Канада и Мексико вече могат да налагат ежегодно мита на обща стойност почти 1 млрд. долара върху селскостопански продукти, произведени в САЩ, след като комисия на Световната търговска организация излезе с решение, че двете страни са били ощетени от приет през 2009 г. американски закон, задължаващ указване на страна на произход на месото в етикетите на хранителните стоки, съобщи Ройтерс. Решението не може да бъде обжалвано и се очаква още през този месец да получи официално потвърждение от органа за уреждане на споровете в СТО. Канада и Мексико претендираха, че обозначаването на страната на произход на месото върху етикетите (по-познато като маркировката „COOL” – „country of origin labeling”), е довело до спад на износа им на жив едър рогат добитък и свине за САЩ.
От комисията определиха, че ответните мерки в Канада могат да достигат до 780 млн. щатски долара годишно, а в Мексико – до 228 млн. долара. Сумата обаче е доста по-малка от исканите съответно 2,25 млрд. долара и 713 млн. долара.
Двете страни вече подготвят ответни мерки и Канада ще ги въведе, ако Сенатът на САЩ не предприеме „незабавни действия” за отмяната на маркировката за говеждото и свинското, посочиха в съвместно изявление министърът за международната търговия Крисча Фрийланд и министърът на селското стопанство на страната Лорънс Мак`Оулей. През юни Камарата на представителите в американския Конгрес одобри законопроекта за премахването на COOL, но той още не е гласуван в Сената. Според Джон Мазуъл, директор за връзките с правителството и международните отношения в Асоциацията на канадските скотовъди, размерът на наложеното наказание е достатъчно голям, за да привлече вниманието на законодателите в САЩ. „Онова, което искаме, е Сенатът на САЩ да бъде мотивиран да отмени COOL”, заяви Мазуъл.
„Разочаровани сме от решението и потенциалното му въздействие върху търговията с жизненоважните ни северноамерикански партньори. Ще продължим да се съветваме с членовете на Конгреса, докато те обсъждат вариантите за замяната на настоящия закон за COOL и останалите си бъдещи действия”, заяви Тим Рийф, главен съветник в Службата на търговския представител на САЩ – правителствена агенция, консултираща президента на САЩ по търговските въпроси. За браншовата организация на американските скотовъди R-CALF „абсурдното” решение надхвърля щетите от предприетите действия в САЩ. Но от Северноамериканския институт за месото, представляващ преработчиците на месо, посочиха, че маркировката поначало е струвала доста на фермерите в САЩ.
Засега остава неясно върху кои американски продукти могат да бъдат наложени митата в Канада и Мексико. Предишното правителство на консерваторите в Канада бе нахвърляло списък с възможните цели, вариращи от говеждо и свинско до вина и череши.
Практиката обаче показва, че само в 6 от 18-те случая, в които Световната търговска организация бе одобрила налагането на санкции, се е стигнало до налагането им, тъй като в преобладаващата част са били сключени споразумения между спорещите страни.