се използват за производството на млечни продукти за местния пазар, още 1000 тона – за производството на продукти за инос, а 780 тона сурово мляко се насочват към чужбина. Заради проблемите с веригите за доставки и заради отказани поръчки обаче голяма част от изнасяните количества вече остават на място и осъществяват допълнителен натиск върху вътрешния пазар.
Шолкс е убеден, че трябва да се направи всичко необходимо, за да може млечният бранш да преживее кризата със сравнително малки загуби. В подбни ситуации количествата произвеждано мляко на практика не намаляват, докато търсенето на млечни продукти се понижава, като се стига до положение производството да надхвърли търсенето. В такива моменти големите преработвателни предприятия произвеждат сухо мляко и масло, които в рамките на ЕС могат да бъдат изкупени чрез механизма за намеса на пазара. Но тъй като при интервенционните покупки цената на млякото е твърде ниска (до 0,19 евроцента за литър), трябва да се стимулира продажбта на млечни продукти на вътрешния пазар, подчерта той.