Ако имате интересна бизнес идея или пък пазарна ниша за реализация на нов продукт, то не хабете време за европейски проекти, а потърсете кредитиране заради ниските лихви, които продължително време се задържаха на тези нива. Тази препоръка отправи към читателите на Синор.бг анализаторът от ИнтелиАгро Стилиян Гребеничарски по повод възможностите за финансиране в областта на земеделието. „Ако преди години лихвите в Западна Европа бяха значително по-ниски от тези на българските банки, то „тенденцията е към сближаването им, което е изключително изгодно за бизнеса, особено при сегашните лихени нива“, посочи още експертът.
Поводът за срещата с Гребеничарски е предстоящото трето издание на форума „ИнтелиФреш“, което икономистите от „ИнтелиАгро“ организират за производителите на плодове и зеленчуци в партньрство с посолството на Нидерландия (Холандия) в България. Форумът ще се проведе на 31 януари в София, като сред лекторите са поканени и експерти от Рабобанк (Rabobank) – една от най-големите финансови институции в Нидерландия, специализирана не само в кредитирането на земеделския сектор, но и в предоставянето на аналитични услуги за фермерите.
Ще припомним, че след първите две издания на „ИнтелиФреш“ българските градинари за първи път придобиха маркетингови умения, прилагани и в Европа, които им позволиха да преодолеят едно от най-слабите звена за дребния бизнес, а именно достъпът му до големите супермаркети. „Лично аз като потребител на плодове и зеленчуци виждам резултатите от първите две издания на InteliFresh в супермаркетите, където все по-често се продава българска продукция с високо качество, представена в подходящи опаковки, произведени от участници, които са присъствали на форума“, посочи още Гребеничарски. Това е и най-силната мотивация на организаторите – чрез третото издание на този Интелифреш да надграждат, като предоставят повече възможности за реализация както от земеделските производители, така и от търговци или дистрибутори, които ще присъстват на форума.
Опитът на Нидерландия е от изключително значение за родните фермери, защото „когато говорим за производство и търговия на плодове и зеленчуци, това е страната в ЕС, от която задължително трябва да почерпим опит. Тя не само умее да използва потенциала си, така че от сравнително ограничените си земеделски площи да изкара максимална продукция, но тази държава е и търговец номер 1 на плодове и зеленчуци, много от които и не произвежда“, посочи още икономистът.
В третото издание на „ИнтелиФреш“ фермерите ще имат достъп и експерти от швейцарската компанията Bardini+Keller AG, чийто интересен бизнес модел би могъл да положи начало на нови партьорства, особено в областта на биопроизводството. Швейцарците са традиционни търговци на пресни плодове и зеленчуци, като годишно купуват около 200 вида плодове и зеленчуци от цял свят. В същото време те инвестират и в различни производства с местни партньори. „Нашите фермери биха могли не само да договорят износ на своята продукция, но и да поставят началото нао бъдещи съдружия за съвместно производство“, обясни Гребеничарски. „Преди 10 години тази компания стартира специална програма за засилване на биопродукцията. В резултат на това днес по-голямата част от портфолиото на Келер е с биологична продукция. Освен продажбите в Швейцария компанията изнася още в Германия, Полша, Италия, Австрия, така че българските производители биха намерили добър партньор в нейно лице“.
Като отзвук от предишните издания на форума от „ИнтелиАгро“ са стигнали до извода, че фермерите се интересуват живо от практически съвети и опит в производството. „А намирането на добър пазар не е просто среща между търговец и фермер, а е въпрос на редица умения, свързани със създаването и управлението на овощната градина“, обясни икономистът Гребеничарски.
Затова и на 31 януари ще има силно присъствие на компании, преки партньори на фермерите в производството на разсад, а именно - два от най-големите италиански овощни разсадника. Лектори са Клаудио Тицели и Стефано Конти, като темата на тяхната лекция ще бъде свързана с актуалните сортове, които са търсени на пазара. И двата италиански разсадника идват със свои агрономи специалисти, които ще са на разположение на фермерите за най-разпространените овощни видове и ягоди.
„За България това е особено сериозен проблем, защото липсва обновление и на места сортовете са от преди 100 години, а маркетинговите проучвания говорят за налагане на друг вид плодове и зеленчуци. Търсенето в Европа се развива динамично, за българска продукция има търсене, но трябва да сме в час със сортовата структура“, посочи още Гребеничарски. И добави, че в лекцията експертите ще се спрат на точните спецификации на плодовете, които изисква пазарът, ще представят технологиите на посадъчния материал и защо е важно да следим качеството.
Тот Камил, който е представител на холандска компания, лидер при семената, ще изнесе лекция за зеленчукоппроизводителите, като запознае бранша с последните тенденции при сортовете.
На въпрос на Синор.бг дали и на предстоящия форум ще се обсъжда въпроса за сдружаването на фермерите в групи и организации на производителите, Стилиян Гребеничарски застъпи тезата, че едва ли трябва „насила да насърчаваме фермерите към тези проекти“. И причината за това е, че е изпуснат моментът производителите да се сдружават по естествен път, използвайки мерките за инвестиции и преработка по селската програма.
Според икономистите от „ИнтелиАгро“ още в началото е трябвало „проектите за инвестиции в следберитбена преработка и опаковане на продукцията да бъдат изцяло само за групи и организации, а не за отделни фермери, защото това са скъпи инвестиции, непосилни само за един производител.
Моделът навсякъде – и в Италия, и в Германия, е за подпомагане на големи кооперативи, където следберитбената обработка, пакетажът и заготовките стават в големи центрове, където по-лесно може да се инвестира. „За съжаление, ние изпуснахме този момент“, посочи Гребеничарски. Именно затова, по време на форума експертите ще адресират ново послание към производителите на плодове и зеленчуци и то е свързано с начина на партнирането между големите и малките производители на плодове и зеленчуци.
Големите производители не винаги могат да задоволи търсенето на веригите и ако около тях има няколко дребни фермери, които произвеждат търсената стока, големите лесно биха станали техен посредник на търговците. Така по естествен път би могла да стане координацията между малки и големи производители, без да се налага те да се сдружават. „Важното е малките, средните и големите производители да осъзнаят какви са потребностите на пазара и да си преразпределят вида продукция, която да отглежда през годината. Но това е въпрос и на доверие, така че с предварителна координация между големия и малкия зеленчукопроизводител те да успеят да реализират своите доставки“, обясни Гребеничарски. Въпросът е това да бъде осъзнато навреме, така че бизнесът да стигне по-лесно до потребителите.
Синор.бг е медиен партьор на "Интелифреш", затова напомняме, че регистрацията за форума изтича на 27 януари. Направете го на следния линк http://www.agroevents.eu/.
Интервюто взе: Екатерина Стоилова