На поредния търг за покупка на пшеница, организиран в петък от държавната Главна агенция за снабдяване със суровини (GASC) на Египет, бе договорена доставката на нови 180 хил. тона от зърнената култура, произведена само в Русия, при това на доста по-високи цени от предишната тръжна процедура, проведена на 16 януари, съобщи електронното издание УкрАгроКонсалт. Средната цена на удовлетворените оферти достигна 219,45 долара за тон C&F при едва 211,93 долара за тон C&F на миналия търг, когато бяха закупени 295 хил. тона пшеница.
Ето и победителите в тръжната процедура, които предложиха еднакви транспортни разходи от 15,48 долара на тон за партиди от по 60 хил. тона и решаващият фактор за класирането бе цената за тон FOB. Най-ниска бе офертата на GTCS – 202,70 долара за тон FOB и съответно 218,18 долара за тон C&F. Компанията AOS предложи 204,40 долара за тон франко борда и 219,88 с тарнспортните разходи по море, а офертата на Daewoo бе за 204,80 долара за тон FOB и съответно 220,28 долара за тон C&F. Пшеницата трябва да бъде доставена в периода 5-15 март.
В опит да разширят географията на доставките и по този начин да увеличат конкуренцията между търговските компании, откъдето да се стигне и до понижаване на офертите за пшеницата, от GASC променят условията за допустимост на зърнената култура до търговете, понижавайки изискването за съдържанието на протеина в нея с по 0,5% за основните доставчици, и ограничават таксите за извънреден престой на корабите до първите 12 дни след просрочието, съобщи „Ройтерс”.
Минималното съдържание на протеина за пшеницата с произход от Румъния, Русия и Украйна се понижава до 11,5% от 12%, за Франция – до 11 от 11,5%, за меката пшеница от САЩ – също до 11% от 11,5%, а за червената твърда пшеница от САЩ – до 12% от 12,5%.
Случаите на извънреден престой на корабите, доставящи пшеница в Египет, зачестиха напоследък заради прекалено усърдните и често неоснователни проверки на внасяните партиди зърно от държавната Карантинна служба, но това само кара търговците да се застраховат срещу тази вероятност, повишавайки офертите на търговете над цените на международните пазари, или да се откажат от участие. С въведенетие нови условия търговските компании ще заплащат само първите 12 дни от извънредния престой на корабите в египетските пристанища по 12 хил. долара дневно, докато досега се заплащаше пълният извънреден престой. За застраховка срещу некоректни доставчици обаче Египет повишава цената за пресяване на зърното при откриване на вредни примеси над заложените стандарти до 3 хил. долара на тон от досегашните 2 хил. долара.
Според търговците новите условия с фиксирана сума за извънреден престой им позволяват да планират по-добре разходите и да залагат по-прецизни премии за евентуалните рискове.