Фонд „Земеделие“ изготви препоръки за правилното отчитане на одобрените проекти по ПРСР 2014-2020, както и за подаването на заявки за плащане, съъобщиха от ведомството. Информацията е публикувана на сайта, като целта е кандидатите да получат обобщена информация, която ще им бъде от полза за правилното отчитане на одобрените проекти.
Препоръките съдържат още и данни за ангажиментите, които бенефициентите поемат с подписване на договора с ДФЗ до изтичане периода на мониторинг. Очакванията са, че така предоставената информация ще подобри качеството на подаваните от бенефициентите заявки за плащане.
Напомняме, че периодът на мониторинг е три години от датата на получаване на окончателно плащане за микро-, малки и средни предприятия и пет години за останалите ползватели по ПРСР 2014-2020. В случаите, в които даден кандидат e получил държавна или минимална помощ - срокът на наблюдение на проекта му се удължава до десет години от датата на сключване на договора за предоставяне на финансова помощ.
Препоръки за точно изпълнение на договорите и правилно оформяне на отчетни документи:
- Да се съблюдават внимателно условията по договорите с изпълнители и доставчици, които са одобрени по реда на ЗОП от ДФЗ. Всяко отклонение от условията, да се придружава от одобрение/становище от ДФЗ, както и от анекс, сключен между общината и изпълнителя. Да се обърне внимание на сроковете за изпълнение на договорите и неустойките. Всички промени да са надлежно документирани;
- При наложителна промяна в количествено-стойностните сметки, както и в техническите спецификации на одобрените дейности и активи от ДФЗ, задължително да се изпратят документите за одобрение на промяната от Фонда преди подаване на заявка за плащане;
- Да се съгласуват всички промени по време на строителството и да се вписват четливо в заповедните книги. Спирането на строителството да е надлежно документирано;
- В приемо-предавателните протоколи да се протоколира действително извършеното и доставеното, а не по количествено-стойностни сметки. Грешките и разминаването се установяват при извършваните от ДФЗ проверки и посещения на място. ППП да се сведат до минимум и ако има няколко акта обр. 19 да са със съпоставими позиции, за да се обобщават по-лесно;
- Внимателно да се преглеждат документите, подадени от доставчиците, за технически грешки –
фактури, актове, ППП и др.;
- При консултантски, проектантски, авторски надзор и т.н. договори, които включват няколко проекта, да се фактурират разходите за всеки проект по отделно, като се вписва и № на договор с ДФЗ във фактурата.
Да се попълва правилно и да не се правят промени на формата и съдържанието на таблицата за извършените инвестиции по групи разходи към заявката за плащане. Да се имат предвид следните препоръки:
- При подаване на заявка за окончателно плащане да се има предвид, че размерът на заявената финансова помощ се изчислява, като се вземе най-малката стойност между реално извършените и платени дейности/разходи, и реално одобрените от ДФЗ дейности/разходи;
- Да се съблюдават внимателно инструкциите за попълване таблиците за разходи. При заявяване на разходите в таблиците към заявката за плащане да се има предвид, че в таблица 2 се записват наименованието на разходите, които се заявяват за финансиране заедно с реалната сума на извършения разход. Заявената субсидия не се заявява по актив, а общо за съответната заявка. В останалите таблици се отразяват реалните платежни и разходо-оправдателни документи.
Декларациите по образец да се попълват към датата на подаване на заявката за плащане, с всички реквизити и да са по актуални образци.
При наложена финансова корекция за установени нарушения на ЗОП, ползвателят е длъжен да извърши за своя сметка плащанията към изпълнителите по проекта за разликата между размера на допустимите за финансово подпомагане разходи по проекта и окончателния размер на финансовата помощ. При подаване на заявка за плащане да се представят документи с платена цялата стойност на договора, сключен с изпълнителите и одобрен от ДФЗ, включително плащане на финансовата корекция.
Заявки за плащане се подават в областните дирекции на Държавен фонд „Земеделие", а не по пощата.
Заявка за авансово плащане да се подава след като са одобрени процедури по ЗОП, отразени в Приложение 1 и след сключен анекс към договора с ДФЗ.
При наложени финансови корекции авансовото плащане следва да се заяви след намаляване на одобрената субсидия с наложените финансови корекции по тях и при съобразяване с допустимия процент за авансово плащане по наредба. По подмярка 7.2 авансово плащане е допустимо до два пъти по одобрен проект.
В Договора за откриване и водене на специална отделна банкова сметка за средства от Европейския съюз по конкретния проект, да е включена изрична клауза, че търговската банка ще следи целевото разходване на изплатените авансово средства.
Строго да се съблюдават одобрените дейности за междинно плащане в Приложение 1 към договора с ДФЗ, да отговарят на заявените в заявката за междинно плащане. За междинно плащане да не се заявяват дейности, които са одобрени за окончателно плащане.
Очаквайте насоки за задълженията след подписването на договорите и мониторинга по изпълнението на проектите.