Европейският парламент (ЕП) вероятно няма да се противопостави на делегирания акт на Европейската комисия (ЕК) относно критериите за устойчивост на биогоривата, въпреки негативната реакция на фермери, производители и промишлеността в ЕС.
На 13 март Комисията прие дългоочаквания делегиран акт, определящ критериите за устойчивост на биогоривата съгласно новата директива за енергията от възобновяеми източници (RED II), припомня онлайн изданието euractiv.com.
ЕК предвижда да забрани употребата на палмово масло в биогоривата от 2030 г. заради обезлесяването в страни като Индонезия и Малайзия – основни производители на суровината. Предвиждат се обаче изключения, които са обвързани с повишен добив на палмово масло. Изключения има и за малки земеделски производители.
Мнозинството от заинтересованите страни отбелязват, че текстът се е подобрил в сравнение с първоначалния проект, но все още има вратички, които биха могли да изложат на риск политиката на ЕС в областта на биогоривата, и настояват за премахването им и гарантиране, че на европейския пазар няма да се допускат биогорива с висок риск от косвена промяна в земеползването, което води до тежко обезлесяване на големи територии в държавите производителки на палмово масло.
Предложенията не се харесват на Европейската асоциация на земеделските производители и кооперациите (Copa Cogeca). Тя призова ЕП да отхвърли документа.
„Вратичката си е вратичка, независимо от това колко тясна е тя. Въпреки техническите корекции, окончателното предложение на Комисията не предоставя достатъчни гаранции, че палмовото масло, сертифицирано като „нисък риск от ILUC“ [промяна в земеползването заради нарастващото потребление на биогорива], ще има само ограничено въздействие върху обезлесяването в трети страни“, коментира генералният секретар на Copa Cogeca Пекка Песонен.
Делегираният акт днес (21 март) беше разгледан от парламентарната комисия по околна среда, обществено здраве и безопасност на храните. През следващите два месеца държавите членки могат да одобрят или отхвърлят документа, тъй като изменения не се допускат, посочва изданието.
Този срок може да бъде удължен с още два месеца, ако Парламентът или Съветът поиска това.
ЕП по всичко изглежда, че е раздвоен относно документа. Зелените заявиха, че са частично удовлетворени от актуализираните предложения, но предупреждават, че битката все още не е приключила. Според партията соевото масло е „новото палмово масло“. Дори и собствените оценки на комисията показват, че от 2008 г. насам поне 8% от световната експанзия на насажденията със соя водят до пряко обезлесяване. Зелените обаче не дават отговор дали биха блокирали приемането на делегирания акт от парламента.
Шон Кели, ирландски центристки депутат, коментира, че са положени усилия за справяне с конкретни проблеми. "Основните ми опасения относно проекта са свързани с последиците за международната търговия и потенциалните вратички в законодателството, които биха позволили на биогоривата с висок риск от косвена промяна в земеползването да попаднат на пазара на ЕС", посочва той.
Подобно е мнението и на социалистическия евродепутат Хосе Бланко Лопес казва.
Еколози предупреждават, че няма такова нещо като „зелено“ палмово масло или соев биодизел. „Тази кампания не е приключила и ние ще се борим с онези правителства и петролни компании, които искат да принудят шофьорите да плащат за фалшиви „зелени“ горива“, казва Лора Бъфет от организацията Transport and Environment (T&E).
Индонезия и Малайзия са най-големите производители на палмово масло в света. В тях се концентрира 85% от световното производство на суровината. Страните от ЕС са вторият по големина купувач след Индия. Индонезия е изнесла 4,37 милиона тона палмово масло в ЕС през 2016 г., а износът на Малайзия възлиза на 2,06 милиона тона.
Експерти намекват, че изпълнителната власт на ЕС иска да остави някои вратички, за да не разочарова Малайзия и Индонезия, особено в светлината на продължаващите преговори по търговските сделки, макар и говорител на ЕК да отрича пред изданието, че делегираният акт за биогоривата има общо с търговски преговори с който и да е партньор на блока.